}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Sunday 26 May 2013

Bertaut Kasih : Bab 67






~Dgyta-Kerna Ku  sayang  kamu~

Seandainya, kau ada disini denganku
Mungkin ku tak sendiri
Bayanganmu, yang selalu menemaniku
Hiasi malam sepiku
Kuingin bersama dirimu

Ku tak akan pernah, berpaling darimu
Walau kini, kau jauh dariku
Kan slalu kunanti
Karna ku sayang kamu
Hati ini, selalu memanggil namamu
Dengarlah melatiku
Ku berjanji, hanyalah untukmu cintaku
Takkan pernah ada yg lain

Adakah rindu di hatimu
Seperti rindu yang kurasa
Sanggupkah kuterus terlena
Tanpamu disisiku, ku kan slalu menantimu

Seandainya, kau ada disini denganku
Mungkin ku tak sendiri
Bayanganmu, yang selalu menemaniku
Hiasi malam sepiku
Kuingin bersama dirimu

Ku tak akan pernah, berpaling darimu
Walau kini, kau jauh dariku
Kan slalu kunanti

Karna ku sayang kamu
Kan slalu kunanti
Karna ku sayang kamu




Petikan  gitar  yang  dipetik  mengikut  tempo  dan  diiringi  dengan  suara  garau  itu  sedikit  pun  tidak  menyedari  akan  dua  manusia  yang  sedang  tekun  mendengar  nyanyiannya.  Firdaus  tenggelam  dalam  alunan  lagu  nyanyiannya  di  tepi  kolam.  Mencetuskan  rasa  yang  sukar  ditafsir.


Entah  mengapa  malam  ini  dia  merasakan  sesuatu  perasaan  yang  sangat  sunyi.  Sepi  dalam  hati.  Ada  rasa  kehilangan.  Adakah  ini  bermakna  dia  rindukan  Dheiya  setelah  hampir  empat  hari  dia  pulang  ke  tanah  air.


Sukar  untuk  dinafikan.  Jauh  di  sudut  hati,  Firdaus  teramat  rindukan  Dheiya.  Rindukan  wajah  comel  itu  yang  pasti  akan  merah  padam  dengan  usikannya.  Pipi  yang  putih  mulus  bagaikan  dipanggang  atas  bara,  merah  yang  teramat  hingga  membuatkan  dia  gila  bayang.


Adakah  ini  bermaksud  bahawa  dia  perlu  melupakan  apa  yang  telah  dia  lihat  dulu?  Melupakan  semua  yang  telah  berlaku  antara dia  dan  Dheiya?  Mungkin  benar  dia  tersalah  faham.  Apa  yang  dia  lihat  itu  hanyalah  sebahagian,  dan  mungkin  juga  lelaki  itu  hanya  hendak  membantu  Dheiya  seperti  yang  pernah  ditelah  oleh  Zaff.


Mengingatkan  Zaff,  kawan  baiknya  itu  agak  dingin  dengannya  sejak  dia  pulang  ke  tanah  air.  Bila  ditanya  mengapa,  hanya  ini  yang  dijawab.


“  Kau  tanya  diri  kau  sendiri.  Selagi  kau  tak  berbaik  dengan  Dheiya,  selagi  kau  tak  selesaikan  masalah  kau  dengan  Dheiya,  kau  jangan  nak  cakap  dengan  aku!”


Agak  melampau  statement  tu,  tapi  itulah  Zaff.  Bukanlah  sampai  tidak  bercakap  langsung,  tapi  hanya  dasar  kerja  sahaja.  Wah!  Nampak  betul  punya  bengang  Zaff  pada  dia.  Ya  Firdaus  mengaku,  dia  langsung  tidak  bersikap  matang.  Membiarkan  Dheiya  ternanti-nanti  akan  status  dan    penyelesaian  masalah  mereka.  Sudahlah  pemergian  dia  ke  London  pun  langsung  tidak  dikhabarkan  pada  Dheiya.  Terlalu  ikutkan  sangat  rasa  sakit  hati.


Firdaus  mengeleuh  dalam  hati.  Sejujurnya,  dia  pun  sudah  penat  dengan  semua  ini.  Benar  kata  daddynya,  dia  perlu  bersemuka  dengan  Dheiya  dan  mendengar  penjelasan  isterinya  terlebih  dahulu  sebelum  membuat  apa-apa  keputusan.


