}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Tuesday 1 November 2011

Bertaut Kasih: Bab 8

"  Hoi  Fir!  Ni  pehal  kau  angkut  aku  gi  bahagian  pakaian  perempuan  ni?  Kau  ni  takkan  la....,"



Belum  sempat  Zaff  menghabiskan  kata-katanya  Firdaus  pantas  mencelah.



"  Oi!  Cakap  elok-elok  sikit  ek?  Jangan  nak  fikir  yang  bukan-bukan  pulak,"  marah  Firdaus  seraya  cuba  memperlahankan  nadanya.  Geram  pula  dia  dengan  mulut  lepas  Zaff  ni.  Harap  muka  je  boleh  tahan  tapi  mulut  macam  cili  api,  pedas!



Zaff  tersengih  kambing.



"  Ops!  Sorry,  sorry.  Takdelah,  aku  pelik  kau  buat  apa  datang  sini?  Kata  nak  cari   baju.  Wei,  lelaki  punya  kat  sanalah.  Takkanlah  kau  nak  beli  baju  perempuan  kot.  Kau  nak  beli  kat  adik  kau  ke?  Hisy!  Takkanlah  Aria  nak  pakai  baju  macam  ni,"  bebel  Zaff.



Matanya  melilau-lilau  meneroka  kawasan  ladies  department.  Malu  pun  ada  jugak  bila  ada  beberapa  wanita  yang  memandang  mereka  dengan  pandangan  ah!  susah  nak  describe.  Yalah,  dah  lah  kawasan  yang  mereka  berada  ni  berdekatan  dengan  bahagian  pakaian  tutt..  takkan  nak  sebut  kot,  sendiri  fahamlah,  'adik-adik'  dahlah  macam-macam  colour  pulak  tu.  Naik  segan  Zaff  dibuatnya.  Firdaus  berdecit.



"  Alah  kau  ni  bisinglah.  Apa  salahnya  kalau  aku  nak  beli  baju  ni  untuk  Aria  sekalipun?  Kau  ingat  adik  aku  tu  just  pakai  baju  branded  je  ke?,"  ujar  Firdaus.  Dia  masih  belum  bersedia  untuk  memberitahu  perkara  sebenar.



'Takkan  lah  aku  aku  nak  bagitahu  Zaff  yang  aku  ke  sini  nak cari  baju  Dhieya,  memang  banyak  masalahlah  nanti'.



"  Yelah  manelah  tau  kan.  Dah  mummy  kau  pun  pakai  barang-barang  yang  branded  je,  so  takkanlah  satu-satu  anak  perempuan  dia  nak  pakai  barang  tak  branded  kot,  jatuhlah  standard,"  ujar  Zaff  pedas.



'  Isy  mulut  mamat  ni!'  bentak  Firdaus  geram.



"  Wei,  kau  ni  kan  mulut  memang  tak  reti  senyap  ke?  Dari  tadi  lagi  kau  asyik  membebel  aje.  Aku  taulah  kau  tengah  frust  dengan  Tira  plastik  kau  tu  tapi  takyahlah  nak  sindir-sindir  mummy  aku  pulak.  Macamlah  kau  tak  kenal  mummy  aku  tu  macam   mana?  Pasal  Aria  pulak  kau  ni  dah  berapa  lama  kenal  adik  aku  tu?  Cakap  macam  baru  kenal  sehari  aje.  Kalau  dia  dengar  memang  padanlah  dengan  muka  kau,"  kali  ni  giliran  Firdaus  pula  yang  membebel.



Baguslah  diorang  ni.  Memang  padanlah  jadi  teman  sejati.  Sama-sama  kuat  membebel.



"  Eh!  Bukan  betul  ke?"



"  Eh!  Dahlah  Zaff.  Aku  malas  nak  jalan  dengan  kau.  Bising  aje  dari   tadi.  Boleh  tak  kau  diam  sekejap  sementara  aku  nak  cari  baju  ni?"  bentak  Firdaus  geram.



Hei!  Rimaslah  aku  dengan  Zaff  ni.  Mulut  menceceh  macam  nenek!



