}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Friday 9 December 2011

Cinta Sampai Syurga : Bab 2

Mereka  cepat-cepat  mencari  tempat  duduk di kafeteria  yang  sudah  mula  dipenuhi  siswa  dan  siswi.

 “ Kau  makan ape cik kak? Aku  nak pergi  order  ni?”  Ain  bertanya.

 “ Hmm.. aku  tak  nak  makanlah, aku  nak  minum aje.  Kau  order  sirap  bandung untuk  aku,  kalau  tak  ada  kau  orderlah  ABC  ke,  laicikang  ke  tak pun  fresh  orange  ke,”  pinta  Iman  sambil  menghulurkan  wang  kepada  Ain  yang  berkerut-kerut  dahinya.  

 Minah  saja  je’,  gerutu  Ain  dalam  hati.

  “  Mak  aii,  banyaknya.  Kan  ni  kan  tak  padan  badan  dengan  kecik,  nak  minum  pun  bergelas-gelas  bagai.  Macam  manalah si Danish  ni  boleh  terpikat  dengan  kau   yang  buruk  lantak  segala  lantak  ni?”  bebel  Ain  sambil  terus  berlalu  dengan  mulut  yang  masih  membebel.

Iman  terkekeh-kekeh  gelak  dapat  mengenakan  sahabatnya  itu.  Matanya  mengekor  langkah  Ain  yang  mula  beratur  dalam  barisan.

            Dia  mula  mengelamun  teringatkan  Danish,  lelaki  pertama  yang  telah  mencuri  hatinya.  Perkenalan  mereka  yang  baru  sahaja  menginjak  4  bulan  sudah  membuatkan  Iman  dilamun  cinta.  Huiyo!  Cinta  ekspres  tu!  Bak  kata  Ainlah.  Betul  ke  istilah  tu  ek?

  Keluarga  aku  pun  memang  dah  maklum  dengan  perhubungan  aku    dan  Danish  and  then   dia  pun  sudah  beberapa  kali  jumpa  dengan  kedua  ibu  bapa  aku  termasuklah   kakak  kesayangan  aku,  Darinalah. 

            Actually,  perkenalan  aku  dengan  Danish  bermula apabila  pada  suatu  harinya,  ceh!  Skema  giler  ayat  aku,  tercetusnya  pertengkaran  kecil  apabila  Danish  dengan  beraninya  meminta  nombor  telefon  aku.

            Aku?  Of  courselah  aku  takkan  bagi  punya.  Entah  mana-mana  mamat  tak  tahu  datang  daripada  mana  datang  mintak  nombor,  memang  saja  la  nak  buat  perangai  tu.  Perangai  gediklah.  Bukannya  aku  nak  berlagaklah  tapi  memang  time  tu  langsung  takde  pasang  niatlah  nak  couple  ni  semua.

  Tapi,  yang  musykilnya  sekarang,  aku  tak  tahu  macam  mana  nombor  aku  akhirnya  selamat  dapat  pada  Danish.  Sampai  sekarang.  Tapi  aku  memang  agak  awal-awal  lagilah  ini  tak  lain  tak  bukan  memang  kerja  Si  Ain  ni  lah.  Sape  lagi  yang  sanggup  jadi  matchmaker  untuk  aku  kalau  tak  Si  minah  mata  sepet  tu.

Tuduhan  aku  ni  memang  relevan  pe?  Yalah,  lepas  aku  tau  yang  Danish  dah  dapat  nombor  aku,  time  tu  baru  aku  tahu  yang  rupa-rupanya  Danish  tu  abang  sepupu  Ain.  Sepupu  yang  rapat.  

Alkisahnya  begini... (cerita  Ainlah)

  Parents  aku  selalu  sibuk.  Sampai  takde  masa  langsung  untuk  aku.  Selalu  sangat  diaorang  pergi  ulang-alik  kat  U.S,  uruskan  branch  company  keluarga.  Aku  kan  anak  tunggal,  so  memang  selalulah  kena  tinggal.  Masa  tu  lah  mummy  dan  daddy  volunteer   nak  jaga  aku,  umur  aku  baru  10  tahun.  Yalah,  agaknya  diaorang  kesian  kat  aku  kot  sebab  selalu  sensorang  je.  Risau  la  jugak  diaorang  pun.  Aku  panggil  Danish  tu  angah  and  Abang  Eddie,  along.