“  Kalau  rindu,  pergilah  jumpa  Kak  Dheiya.  Aria  tengok  sejak  along  balik  sini,  along  langsung  tak  balik  rumah  along  dah,”  ujar  Aria  seraya  duduk  disebelahnya.


Fahmi  menganggukkan  kepalanya,  tanda  setuju  dengan  kata-kata  adiknya.  Firdaus  memandang  adik  kembarnya  sekilas  seraya  bangun  dari  pembaringan  di  atas  kerusi  rehat  ini.  Gitar  diserahkan  semula  pada  Fahmi.


“  Halau  along  ke  apa  ni?”


“  Taklah.  Nak  bagi  nasihat  aje!”


“  Tak  payah  kisahlah  pasal  along.  Just  mind  your  own  business  okay?”  jawab  Firdaus  kerek.  Aria  menjeling  tajam.


“  Kerek!  Orang  bagi  nasihat  supaya  jangan  ego  sangat  hati  tu!”  perli  Aria  lagi.  Mata  Firdaus  mencerlung  tajam  memandang  adik  perempuannya.  Amboi!!  Mulut!!


Fahmi  datang  melenggang  menuju  ke  arah  mereka  berdua  sebelum  sempat  Firdaus  membalas  mortar  mulut  kepada  Aria.  Ada  orang  kisah?  balas  Aria  menggunakan  isyarat  matanya.


“  Mana  along  jumpa  gitar  ni?  Dah  lama  Fahmi  cari  tau!  Entah  ke  mana  hilangnya  Mr.  Simue  ni,”  celah  Fahmi  memandang  Firdaus.  Aria  menjulingkan  matanya  tanda  menyampah  sangat  dengan  nama  manja  yang  Fahmi  berikan  pada  gitar   kapoknya.  Mr.  Simue  konon!  Poyo!


“  Lah!  Kau  sendiri  yang  simpan  takkan  kau  tak  tau?  Along  jumpa  kat  bawah  katil  kau!  Entah  kau  bela  apalah  kat  bawah  katil  tu  sampai  dah  boleh  wujud  tamadun  bakteria  tau!  Bersemak!”  bebel  Firdaus  menjawab  soalan  Fahmi.


Pemuda  itu  tersengih  kerang  busuk.  Ok  my  bad!


“  Hehe..  jangan  bagitau  mummy  eh?  Diam  aje!”


“  Otak  lu!  Kau  nak  ternak  berapa  tamadun  bakteria  lagi  kat  situ?”  tempelak  Firdaus  lagi.


“  Eh  apa  salahnya?  Kan  bakteria  tu  pun  ciptaan  Allah  jugak  yang  halus  lagi  seni!”  jawab  Fahmi  selamba.  Firdaus  menahan  tawa  dengan  jawapan  bengong  adiknya.


Bingai  sungguhlah  kembar  aku  ni!!  Kenapalah  aku  pernah  kongsi  uri  yang  sama  dengan  kau?!  Kutuk  Aria  dalam  hati.


“    Tengkorak  mu!!  Fahmi  nak  mummy  bising   setahun  ke  apa??  Eei!  Pengotor  tau  tak  Fahmi  ni!  Macam  manalah  kita  ni  boleh  jadi  kembar  hah?  Ya  Allah!  Kesiannya  aku  ni!”  rintih  Aria  pula  dengan  ayat  yang  boleh  tahan  biulnya.


Firdaus  tidak  dapat  menahan  lagi  lalu  dihamburkan  tawanya  kuat.  Aduii!!  Hilang  terus  scene  romantic  +  jiwang  dia  tadi!  Semuanya  kerana  perbalahan  kata  adik  kembarnya  yang  kadang-kadang  memang  ngok-ngek  sikit!  Nong-nong  lah  adik-adik  aku  ni!


“  Heiii!!  Korang  ni!  Rosak  mood  jiwang  along  tau  tak!  Merapu  merepek  meraban  aje!  Dahlah,  along  nak  naik  atas.  Kalau  melayan  lagi  korang  makin  bingai  otak  along  dibuatnya!!”  kutuk  Firdaus  seraya  melangkah  menuju  masuk  ke  dalam  rumah.