Baru  sahaja  Zaff  ingin  membuka  mulut  pantas  Firdaus  menyampuk,  "  Kau  diam!"




Zaff  mencebik.



"  Fine!"  balas  Zaff  seraya  menjeling.  Dia  terus  merayap  ke  tempat  lain.  Nak  buat  macam  mana  dah  orang  halau  kan?  Eh!  eh!  Zaff  ni,  macam  pompuan  pulak.  Nak  merajuk  bagai!



Firdaus  langsung  tidak  mempedulikan  Zaff  sebaliknya  dia  terus  mencapai  beberapa  pasang  baju  dan  seluar.  Tiba-tiba  dia  terfikir  sesuatu  panats  dia  terus  memanggil  Zaff.



"  Zaff!"


"  Apa?"  sahut  Zaff  tidak  jauh  dari  tempat  Firdaus  berdiri.



"  Sinilah  jap.  Nak  tanya  kau  ni".



"  Hei  mamat  ni,  tadi  halau-halau  aku,  sekarang  panggil  pulak,"  bebel  Zaff.



"  Kau  bebel  apa  ni?  Kutuk  akulah  tu,"  tembak  Firdaus.



"  Ha'ah  betullah  tu.  Pehal  kau  panggil  aku?  Aku  nak  gi  sana  jap,"  soal  Zaff  lantas  mengiakan  kata-kata  Firdaus.



"  Aku  nak  tanya  ni.  Macam  mana  nak  pilih  tu?"  bisik  Firdaus  perlahan  sambil  jari  telunjuknya  mengarahkan  ke  bahagian  yang  menempatkan  pakaian  dalam  wanita.



Zaff  membulatkan  matanya.  Rasa  tidak  percaya.  'Eh  biar  biar  betul  mamat  ni?' 



"  Kau  biar  betul  wei?  Agak-agak  ar  kalau  yang  'adik-adik'  tu  pun  kau  nak  beli  jugak  kat  Aria?"  sedaya  upaya  Zaff  merendahkan  suaranya  dek  akibat  rasa  terkejut  tahap  gajah  dengan  perangai  Firdaus  ni.



"  Alah  kau,  aku  tanya  kau  jawablah.  Takyah  nak  tanya  aku  balik,"  Firdaus  masih  cuba  sedaya  upaya  menyembunyikan  hakikat  sebenar.



"  Kau  Fir,  baik  kau  cakap  dengan  aku  sejujurnya,  kau  beli  semua  ni  sebenarnya  untuk  siapa?  Kalau  untuk  awek-aweks  kau  yang  berkeliling  tu  mustahillah  Fir!"  bentak  Zaff.



Zaff  yakin  ada  sesuatu  yang  disembunyikan  oleh  Firdaus  daripada  pengetahuannya.  Firdaus  menelan  air  liur.  Terasa  rahsia  yang  cuba  disembunyikan  pasti  akan  pecah.  Bukan  dia  tidak  tahu  sikap  Zaff  yang  satu  ni.  Kalau  dia  dah  syak  ada  sesuatu  yang  tak  kena,  sampai  ke  lubang  cacing  dalam  tanah  dia  korek,  gali  habis-habisan.



"  Zaff,  aku...aku  beli.. untuk...,"  Firdaus  mencari-cari  ayat-ayat  untuk  menutup  rahsianya  yang  hampir  pecah  ni.  Dia  belum  bersedia  lagi  untuk  memberitahu  tentang  Dheiya.



Zaff  masih  menunggu  jawapan  Firdaus.



"  Untuk  sapa?"  sergah  Zaff.  Firdaus  terperanjat.



"  Untuk  Tiaralah!  Sapa  lagi,"  jawab  Firdaus  pantas,  Dia  menarik  nafas  lega.



Zaff  mengerutkan  dahinya.  Kurang  mempercayai  kata-kata  Firdaus.



"  Betul  ke  ni?  Ke  kau  tipu  aku?"  serkap  Zaff  lagi.  Aku  tetap  tak  puas  hati  lagi  ni.