  Sejak  daripada  tu  lah  aku  rapat  sangat  dengan  angah,  along,  mummy  dan  daddy.  Diaorang  tu  ibarat  keluarga  aku  walaupun  aku  ada  family  sendiri.  Tapi  mak  dan  ayah  aku  tak  pernah  lupakan  aku.  Dalam  sibuk-sibuk  dengan  kerja,  diaorang  still  lagi  ambil  cuti  untuk  spent  time  dengan  aku.  Tapi  kalau  diikutkan  memang  aku  rapat  dengan  keluarga  Danish.  Mungkin  disebabkan  aku  ni  anak  tunggal,  takde  adik-beradik  so,  aku  menumpanglah  kasih  orang  lain.  Angah  dengan  along  selalu  layan  aku  macam  adik  diaorang  sendiri.  Mummy  dan  daddy  pun  layan  aku  macam  anak  diaorang  sendiri  sampaikan  angah  dan  along  pun  jealous.  Tapi  diaorang  tak  kisah  pun  sebenarnya.  Diaorang  tak  pernah  sisihkan  aku.  Sampailah  sekarang  aku  memang  rapat  dengan  diaorang  sebab  bela  aku  daripada  kecil  lagi”.

Demikianlah  cerita  Ain.  

            “ Oit!  Berangan  ek?  Nah!  Ni  air  kau”.

            “  Ouw,  thanks  ye.  Sayang  kau,”  Iman  memandang  Ain  dengan  muka  comelnya.

            “ Huh!  Disebabkan  kau lah  aku  kena  marah  dengan  makcik  tu  taw!”.  Iman  hanya  megerutkan  dahi.

            “  Apesal  pulak  aku?”.

            “  Yelah,  kau  sendiri  nak  minum  ABC  lah,  laicikang  lah.  Aku  cakaplah  kat  makcik  tu.  Lepas  tu  kau  tahu  ape  yang  makcik  tu  cakap?”.  Kening  Iman  terangkat  ingin  mengetahui  cerita  yang  seterusnya.

            “  Maaf  ye  dik.  Kat  sini  tak  ada  ABC  sebab  gula  dah  mahal,”  Ain  mula  meniru  gaya  makcik  di  cafeteria  bercakap.

            Iman  sudah  mengekek  ketawa   melihat  gaya  Ain  itu.  Ain  menjeling  memandang  Iman.

            “  Sukalah  kau  gelak  ek.  Malu  aku  tau tak,”  sambung  Ain  sambil  mulutnya  memuncung.  Mana  taknya. Dah  lah  depan  orang,  ramai  pulak  tu.  Merah  pipi aku.  Memang  tak  payah  letak  blusher  dah!  Sekali  tengok  macam  pelakon  opera  cina  je.  ha..ha..  Yeke? 

            “  Yang  kau  bendul  macam  tiang  letrik  tu sangat kenapa?  Kau  kan  tahu  aku  suka  usik  kau,  sampai  merah  pipi  kau,”  Iman  membela  dirinya  namun  masih  tidak  dapat  menahan  bibirnya  dari  tersenyum.

            Haah  ek?  Kenapalah  aku  pergi  ikut  cakap  dia.  Tersasul.  Tapi..

              Aku  tahulah  kau  main-main  tapi  bila  tiba  je turn  aku  tetiba  je  aku  tersebut  ABC.  Tersasul  la tu.  Tu  yang  malu  sampai  setahun  tak  habis.  Dahlah  ada  Abang  Johan  encem  kat  situ.  Aku  rasa  nak  menyorok  aje  bawah  meja.  Tak  pun  aku  cili  mulut  makcik  tu  yang  dah  tak  tahu  nak pergi  insuranskan,”  marah  mula  Ain  berapi. 

            Iman  hanya  memandang  Ain  yang  masih  sebal  dengan  perasaan  marah.

            “  Apa  pandang-pandang?  Ada  duti  kastam  nak  kena  bayar  ke?”

            Hah!  Ambik  kau!  Kan  dah  kena.  He..he..