“  Alaa…  along!  Tunggulah!  Tak  puas  borak  lagi  ni!!  Mehlah  kita  lepaking!!”  teriak  Aria  mengejar  Firdaus  dan  diikuti  Fahmi  yang  terkial-kial  berlari  memegang  gitarnya  sambil  mengejar  dari  belakang.


“  Wei!  Tunggulah!  Janganlah  tinggalkan  Fahmi  sensorang!!”


Tan  Sri  Sy.  Fahim  dan  Puan  Sri  Sy.  Faridah  ketawa  dari  balkoni  tingkat  atas  bilik  mereka.  tak  tahan  betullah  dengan  keletah  anak-anak  mereka  yang  mencuit  hati.  Macam  tulah  bila  mereka  berjumpa.  Tak  pernah  senyap  mulut  tiga  beradik  tu,  sentiasa  riuh.  Sentiasa  rapat  walau  di  mana  sekalipun.


“  Heii!  Macam-macam  hal  lah  anak-anak  kita  tu  bang!  Yang  sorang  tu  boleh  tahan  jugak  biulnya  dengan  kepala  si  kembar  yang  kadang-kadang  tak  berapa  nak  center  tu!”  masih  bersisa  tawa  Puan  Sri  Sy.  Faridah.


“  Itulah!  Pening  jugak  kepala  abang  ni  dengan  budak  bertiga  tu.  Riuh  sekampung  suara  diorang  boleh  dengar!”


“  Nak  buat  macam  mana?  Diorang  tu  memang  dah  rapat  dari  dulu.  Fir  tu  selalu  sangat  manjakan  adik-adik  dia.  Senang  hati  saya  tengok  diorang  bang.  Tak  sangka  anak-anak  kita  dah  besar  rupanya  ya?”  ujar  Puan  Sri  Sy.  Faridah  menyertai  suaminya  berbaring  di  atas  katil.


“  Baru  awak  nak  sedar  ke  Ida  ooi?”


Puan  Sri  Sy.  Faridah  ketawa  kecil  seraya  memadamkan  lampu  tidur  di  meja  sebelahnya. 


###




“  Boleh  kita  cakap  sekejap?” 


Firdaus  menoleh  ke  belakang  untuk  melihat  siapa  gerangan  yang  mengajaknya  berbicara  tanpa  memberi  salam  langsung.  Terus  darahnya  cepat  mendidih.  Bengang!


“  Kau  lagi?!  Apa  kau  nak?  Nak  tayang  drama  apa  lagi  kali  ni!?  Dahlah  tak  bagi  salam  langsung!”  jawab  Firdaus  kasar  dan  sinis.


Melihat  pemuda  yang  bernama  Zaid  kini  dihadapannya,  rasa  mahu  sahaja  dia  melayangkan  penumbuknya  di  muka  lelaki  itu.  Baru  puas  hati!


“  Bro!  aku  datang  sini  bukan  nak  cari  gaduh  okay?  Aku  datang  sini  nak  clearkan  keadaan!”


“  Nak  clearkan  apa  lagi?!  Nak  tunjuk  apa  lagi  depan  aku  lepas  ni  pulak?  Nak  cium  depan  aku?!”  bentak  Firdaus  marah.  Briefcasenya  terus  sahaja  di  campak  ke  tempat  duduk  sebelah  pemandu.


“  Aku  tahu  malam  tu  kau  nampak!  Tapi   percayalah!  Kami  tak  buat  apa  yang  kau  fikirkan  Firdaus!  Aku  cuma  nak  tolong  Dheiya  aje!”


“  Tolong  apa?!  Tolong  pelukkan  Dheiya?!”  tengking  Firdaus  kuat.  Mujurlah  kawasan  tempat  letak  kereta  ini  tidak  ada  orang  lalu-lalang.  Mungkin  juga  waktu  kerja  masih  belum  habis,  jadi  tiada  siapa  yang  mendengar  pertengakaran  antara  dia  dan  Zaid.


“  Itu  tak  disengajakan!  Aku  tolong  Dheiya  sebab  dia  terjatuh!  Itupun  berpunca  daripada  aku!  Aku  yang  kejar  dia  sampai  Dheiya  takut  sangat!!”