"  Hisy!  Yalah.  Mana  ada  aku  tipu,"  bohong  Firdaus.  Dia  sedikit  teragak-agak  tapi  nak  buat  macam  mana  dah  itu  aje  alasan  yang  munasabah.  Zaff  memang  tahu  pasal  Tiara  tu.  Sorrylah  Zaff,  aku  tak  ready  lagi  nak  citer  pada  kau.



"  Okey,  aku  percaya,"  ucap  Zaff  ragu-ragu  dalam  nada  perlahan.  Matanya  masih  memandang  mata  kelabu  milik  Firdaus  yang  seakan-akan  tidak  tentu  arah.



'  Takpe.  Memang  kau  tak  nak  bagitahu  sekarang.  Nanti  tahulah  aku  nak  korek  macam  mana'.



"  Eh!  Cepatlah  tolong  aku,  kau  kan  pandai  bab-bab  ni,"  gesa  Firdaus.



"  Ei!  Yalah,  sabarlah  sikit.  Kau  ni  memang  tak  baiklah  cakap  aku  macam  tu,"  kata  Zaff  mengada-ngada.  Dah  macam  budak  kecik  pulak  yang  mengada-ngada  dekat  mak.




"  Eh!  Dah  memang  betul  kan?"  usik  Firdaus.



"  Dahlah,  kau  nak  aku  tolong  ke  idak  ni?  Kang  aku  tak  tolong  kang,"  ugut  Zaff.  Dah  malas  nak  layan  Firdaus  ni.  Tak  betul  ka  apa  mamat  ni,  nak  usik-usik  aku  pulak.  Isy!  seram  pulak  aku,  repek  Zaff.



"  Yalah   nak  mintak  tolonglah  ni.  Hah  macam  mana?"  suara  Firdaus  rendahkan.  Bimbang  kalau  orang  yang  berada  di  kawasan  itu  mendengar  perbualan  mereka  yang  hot  tak  bertempat  ni.  Kang  tak  pasal  kena  hempuk  jap  gi.  Yalah  dahlah  cakap  pasal  benda  yang  agak  'kesulitan',  buat  malu  je. 



"  Macam  nilah.  Kau  agak  je  lah  berapa  saiz  bahagian  diorang  tu.  Contohnya  yang  coli  ni  kau  jangan  beli  yang  ketat  sangat  nanti  tak  bernyawa  pulak  orang  tu.  Agak-agak  je  berapa  saiz.  Kau  paham  tak?  Kalau  dah  tak  tahu  sangat  kau  beli  je  lah  apa-apa  saiz  pun,  malaslah  aku  nak  masuk  campur,  aku  nak  gi  sana,  tata...,"  kata  Zaff  terus  berlalu.



Pulak  dah  si  Zaff  ni..



Firdaus  yang  berada  disitu  terkial-kial  hendak  memilih  saiz  yang  mana.



'  Alamak!  Macam  mana  ni?  Sengallah  Zaff  ni,  boleh  je  dia  blah  macam  tu  aje?  Hisy!  Jap-jap  aku  ingat  balik.  Dhieya  tu  takde  lah  besar  mana,  kecik  je  badan  dia.  Comel  lote  gitu.  Ambik  je  la  yang  ni.  Warna?  Hehehe...  merahlah  kot.  Seksi  habis!  hahahah'  bisik  Firdaus  nakal.



Dia  ni  memang.  Tak  senonoh  je.  Firdaus  terus  memilih  yang  mana  dirasakan  sesuai.  Menggigil  kot  tangan  masa  nak  pegang  'mende  alah'  tu.  Orang  dekat  tepi  dia  dah  pandang  sleng  je  tengok.



Hisy!  Mesti  dah  merah  muka  aku  ni.  Tak  tahu  dah  nak  letak  mana.  Selepas  memilih  dia  terus  menuju  ke  kaunter  bayaran.  Cashier  tu  pulak  hanya  menjeling  semacam  aje  aku  tengok.  Sekejap-sekejap  senyum  walaupun  dia  cuba  cover.  Alah!  Mungkin  sebab  aku  yang  hensem  ni  kot!