Terkekeh  Iman  ketawa  mendengar  amarah  Ain  yang  berapi  tahap  Gunung  Merapi  kepada  sekumpulan  pelajar  yang  duduk  di  meja  sebelah  yang  asyik  berbisik-bisik.  Nak  dengar  jugak cite  orang!  Dah tu tak  habis-habis  mengumpat.  Tak  takut  dosa  nampaknya.  Dahlah  dosa  bertimbun-timbun.  Astghafirullah!  Aku  ni  cakap  orang  je  tapi  diri  sendiri?  Hisy,  kau  pikirlah  sendiri!

            Dahlah  tu  Ain.  Yang  kau  nak  marah-marah  sangat  ni  apesal?  Lek  okey?”  Iman  memengang  tangan  Ain  yang  masih  berang.   

Minah  ni   kalau  dah  hangin  satu  badan,  Taufan  Katrina  tu  pun  boleh  kalah  taw!

              Sorrylah  kalau  apa  yang  aku  cakap  tadi  buat  kau  malu  and  marah  sampai  macam ni  tapi salah  kau  jugak  sebenarnya,  yang  kau  pergi  simpan  kat  dalam  memori  kepala  kau  tu  sape  suruh”

 Ain  masih  diam.  Buat  derk  je.  Hmm..

            Kalau  nak  pujuk  Si  Ain  ni  kena  pakai  psikologi  sikit!

              Dahlah  tu  Ain.  Takkanlah  kau  still  nak  marah  dengan  aku  lagi  kot?,  sambung  Iman lagi  terus  memujuk  Ain.  Ain  masih  buat  selamba  tak  makan  saman.

            Ada  aku  kisah?  Jawab  Ain  dalam  hati.

              Ain...,” panggil  Iman. 

              Ain...,”  panggilnya  lagi

            Ain  mengangkat  wajahnya  memandang  Iman.

            “  Cak!” 

            He..he..

            Iman  tersengih-sengih  membuat  muka  comelnya.  Wajah  masam  Ain  semasam  buah  kedondong  itu  bertukar  rupa  manis  apabila  tersenyum  melihat  muka  comel  Iman.

            “  Yelah,  yelah.  Tak  payahlah  kau  nak  main  cak  cak dengan  aku,”  Ain  tersenyum  memandang  muka  comel  Iman.

            Sememangnya  muka  comel  itulah  yang  telah  menambat  hati  seorang  lelaki  yang  dulu  Ain  menggelarkannya  sebagai  playboy  player   dalam  kalangan  keluarganya.  Siapa  lagi  kalau  bukan  Tengku  Ariff  Danish  Tengku  Malek.

            Tapi  itu  dulu.  Sekarang  tidak  lagi  apabila  sepupu  rapatnya  itu  mengenali  sahabat  baiknya,  si  comel  Nur  Iman  Dania  Azri. 

Ain  akui   Danish  mempunyai  rupa  paras  yang  kacak  sejibik(serupa)  Tom  Cruise  kata  orang  la  kan,  almaklumlah  bekas  playboy,  tapi  dia  lebih  sukakan   Abang  Eddienya  yang  kata  orang  lah  kan  termasuk  lah  aku  aisyemen  terlebih  handsome,  macho  dan  gentleman.  Itu  baru  muka,  kalau  dengar  suara  dia, alahai  tidur  pun  boleh  senyum  sengih  macam  kerang.  Muka  ala-ala  Dennis  Oh  tu.  Encem!  Senyuman  yang  sangat  manis  menawan  sampai  tak  payah  tambah  gula.  Hu..hu..

 Sekali  pandang, sepuluh  kali  pun  tertoleh.  Almaklumlah,  pilot,  siapa  yang  tak  jatuh  cintan  tangkap  lentok  beb!  Kalau  time  dia  pakai  spec  hitam  Ray  Ban  fuhh!  Lagi  mengancam!  Aku  pun  terkadeng-kadeng  cair  macam  sabun  pencuci  Downey  jugak  tapi  handsome  lagi  Dr.Rafiq  aku.  Hu.hu..,  galak  Ain  dalam  hati.

            “  Hah!  Kau  pulak  yang  berangan,  tadi  cakap  aku,”  sergah  Iman  matanya  mencerun  ke  arah  Ain.  Sengih-sengih  pulak  minah  ni?  Sahlah  ada  benda  yang  merasuk  kawan  aku  ni  kot?  Hantu  angau!