Mendengar  penjelasan  Zaid  membuatkan  darah  Firdaus  menggelegak  naik.  Bila-bila  masa  sahaja  lahar  api  kemarahannya  akan  meletup.  Pantas  sahaja  Firdaus  mencekak  kolar  leher  kemeja  Zaid  sehingga  lelaki  itu  sedikit  terjingkit. 


Pipi  Zaid  ditumbuk  kuat.  Lelaki  itu  tersembam  ke  tanah  namun.  Wajah  dan  pipi  terasa  sengal.  Boleh  tahan  sakit  jugak  penumbuk  Firdaus  ni.  Firdaus  menarik  kasar  kolar  belakang  baju  Zaid.  Matanya   mencerlung  tajam  memandang  Zaid.


“  Hei!  Kau  dah  buat  apa  dengan  bini  aku  hah?!  Kau  buat  apa  dekat  Dheiya?!”  tengking  Firdaus  lagi.  Matanya  berapi  menahan  rasa  marah  membuku.  Takut  apa  yang  difikirkannya  adalah  jawapan  yang  akan  terbit  dari  mulut  Zaid.


“  Tak!  Tak!  Aku  tak  buat  apa-apa!  Aku  cuma  nak  Dheiya  dengar  penjelasan  aku.  Itu  aje!  Tapi  Dheiya  lari!  Aku..  aku  ke..  kejar  Dheiya…  sam…  sampaikan  Dheiya  takut..  dan  ter..  terjatuh,”  jawab  Zaid  sedikit  gagap  dengan  reaksi  spontan  Firdaus.  Tidak  menyangka  rupa-rupanya  jutawan  muda  ini  seorang  yang  panas  baran.


“  Kenapa?!”


“  Sebab  aku  cintakan  Dheiya!  Aku  sayangkan  Dheiya!  Tapi  Dheiya  tak  terima  sebab  dia  cintakan  kau  sorang  aje  Firdaus!  Dheiya  cakap  dia  hanya  cintakan  suami  dia  aje!”


Firdaus  melepaskan  Zaid  kasar  hingga  lelaki  itu  tertolak  ke  belakang.  Wajahnya  mula  berubah  kendur.  Tidak  lagi  setegang  tadi.  Zaid  menyambung  lagi.


“  Selama  aku  kenal  Dheiya  hampir  berbelas-belas  tahun  dulu,  aku  tak  pernah  tengok  begitu  dalam  perasaan  Dheiya  pada  seorang  lelaki.  Aku  boleh  nampak  dalam  matanya  macam  mana  sayangnya  Dheiya  pada  kau  sampaikan  Dheiya  terlalu  marah  kalau  aku  sentuh  tangan  dia.  Dheiya  cakap  hanya  suami  dia  aja  yang  berhak  sentuh  dia.  Aku  susah  nak  terima  bila  Dheiya  tolak  aku  sebab  dah  bertahun-tahun  aku  tetap  setia  tunggu  Dheiya  tapi  aku  tak  sampai  hati  nak  rosakkan  kebahagiaan  orang  yang  aku  sayang.  Aku  dapat  rasa  mesti  kau  dengan  Dheiya  bergaduh  pasal  hal  ni.  Aku  rasa  bersalah  sangat  Firdaus.  Tu  sebab  aku  datang  sini  nak  jelaskan  semua.”


“  Kenapa  kau  bagitau  aku  semua  ni?”  soal  Firdaus  dengan  nada  yang  sedikit  tegang.


“  Aku  rasa  bersalah  dengan  apa  yang  jadi.  Tindakan  aku  ni  mungkin  dah  buat  korang  berdua  berselisih  faham.  Aku  nampak  cara  kau  layan  Dheiya  masa  kau  nak  balik  dari  PD  malam  tu.  Aku  minta  maaf.  Aku  yang  salah  sebab  terlalu  ikutkan  hati  walaupun  aku  tahu  Dheiya  isteri  orang,  cuma  aku  tak  sangka  kaulah  orangnya.  Percayalah  cakap  aku  Firdaus,  Dheiya  memang  sayangkan  kau.  Setulus  hati  Dheiya,  aku  tahu  Dheiya  tak  pernah  bohong  tentang  perasaan  dia.  Dan..  aku  minta  maaf  sekali  lagi,”  jawab  Zaid  panjang  lebar.