Alahai!  Perasannya  Syed  Firdaus  Hakimi  Syed  Fahim  ni...




Setelah  membayar  harga  'barang-barang'  itu,  Firdaus  cuba  menjelajah  pulak  di  sekitar  kawasan  pusat  beli-belah  yang  terkenal  itu.  Matanya  mencari-cari  satu  kedai.



'  Hah!  Ada  pun!'



Dia  terus  melangkah  masuk  ke  kedai  itu  yang  dipenuhi  dengan  peralatan  solat  seperti  songkok,  sejadah  dan  macam-macam  lagi.  Dia  sebenarnya  hendak  mencari  telekung  untuk  Dheiya  kerana  dia  perasan  semasa  hendak  solat  subuh  tadi  Dheiya  hanya  mengenakan  tuala  dan  kain  kapas  untuk  menutuk  auratnya.  Pakaian  pula  hanya  baju  kurung  semalam.  Terasa  kasihan  pula,  Firdaus  dengan  baik  hatinya  ingin  membeli  sedikit  pakaian  dan  telekung  untuk  Dheiya.



Usai  membeli,  dia  terus  menghubungi  Zaff.



"  Hello  Zaff,  kau  kat  mana  ni?"  tanya  Firdaus  sebaik  sahaja  Zaff  mengangkat  panggilannya.



"  Aku  kat  depan  Secret  Recepi  ni,  nak  dekat  pintu  masuk.  Cepat  ah,  aku  tunggu  ni,"  balas  Zaff.



"  Okey,  I'm  coming,"  kata  Firdaus  lantas  terus  mematikan  panggilan.  Langkah  kakinya  dihalakan  ke  arah  tempat  yang  ditunggu  Zaff.  Seperjalanannya,  dia  perasan  ada  beberapa  kaum  hawa  yang  memandangnya  tidak  berkelip.  Ada  yang  tersengih-sengih,  ada  yang  berbisik-bisik,  ada  yang  hisy!  macam-macamlah.



Yalah  Firdaus  ni  memang  boleh  tahan  orangnya.  Bukan  setakat  boleh  tahan  tapi  memang  handsome  sesangat   pun.  Mempunyai  kulit  yang  cerah,  bibir  yang  merah  dan  seksi,  lesung  pipit  yang  mahal  dan  yang  pentingnya  body  tough!  Sasa  dan  tegap,  sesuailah  dengan  kredebilitinya  sebagai  bakal  pewaris  Merida  Holdings.  Kacak,  tampan,  bergaya,  bijak  dan  sentiasa  menjadi  rebutan  ramai  wanita.  Tidak  hairanlah  dia  sentiasa  dikelilingi  dan  digilai  oleh  wanita-wanita  cantik  termasuklah  Sy.  Emilina  dan  Tiara.



                                           --------------------------

Selepas  pukul  9.00  malam  barulah  Firdaus  pulang.  Setelah  lepak  bersama  Zaff  sehingga  ke  petang,  Sy.  Emilina  pula  yang  menghubunginya.  Pada  mulanya  dia  memberi  pelbagai  alasan  tetapi  entah  bagaimana  dia  terserempak  dengan  Sy.  Emilina  secara  kebetulannya  berada  disitu  terus  mengajak  Firdaus  untuk  menemaninya.



Nak  tak  nak  terpaksalah  Firdaus  menemani  Sy.  Emilina  apabila  gadis  itu  merengek-rengek  manja  dan  menggeletis  dengannya  di  khalayak  ramai.  Tak  nak  lah  orang  cop  dia  apa-apa  pulak  nanti.



Kalau  diikutkan  Sy.  Emilina  tidak  membenarkan  Firdaus  pulang  tetapi  Firdaus  tetap  berkeras  hendak  pulang  dengan  alasan  dia  kepenatan  setelah  seharian  berada  diluar  rumah.



"  Alah  you  ni!  Kalau  dengan  I  asyik  nak  balik  awal  aje,"  rengek  Sy.  Emilina  manja  yang  lebih  mesra  dipanggil  Emilina.