            “  Mana  ada  aku  berangan,  aku  mimpi  aje,” balas  Ain.  Dia  hanya  ketawa  melihat  wajah  Iman  menahan  marah.  Eeii!!  Minah  ni  kang!!

              Eeii!!  Kau  ni  kan  nak  sangat  ke  kena  siram  dengan  air  bandung  aku ni  hah,  makcik?”   geram  ni  geram!!

            Ain  ketawa  terkekeh.  Iman  mengetap  bibirnya  menahan  sabar  dengan  perangai  kuat  mengusik  Ain.  Ain  suka  melihat  Iman  marah. Apabila  kawan  baiknya  itu  marah,  wajahnya  yang  putih  kemerah-merahan  akan  menjadi  merah.  Apabila  wajahnya  sudah  merah,  wajah  Iman  menjadi  lebih  comel.  Selena  Gomez  pun  kalah!

            Kau  ni  tak  payahlah  nak  angin  satu  badan.  Aku  gurau  je. Itu  pun  nak  marah,”  pujuk  Ain.  Bibirnya  terjuih-juih.

              Aku  sebenarnya  tengah  fikirkan  pasal  Danish  kau  tu,” sambung  Ain  memberitahu  perkara  sebenar  walaupun  bukan  secara  keseluruhannya.

            “  Kenapa  pulak  kau  fikir  pasal  dia?”  Iman  bertanya  kembali.

            “  Aik?  Takkan  jeolous  kot,”  usik  Ain.

              Takde  maknalah  aku  nak  jeolous  dengan  kau,”  balas  Iman  sedikit  angkuh  namun  terselit  juga  perasaan  cemburu  terhadap  Ain  yang  memang  rapat  dengan  Danish.

              Eleh!  Tak  mengaku  konon!  Memang  kita  baru  kawan  hari  ni  kan?”  perli  Ain.  

 ”  Macamlah  aku  tak  kenal  kau.  Kau  jangan  risaulah wei!  Aku  tak pernah,  langsung  and  never  ada  perasaan  pada  mamat  ex-playboy  tu,”  sambung  Ain  lagi.  Matanya  memandang  tepat  ke  arah  mata  Iman.  Membuktikan  kejujurannya.  Siap  angkat  tangan  lagi.  Sumpah!

            “  Oh! Ek?”  Iman  menaikkan  keningnya.

            “  Tak  percaya  sudahlah.  Lantak  kaulah!”  nada  Ain  sudah  berubah.  Merajuklah  tu,  getus  Iman.

            “  Alalala…  janganlah  merajuk  Ain.  Aku  gurau  je,”  pujuk  Iman.  Dia  sudah  membuat  muka  comelnya.

              Aku  gurau je,”  ajuk  Ain.

              Kau  gurau  boleh.  Aku  gurau  tak  boleh  pulak?”.

            Okeylah,  kau  menang.  Dahlah  tak  payahlah  merajuk  lagi.  Tak  cantiklah.  Ke  kau  nak  aku  panggil  Dr.Rafiq  suruh  pujuk  kau?”  Iman  mula  mengusik  sambil  tersenyum-senyum. Wajah  Ain  sudah  merah  Manahan  malu  pabila  diusik  kawan  baiknya. 

            Isy!  Janganlah  cakap  macam  tu,  malu  tau!  Bisik  Ain  gedik.

            Jikalau  Dr.Rafiq  yang  datang,  sudah  pasti  satu  saat  sahaja  rajuk  Ain  akan  hilang.  Perkenalan  mereka  berdua  sememangnya  lucu.  Iman  yang  hanya  menjadi  saksi  kisah  mereka  sudah  tersenyum-senyum  mengingati  adegan-adegan  pertelingkahan  mereka. 
            Mana  tidaknya,  pertemuan  mereka  bermula  dengan  pertengkaran  hanya  kerana  berebut  car  parking.  Huh!  Sungguh  memalukan.





  MATA  awak  ni  buta  ke?  Tak  nampak  ke  saya  dah tunggu  kat   sini,  siap  bagi  signal  lagi.  Pergilah  cari  tempat  lain.  Tempat  ni  saya  punya,”  tune  suara  Ain  sudah   meninggi  memarahi  lelaki  tersebut  yang  cuba  mencuri  parkingnya.  