“  Dheiya  ke  yang  cakap  pasal  masalah  kami?”  soal  Firdaus  setelah  lama  mendiamkan  diri.  Dia  bediri  membelakangkan  Zaid.


Waktu  ini  dia  diselubungi  rasa  bersalah  yang  amat  sangat.  Rasa  berdosa  yang  terlalu  banyak.  Khilafnya  kerana  telah  membuat  Dheiya  banyak  kali  terluka.  Apa  yang  telah  dilakukan  pada  Dheiya  dengan  perbuatannya  menyebabkan  gadis  itu  selalu  sahaja  berendam  air  mata.  Semuanya  sebab  dia!


Lenyap  terus  segala  amarah  pada  Dheiya.  Hilang  dibuang  rasa  kecewa  yang  bertamu  dalam  dadanya.  Hilang  pergi  jauh  darinya.


“  Tak.  Naluri  aku  sebagai  kawan  yang  cakap  macam  tu.  Mungkin  aku  dengan  Dheiya  hanya  ditakdirkan  untuk  berkawan  aja.  Tak  boleh  lebih  dari  itu.  Sebabnya,  Dheiya  dah  serahkan  seluruh  hati  dia  pada  kau  Firdaus,”  jawab  Zaid.  Dia  terunduk  memandang  ke  lantai  tar.  Rasa  bersalah  yang  menggunung  pada  Dheiya  kerana  menyebabkan  keretakan  masjid  yang  dibina.


“  Aku  rasa  aku  dah  tak  ada  apa  lagi  yang  nak  dicakapkan.  Aku  nak  minta  maaf  pada  kau  dan  Dheiya  sebab  semua  ni  berpunca  daripada  aku.  Kalau  aku  boleh  kawal  emosi  dan  perasaan  aku,  pasti  semua  ni  takkan  jadi.  Kau  dengan  Dheiya  mesti  akan  bahagia.  Aku  minta  maaf  sekali  lagi.  dan  aku  rasa  ini  kali  terakhir  kita  jumpa  sebab  aku  tak  akan  ada  di  sini  lagi,”  ucap  Zaid  perlahan.


Menghadiahkan  sedikit  senyuman  pada  Firdaus  yang  berpaling  memandangnya.


“  Kau  nak  ke  mana?”


“  Ke  Abu  Dhabi.  Kena  transfer  dan  mungkin  aku  akan  menetap  sana  terus.  Aku  minta  diri  dulu.  Kirim  salam  pada  Dheiya  dan  aku  betul-betul  minta  maaf  pada  dia,”  balas  Zaid  seraya  menghulurkan  tangan,  berjabat  tangan.


Firdaus  membalas  jabat  tangan  dari  Zaid.  Erat  sekali.  Seakan  jelas  dan  selesai  sudah  semuanya.  Hanya  senyuman  jadi  jawapan.


###


Sebaik  sahaja  Nissan  Skyline  GTR  diparkir,  Firdaus  terus  bergegas  menuju  ke  ruang  lobi  lif  butang  lif  ditekan.  Seakan  lif  bergerak  terlalu  perlahan  sekali.  Firdaus  mula  gelisah  bercampur  kerisauan.  Dheiya   sakitkah?  Adakah  gadis  kesayangannya  itu  tidak  apa-apa?


Semakin  bertambah  cemas  membuku  di  dalam  dada  Firdaus.  Semua  ini  salahnya.  Kalaulah  dia  tidak  menurut  kata  hati,  pasti  semua  kekusutan  ini  tak  akan  berlaku.  Dan  Dheiya  pasti  tidak  akan  terluka.  Semua  ini  salahnya  kerana  bertindak  terburu-buru  dalam  membuat  keputusan!  Terlalu  mengikut  kata  hati  yang  telah  dihasut  syaitan  yang  sentiasa  menginginkan  perpercahan  dalam  sesuatu  hubungan.  Semua  ini  salah  dia!


Ya  Allah!  Kau  lindungilah  isteriku!  Dheiya!


Dheiya  melangkah  perlahan  menuju  ke  ruang  dapur.  Tubuhnya  teramat  lemah.  Terasa  kesakitan  mencucuk  di  segenap  badannya.  Wajahnya  yang  pucat  diserang  virus  demam  sejak  mendapat  panggilan  dari  Emilina  tempoh  hari  semakin  menyulitkan  keadaanya.