"  Lin!  I  penatlah.  Tolonglah  faham.  Dahlah,  I  balik  dulu,"  habis  ayatnya  dia   terus  melangkah  pergi  meninggalkan  Emilina  di  situ  keseorangan.  Lantaklah  dengan  minah  tu!  Rimas  aku.



Setelah  loceng  ditekan,  muncul  wajah  Dheiya  dimuka  pintu  mengukir  senyuman.  Firdaus  hanya   memandang  sekilas  lalu  mula  mempamerkan  wajah  seriusnya.



  Dia  lantas  melangkah  masuk  lalu  menghulurkan  beberapa  beg  kertas  dan  plastik  di  kiri  dan  kanannya  kepada  Dhieya.  Dheiya  terpinga  sendirian.



"  Lah!  Yang  you  tengok  aja  tu  buat  apa?  Ambiklah,  takkan  I  nak  pegang  ni  sampai  esok  kot?"  marah  Firdaus,



Mendengar  amarah  Firdaus,  Dheiya  pantas  mengambil  barang-barang  tersebut  dari  tangan  Firdaus.



"  Beg-beg  kertas  tu  barang  you  and  yang  lain-lain  tu  ada  barang  dapur  sikit-sikit.  I  tak  sempat  nak  beli  yang  lain,  lagipun  I  tak  berapa  tahu  nak  beli  barang-barang  dapur.  Buat  masa  ni  you  makanlah  apa  yang  ada  dulu.  Nanti  tak  cukup  I  beli  lain,"  usai  sahaja  menghabiskan  ayatnya  yang  terakhir,  Firdaus  terus  memanjat  anak  tangga  menuju  ke  biliknya  sambil  jari-jemarinya  mengurut-urut  tengkuknya  yang  lenguh.



Dheiya  hanya  memandang  sahaja  langkah  Firdaus  itu.  Bibirnya  mula  mengukir  senyuman  manis.



'  Tak  adalah  kejam  mana  dia  ni.  Baik  aje.  Masih  ingat  kat  aku  lagi  walaupun  dia  keluar '  puji  Dhieya  dalam  hati.



Dia  menyimpan  barang-barang  dapur  di  tempat-tempat  yang  sesuai.  Selepas  itu  dia  terus  menuju  ke  biliknya  lalu  mengeluarkan  barang-barang  dari  beg-beg  kertas.  Dia  tersenyum  saat  memegang  sepasang  kain  telekung  yang  lembut  dan  disulami  kerawang  yang  cantik.  Dheiya  mencium  telekung  itu.



' Alhamdulillah,  inilah  yang  aku  perlukan'  bisik  hati  Dhieya.



Tangannya  pantas  mengeluarkan  barang-barang  lain  dari  beg-beg  kertas.  Ada  syampu  rambut,  berus  dan  ubat  gigi,  deoderant,  losyen,  bedak,  pakaian  sepeti  baju  dan  seluar  serta...  'adik-adik  kecil '  yang  terdiri  daripada  pelbagai  warna  dan  jenis!



Spontan  darah  merah  menyerbu  muka  Dhieya.  Merah  wajahnya  tidak  dapat  disangkal.  Malunya,  usah  ceritalah.  Aduh!  apa  agaknya  dia  fikir  masa  nak  beli  semua  benda  ni?  Mesti  dia  ingat  bentuk...  Argh!  malunya!



Sehingga  ke  lena,  Dhieya  tidak  dapat  menahan  malunya.



Malunya!



2 comments:

Yong said...

aah betul baik jugak firdaus ni ya. hehe.
igt dia suh salesgirl yang tolong amikkan. adei, malu malu. so kiblat tu, firdaus tunjuk mmg betul ke zara?haha. n thanks cz reply comment. takpe2, nti buat yg belakang-belakang jgn kasi sama ya. nti pyh nak terbit plk.

ZaraLily said...

kiblat tu dia igt2 lupa...
malu?
firdaus tak berapa nak malu sangat perangai dia..
sebab tu berani usik dheiya tu