 Pantang  atok  nenek  moyang  aku  segala  keturunan  cucu  cicit  aku  orang  curi  mencuri  ni!
  Iman  pantas  mendapatkan  Ain  yang  sudah  memulakan  sesi  bertekak  berebut  tempat  letak  kereta.  Ah  sudah!  Dia  dah  mula  dah!
              Eh!  Sedapnya  mulut  bercakap.  Mak  bapak  tak  ajar  ke  hah?  Ke  tak  pergi  sekolah?”  lelaki  tersebut  menemplak  kembali   kata-kata  Ain  yang  kasar.  

 Sesedap  rasa  ditambah  dengan  perencah  lagi  pompuan  garang  ni  panggil  aku  buta!
            “  Dahlah  Ain,  tak  payahlah  kau  nak  jadi  komander  jeneral  perang  pulak  kat  sini,”  Iman  menenangkan  Ain  dengan  loyar  buruknya.
            Ain  memandang  Iman  tajam.  Ah!  Aku  tak  kira!  
            “  Iman  kau  diam!  Tak  payah  kau  nak  buat  loyar  buruk  kau  dengan  aku.  Tak  lawak  pun.  Aku  nak  ajar  mamat  berlagak  ni  supaya  jangan  nak  berlagak  sangat.  Mentang-mentanglah  dia  bawak  kereta  besar,  dia  ingat  dia  boleh  suka-suka  hati  curi  parking  orang,”  bebel  Ain.  Kemarahan  Ain  seperti  hendak  meletup sekarang  juga.  Aku  ngah  geram  ni!
            “  Eh!  Helo  makcik.  Jangan  suka-suka  hati  nak  mengata  saya  ek?  Tu!  mulut  awak  tu  tolong  pergi  insurans  sikit,”  marah  lelaki  tersebut  
            Ain  melangkah  dengan  lebih  dekat  ke  arah   lelaki  itu.  Lelaki  itu  juga  malangkah  ke  hadapan.  Nampak  gayanya  perang  berebut  parking  akan  bermula.  Masing-masing  tidak  mahu  mengalah.  Ego.  Orang  ramai  yang  berada  di  situ  sudah  mula  memandang  dengan  pandangan  pelik.