Dheiya  memegang  bawah  perutnya.  Rasa  pedih  dan  sakit  semakin  bertambah  di  situ.  Malah  bahagian  ari-arinya  terasa  terlalu  ngilu.  Seakan  mencucuk-cucuk  di  kawasan  keperempuanannya.  Sudahlah  rasa  pening  dan  loyanya  masih  berpanjangan  menyebabkan  Dheiya  bagaikan  mayat  hidup.  Tubuhnya  susut  terlalu  mendadak.  Manakan  tidak,  setiap  kali  makanan  masuk  ke  rongga   mulutnya,  pasti  di  situ  juga  Dheiya  akan  memuntahkan  semuanya.


Kesakitan  yang  dialaminya  tidak  dapat  digambarkan  dengan  kata-kata.  Sudahlah  ditambah  pula  dengan  masalahnya  dengan  Firdaus  yang  masih  tergantung  tidak  bertali.  Semua  itu  menyebabkan  Dheiya  makan  hati.  Malah  terasa  seolah-olah  dikunyah  rakus!


Dheiya  mengerang  kesekitan.  Tubuhnya  terus  terduduk  lemah  di  atas  lantai  dapur  yang  bersih  itu.  Rasa  ngilu  semakin  kuat  dirasakan.  Rasa  sengal  seluruh  pinggang  dan  sendi-sendinya.  Dheiya  duduk  bersimpuh  seraya  jarinya  mengesat  perlahan  air  matanya  yang  mula  menitis.  Sedaya  upaya  dicuba  menahan  kesakitan  yang  bagaikan  tidak  terperi  itu.


Ya  Allah!  Kenapa  dengan  aku  ni?  Kenapa  aku  sakit  sangat  ni?  Apa  yang  dah  jadi  pada  aku?  Rintih  Dheiya  dalam  hati.


Bibirnya  terkumat-kamit  mengucap  dan  berselawat.  Berharap  agar  rasa  sakit  yang  dirasai  itu  makin  
berkurangan  namun  telahannya  meleset  sama  sekali.  Semakin  lama  semakin  bertambah  kesakitan  itu  sehinggakan  Dheiya  merebahkan  separuh  badannya  ke  lantai. 


Ketukan  di  pintu  serta  kedengaran  loceng  berbunyi  yang  berselang-seli  menjadikan  Dheiya  semakin  tidak  keruan.  Dia  langsung  seratus-peratus  tiada  daya  untuk  mengesot  apatah  lagi  untuk  bangun  berjalan.  Terasa  tubuhnya  bagaikan  lumpuh  seketika.


Rasa  pening  dan  pitam  mula  menyerang.  Dheiya  mula  menangis  teresak-esak  sendirian.  Saat  ini  dia  langsung  tidak  mampu  berbuat  apa-apa.  Dan  saat  ini  juga  Dheiya  amat-amat  memerlukan  Firdaus  di  sisi.  Ingin  menyembamkan  wajahnya  pada  dada  Firdaus  seperti  yang  selalu  dia  lakukan  dulu.  Ingin  meluahkan  semua  rasa  yang  terbuku  di  hati.  Hanya  lelaki  itu  yang  mampu  menenangkannya  dikala  waktu  genting  begini.  Hanya  Firdaus!  Hanya  Firdaus!


Ya  Allah!  Mana  suamiku?


Awak!  Tolong!




###


Hati  Firdaus  mendongkol  geram  pada  masa  yang  sama  dia  mula  cemas.  Dheiya  langsung  tidak  menyahut  panggilannya.  Selalunya  Dheiya  tidak  begini.  Mesti  ada  sesuatu  yang  telah  terjadi. Hampir  seminit  berlalu,  Firdaus  terus  mengeluarkan  kad  aksesnya  lalu  dicucukkan  pada  pintu.


Pintu  utama  itu  dikuak  kasar.  Firdaus  terus  melulu  masuk  ke  dalam  rumah.  Kedengaran  suara  tangisan  diiringi  esakan  halus  menambahkan  debaran  di  dada  Firdaus.  Laju  kakinya  dihala  ke  arah  dapur  sederhana  luas  itu.


Matanya  terbuntang  luas  melihat  Dheiya  yang  tertiarap  lemah  di  lantai  dapur.  Terus  diterpa  tubuh  molek  itu  pantas  tangannya  menarik  tubuh  Dheiya  yang  kurus  itu.


“  Ya  Allah!  Dheiya!  Kenapa  ni?  Sayang!”  panggil  Firdaus  cemas.  Wajahnya  kalau  ditoreh  pun  pasti  tidak  berdarah.


“  Sakit!”  hanya  itu  yang  mampu  diucapkan  Dheiya. 


Bila  awan  sudah  penuh  berarak  mendung,  muncul  satu  cahaya  halus  di  tengah-tengah  kegelapan.  Begitulah  dapat  diumpamakan  perasaan  Dheiya  kala  ini.  Gembira  hatinya  melihat  Firdaus  benar-benar  berada  di  hadapannya,  memangku  dan  memeluk  tubuhnya  saat  ini.


Wajah  Dheiya  yang  pucat  itu  dikucup  berkali-kali  seraya  bibirnya  tidak  berhenti  memanggil  Dheiya  yang  menangis.  Mata  Firdaus  mula  berair.  Sungguh  dia  terasa  terlalu  bersalah!  Teramat  bersalah  sehingga  membiarkan  Dheiya  jatuh  sakit  begini.  Sebak  hatinya  melihat  keadaan  Dheiya  yang  tidak  bermaya.  Hancur  luluh  hatinya.


Dheiya  menangis  teresak-esak  lagi.  Tangannya  terketar-ketar  sedaya-upaya  di  gagahkan  cuba  menarik  skirt  labuhnya.  Dheiya  mula  merasakan  ada  sesuatu  cecair  panas  yang  galak  mengalir  disebalik  skirt  labuhnya  itu.


“  Sakit!”


“  Sakit  kat  mana  sayang?”


Firdaus  pantas  menyingkap  tinggi  skirt  labuh  Dheiya  sehingga  ke  atas.  Matanya  sekali  lagi  terbelalak  luas  melihat  cecair  darah  merah  pekat  dicelah  kelangkang  yang  mengalir  laju  menuruni  paha  dan  betis  Dheiya.


“  Ya  Allah!  Darah?!”  ucap  Firdaus  terkejut.  Tanpa   berfikir  panjang,  terus  sahaja  dia  mencempung  tubuh  Dheiya  keluar  dari  penthouse  itu.


Saat  ini  hanya  keselamatan  Dheiya  yang  diutamakan.  Hospital  adalah  tempat  yang  akan  dituju.  Firdaus  seakan  sudah  lupa  akan  semua  kehidupan  rahsianya  selama  enam  bulan  ini  dimana  tiada  sesiapa  pun  yang  tahu  kewujudan  Dheiya  selain  dari  Tan  Sri  Syed  Fahim,  Zaff  dan  adik  kembarnya.


Keadaan  Dheiya  membuatkan  Firdaus menjadi  kelam-kabut  tanpa  langsung  memikirkan  kesan  dan  impak  yang  pasti  dia  sendiri  akan  tahu  sebaik  sahaja  rahsianya  akan  terbongkar  selepas  ini.


Dheiya  lebih  penting!  Aku  tak  peduli!  Apa  nak  jadi,  jadilah!


“  Sabar  ya  sayang!  Kita  pergi  hospital!  Insya- Allah!  Sayang  akan  okey!”  ujar  Firdaus  sedikit  sebak  berbaur  cemas.  Tangannya  mengenggam  kemas  erat  tangan  Dheiya  dan  mengucupnya  bertalu-talu.


Ya  Allah!  Kau  selamatkan  lah  isteri  aku!  Aku  sayangkan  dia  ya  Allah!  Demi  atas  nama-Mu  Ya  Rabbi,  aku  terlalu  menyayangi  Dheiya!  




5 comments:

Anonymous said...

Next entry please.

Anonymous said...

best la novel ni..saya selalu ternanti2 bab seterusnya..

Anonymous said...

OMG......i rasa dhieya keguguran n emak daus mesti akan tahu pasal daus n dhieya......

Anonymous said...

New update please

Anonymous said...

kalo r dhieya pregnant..jgn r die gugur..
cian die...
hope bby die ok...