            Iman  pantas  menarik  lengan  Ain.
“ Ain dahlah  tu.  Tak  payahlah  kau  nak  gaduh-gaduh  kat  sini.  Malulah  orang  tengok,”  Iman  cuba  meredakan  amarah  Ain.
            “Argh!! Aku  dah  tak  boleh  tolak  ansur  lagi  dengan  mamat  pencuri  ni.  Aku  tak  kira,  parking  ni  aku  yang  punya,”  Ain  tetap  tidak  mahu  mengalah.  Pantang  tok  nenek  moyang  aku  seluruh  keturunan  mengalah  dengan  mamat  penipu  ni,  repek  Ain  dalam  hati.
             “ Cik  adik.  Tolonglah  nasihatkan  sikit  kawan  awak  ni  supaya  berbudi  bahasa  sikit  bila  bercakap  dengan  orang.  Jangan  nak  maki  hamun  orang  sesuka  hati  aje,”  lelaki  itu  menyindir  Ain.
            Iman  mengeluh  hanya  mengelengkan  kepala.  Aduh!  Makhluk  dua  ekor  ni  masing-masing  tak  nak  mengalah,  keluh  Iman  dalam  hati.
            Buat  sakit  kepala  akulah!
            Secara  kebetulan  kereta  di  sebelah  parking  rebutan  Ain  dan  lelaki  tersebut  mula  mengundurkan  kereta.  Iman  menarik  mafas  lega  apabila  masalah  ini  sudah  mula  ada  penyelesaiannya.
            “  Ain  dahlah.  Tak  payahlah  kau  nak  gaduh  dengan  lelaki  ni.  Sebelah  ni  parking  kosong,  kau  parking  je  kat  situ,”  Iman  memujuk  Ain  lantas  meleraikan pergaduhan  mereka.
            Lelaki  tersebut  menarik  senyuman  menandakan  kemenangannya.  Ain  hanya  mencebik  tajam.  Ternyata  dia  masih  tidak  berpuas  hati.  Baru  sahaja  Ain  hendak  membuka  mulut,  Iman  pantas  memintas.
            “ Dah!  dah!  Dah! Cukup  tu  Ain!  Kau  tak  payahlah  nak  lebih-lebih.  Kalau  macam  ni  lah,  sampai  esok  pun   kau  dok  still  bertekak  kat  sini  lagi.  Sekarang  kau  dengar  cakap  aku.  Kau  parking  je  kereta  kau  kat  sana.  Tak  payah  kau  nak gaduh  lebih-lebih  pulak  dengan  mamat  ni,”  Iman  mula  hangin  dengan  sikap  Ain  yang  tidak  mahu  mengalah.
            “ Habis  tu  kau  nak  biarkan  mamat   ni  menanglah?  Kan  ni  parking  kita.  Biarlah  dia  yang  parking  kat  sebelah,”  bantah  Ain  dengan  keras.
            “  Helo  makcik!  Kat  simen  parking  tak  ada  nama  awak  pun  kat  sini.  Tak  payahlah  awak   nak  mengaku  parking  ni  hak  awak.  First  come,  first  serve,”  balas  lelaki  itu  pula.
            “  Awak  boleh  diam  tak?  Tak  payahlah  nak  jadi  batu  api  kat  sini  nak  lawan  bertekak  dengan  kawan  saya  ni.  Sekarang  awak  dah  dapat  parking  diam  dah  lah!”  jerit  Iman  geram.  Melebih  pulak  mamat  ni.
            Aku  memang  dah  tak boleh  sabar  lagi.  Aku  dah  cakap  dah,  cukup  tak  paham  bahasa  lagi.  Hah!  Sekarang  kan  dah  kena  sembur+jerit  Hitler  aku  ni!
            Iman  menarik  tangan  Ain  terus  menuju  ke  kereta  Swift  milik  Ain.
            Ain  mendengus  kuat.  Berani  dia  panggil  aku  makcik!  Huh!  gumam  Ain  dalam  hati   Matanya  menjeling  tajam  ke  arah  lelaki  tersebut  sambil  lengannya  ditarik  oleh  Iman.  Lelaki  itu  hanya  tersenyum  sinis.



“ KAU  ingat  lagi ?”  Ain  memecahkan  suasana  sunyi  lamunan  mereka.
Mereka  sama-sama  ketawa.   

Bila-bila  diingatkan  balik,  memang  kelakar  sampai  nak  pecah  perut  rasanya  ketawa.       
Ain  sendiri  tidak  menyangka  dia  akan  menjadi  segarang  dan  selancang  itu.  Padahal  dengan  mana-mana  lelaki  dia  tidak  akan  begitu.  Mestilah  nak  kontrol  ayu  beb!  Bisik  Ain  gatal.
            “ Aku  memang  tak  boleh  lupa.  Memang   tensyen  gila  aku  time  tu.  Korang  ni  memang  eloklah  couple.  Dua-dua  degil,  keras  kepala.  Agaknya  kalau  aku  tak  jerit  kat  situ  memang  dah  jadi  perang  agaknya”.

            “  He..he..  nak  buat  macam  mana.  Dah  memang  jodoh  aku  kot  dengan dia,”  balas  Ain  sengih.
 “  Tu lah  kau  over  sangat  bergaduh,  kan  sekarang  dah  jadi  lain,”  usik Iman.  Bibirnya  tak  habis  tersengih-sengih  menampakkan  barisan  giginya  yang  putih. Macam  iklan  ubat  gigi  Colgate  tu!
            Cis!  Perasanlah  pulak!
            “  Nak  buat  macam  mana.  Tiba-tiba  dah  sayang.  Kau  ingat  lagi  kan  dulu  atuk  belah  mak  aku  masuk  hospital  sebab  heart  attack  masa  datang   sini”.  Iman  mengangguk.
            Haah!
            Masa  Ain  datang  hospital  tu,  dia  memang  langsung  tak  perasan  yang  Dr.Rafiq  a.k.a  lelaki  yang  pernah  bergaduh  pasal  berebut  parking  kereta.  Bila  dah  jumpa  tu  memang  tergamamlah  sangat!  Time  tu,  Ain  rasa  macam  nak  menyorok  je  lah  kat  mana-mana,  malu  sangat.  Nasib  baik  doktor  tu  cool  je,  tak  cakap  pasal  apa-apa  pun  pasal  incident  tu.  Tapi  Ain  ni   memang  yakin  gilerlah   yang  doktor  masih  ingat  lagilah  dialah  perempuan  garang  yang  bergaduh  tu.  
            Mula-mula  tu,  kalau  boleh  memang  tak  nak  langsunglah  jumpa  face  to  face  walaupun  bukannya  berpandangan  tapi  malu   tu  tetap  tebal  berinci-inci  kat  muka  ni.  Tapi  sebenarnya,  itulah  yang  kenangan  manis  yang  memang  Ain  tak  dapat  lupakan.  Daripada  pertemuan  yang  tak  disangka  terjadi  kat  hospital  tu  lah  yang  membuatkan  Ain  rapat  dengan  Dr.Rafiq.  Sampailah  dah  declare  ‘  Oh!  I’m  fall  in  love’!
            Iman  yang  dengar  cerita  pun  dah  gelak  tergolek  dah!  Lawak!  Lawak! 
            Betul!  Betul!  Betul!
            “  Kau  memang.  Sikit-sikit  nak  hangin.  Kawallah  sikit  temperatue  kau  tu,”  nasihat  Iman.  Perbualan  mereka  sepi  seketika.
            “  Iman,  betul  ke  kau  nak  jumpa  mummy  dan  daddy?”  Ain  bertanya.
            Iman  mengerutkan  dahi.
            “  Mummy?  Daddy?  Sape tu?”  Iman  menyoal  Ain  kembali.  Ain  menepuk  dahinya.  Aduh!  Kawan  aku ni!
            “  Hatoi!  Kesiannya  aku  tengok  kau ni,”  Ain  buat  muka  kesian.  Iman  mencebik.  Sajalah  tu  perli  aku,  bisik  Iman  dalam  hati.
            “  Jahat  la  kau  Ain,”  Iman  mula  merajuk.
            “ Betul  ape  aku  cakap,”  Ain  membela  dirinya.
            “ Mummy  dan  daddy  tu  bakal  mertua  kaulah,  mak  ayah  Danish  kau tu,” jelas  Ain  lagi.
            Oooo…  mulut  Iman  membentuk  huruf  ‘O’.
            “  Dah tu  kenapa  kau  panggil  mak  ayah  Danish  tu  mummy  daddy?”  tanya  Iman.
            “  Mummy  dengan  daddy  suruh  aku  panggil  diaorang  macam  tu.  Sebab  aku  ni  kan  rapat  dengan  Danish  and  Abang  Eddie.  Anak  buah  kesayanganlah  katakan,”  Ain  sudah  mula  masuk  bakul  angkat  sendiri.
            “  Oh!  Macam  tu”.
            “  Betul  ke  ni?”  Ain  bertanya.
            “  Betullah  apa  pulak?”  Tanya  Iman  kembali.
            “ Hisy!  Kau  ni  lambat  pick  up  betullah.  Slow  mengalahkan  kura-kura.  Aku  tanya  betul  ke  kau  nak  jumpa  mummy  dan  daddy  hujung  minggu  ni?”  Ain  mejelaskan  satu  persatu.  

Letihlah  aku  dengan  minah  ni,  keluh  Ain  dalam  hati.
            Iman  mengangguk  perlahan. Dia  mula  gelisah.
            “  Wei,  rilekslah.  Mummy  dan  daddy  tu  tak  makan  oranglah.  Diaorang  makan  nasi  je,”  Ain  mula  buat  loyar  buruknya.
“  Aku  takutlah.  Rasa  nervous  je  bila  ingatkan  balik,”  keluh  Iman.
 
Sememangnya  sejak  minggu  lepas  lagi  dia  sudah  menggelabah  apabila  Danish  berhasrat  untuk  membawanya  berjumpa  mummy  dan  daddy  Danish.
“  Lerr...  Iman,  janganlah  gabra  sangat.  It’s okey.  Mummy  dan  daddy  I  sporting.  You  janganlah  risau  sangat.  Mummy  dan  daddy  I  nak  sangat  jumpa  you,  gadis  yang  dah  berjaya  pikat  hati  I”.
Iman  masih  lagi  ingat  perbualannya  dengan  Danish.  Jejaka  itu  cuba  menenangkan  hati  Iman  yang  gemuruh  itu.
“  Hei  Iman,  yang  kau  diam  ni  kenapa,”  Ain  mengoyang-goyangkan  tangannya  di  hadapan  wajah  Iman  yang  hanya  diam  sahaja.
Takde  apalah  Ain,”  nafi  Iman.  Bibirnya  mempamerkan  senyuman  namun  tidak  dapat  menyembunyikan  rasa  gelisahnya.
“ Iman,  kau  janganlah  risau.  Insya-Allah  semua  akan  okey.  Mummy  dan  daddy  tu  baik.  Diaorang  langsung  tak  pandang darjat-darjat  ni  semua  walaupun   berkerabat  Tengku.  Macam  aku,”  Ain  cuba  menceriakan  hati  Iman.  Dalam  dok  pujuk  sempat  lagi   puji  diri  sendiri.  Ain..  Ain..
Iman  tersenyum  mendengar  kata-kata  Ain  itu.
“  Danish  yang  kau  kenal  tu  kan  baik,  sekarang  ni  je la  kan,  dulu  takde  la  baik  mananya,  so  mestilah  mummy  dan  daddy  tu  pun  baik  juga,”  sambung  Ain  lagi.
“  Hujung  minggu  ni  kau  tak  datang  rumah  Danish  ke?”  soal  Iman.
“  Taklah.  Lagipun  nak  buat  apa?  Takkan  aku  nak  jadi  inang  diraja  pulak  sibuk  menempel  kat  situ.  Masa  tu  lah  peluang  nak  kau  kenal   hati  budi  mummy  dan  daddy.   Kalau  aku  ada  kat  situ  aku  pulak  yang  over  nanti.  Kau  jangan  risau,  mummy  dan  daddy  sportinglah”.
“  Danish  pun  ada  jugak  cakap  macam  tu  pada  aku.  Insya-Allah,  aku  akan  cuba.  Kau  pun  doa-doakanlah  aku  erk?”  Iman  memandang  Ain  dengan  muka  comelnya.  

 Matanya  pula  sengaja  dikerdip-kerdipkan,  meminta  simpati.
“  Insya-Allah.  Kau  tu  janganlah  gabra  sangt.  Kata  brutal,  tapi  bila  sampai  bab  ni,  hampeh,  cuak,”  kutuk  Ain.
“  Amboi!  Kutuk  nampak.  Lebih  garam  kurang  gula  arr  kau  ni,”  tukas  Iman.  
Ain  ketawa  terkekeh.  Iman  sudah  mula  geram  lalu  diambilnya  pen  pantas  tangannya  mengetuk  kepala  Ain.
“  Woi!  Kasar  nampak.  Kau  ingat  kepala  ni  tak  bayar  zakat  fitrah  ke?  Kepala  ni  RM  6.50  tau!,”  marah  Ain.  Iman  terkekeh  ketawa. 

Muncung  sedepa  Ain.  
“   Banyaklah  kau  punya  RM  6.50!  Mulut  kau  tu  laser  sangat  mengalahkan  bazuka  perang  tu  pehal?  Kan  dah  padan  muka  kena  ketuk  dengan  aku!  Tu  baru  sikit!”  templak  Iman  lalu  menjelirkan  lidahnya.
Mak  aiihh!  Masalah  betullah  kau  ni.  Sikit-sikit  nak ketuk.   Aku  tak  tau  la  macam  mana  nanti  kalau  Si  Danish  tu  kahwin  dengan kau,  aku  rasa  memang  gerenti  la  yang  dia  tak  berani  nak  main  kayu  sembilan  belakang  kau!  Aku  gerentilah!”  mulut  Ain  pantas  membebel.
  Ain  dan  Iman  sudah  terbiasa  berkasar  seperti  itu  namun  itulah  yang  menjadi  garam  dan  gula  persahabatan   mereka  yang  telah  terjalin  sejak mereka  di  minggu  orientasi lagi.

No comments: