}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Wednesday 16 November 2011

Bertaut Kasih: Bab 12



"  Aku  terima  nikahnya  Dhieya  Arisha  binti  Arshad.........."  ucap  Firdaus  sekali  lafaz  dihadapan  kadi  dan  beberapa  orang  saksi  di  pejabat  agama  itu.


Beberapa  orang  saksi  di  situ  mengangguk-anggukkan  kepala.  Tidak  terkecuali  Zaff  yang  turut  berada  di  situ  menjadi  saksi  pernikahan  Firdaus  dan  Dhieya.  Dia  tersenyum  sinis  menjeling  ke  arah  Firdaus  yang  kelihatan  serba-salah.  Dheiya  tertunduk.


"Sah!"


"Sah!"


"  You  owe  me  one  explaination  Fir,"  bisik  Zaff  serius  di  telinga  Firdaus  sebelum  bersama-sama  mengangkat  tangan  untuk  bacaan  doa.  Firdaus  menatik  nafas  perlahan.  Dimindanya  sudah  terangka  satu  macam  ayat  untuk  soalan  Zaff  tadi.  Dia  tahu  dia  harus  menjelaskan  semuanya.


Dia  tiada  pilihan  lain  selain  terpaksa  untuk  memanggil  Zaff  sebagai  saksi  pernikahan  dia  dan  Dhieya  supaya  Zaff  dapat  dijadikan  back-up  apabila  dia  perlu  berhadapan  dengan  keluarganya  nanti.  Setidak-tidaknya  ada  juga  orang  yang  tahu  akan  kewujudan  Dhieya  dalam  hidupnya  yang  bakal  ditempuhi  kelak.



                                                 ----------------------------------------------------





Dhieya  mengangkat  dulang  berisi  jag  air  dan  beberapa  gelas  untuk  tetamu  'kejutan'  yang  datang.  Tetamu  yang  mengaih  sebuah  penjelasan  tentang  kewujudan  dirinya.


  Sejam  berlalu,  dia  sudah  berubah  status  menjadi  seorang  isteri.


Isteri  dalam  terpaksa  untuk  menutup  malu.


Tidak  kerana  cinta.

 Isteri  dalam  kertas  sahaja.  Tidak  lebih  dari  itu.  Dia  redha  jikalau  itu  sudah  menjadi  ketentuan  buat  dirinya.


Dari  dapur  dia  dapat  mendengar  dengan  jelas  suara  Firdaus  yang  menguasai  suasana.  Menjelaskan  segala-galanya.  Dia  mengagak  pemuda  tampan  yang  hadir  bersama  untuk  upacara  pernikahan  mereka  tadi  adalah  orang  yang  rapat  dengan  Firdaus.  Kalau  tidak   masakan  Firdaus  meminta  lelaki  itu  hadir  bersama.


Lelaki  yang  tidak  dikenali  itu  hanya  mendengar  dengan  penuh  khusyuk.  Sesekali  matanya  menjeling  memandang  Dhieya  yang  kelihatan  sedikit  cangung  apabila  dirinya  menjadi  topik  perbualan.


Hairan,  mana  keluarga  Abang  Firdaus?  Abang?  Yerk!  Sejak  bila  pulak  lidah  aku  ni  gatal  bebenor  panggil  abang  ni?  Tak  malu  betul!


Mesti  keluarga  dia  tak  tahu  yang  Firdaus  kahwin  dengan  aku.  Kalau  tahu  dah  tentu  ada  tentangan.  Siapalah  yang  setuju  nak  bermenantukan  aku  yang  datang  dari  tempat  kotor.  Aku  bukan  sesiapa.  Bukan  somebody  yang  yang  boleh  dihormati  dan  dikenali  masyarakat.  Aku  adalah  Dhieya  Arisha  Arshad.  Kehidupanku  bagaikan  kais  pagi  makan  pagi,  kais  petang  makan  petang.  Keluargaku  bukan  orang  kenamaan.  Hanya  orang  kampung  yang  hidup  miskin  dan  sering  ditindas  oleh  mereka  yang  ingin  mengambil  kesempatan.  Harta?  Jauh  panggang  dari  api. 


 Bukan  seperti  lelaki  itu.  Melihatkan  penampilan  dirinya,  sudah  diagak  lelaki  itu  bukan  sebarangan  sseorang.  Keluarganya  semestilah  seseorang  yang  terkenal  dan  disanjung  masyarakat.


Dulang  diletakkan  diatas  meja  kecil  ditengah-tengah  ruang  tamu  antara  sofa  itu.  Dua  pasang  mata  yang  cukup  tajam  dirasakan  sedang  memandang  setiap  pergerakannya.  Dhieya  kekok.  Segan.  Dia  menegakkan  tubuhya  bersedia  untuk  beredar  dari  situ,  namun  arahan  Firdaus  menghentikan  langkahnya.


"  Duduk  dulu  Dhieya,"  arah  Firdaus.


Dhieya  melabuhkan  punggungnya  ke  atas  sofa  yang  empuk  itu.  Baju  kurung  bewarna  merah  jambu  pemberian  Firdaus  beberapa  hari  lalu  dibetulkan.  Melihatkan  lelaki  yang  tidak  dikenali  itu  hanya  melemparkan  senyuman  manis  kepadanya.


"  Kau  suruh  dia  duduk  aje?  Taknak  kenalkan  kat  aku?"  ujar  Zaff  tersengih-sengih  memandang  Dheiya  yang  tertunduk.  Malu  kot.  Alololo  comel  pulak.


"  Kan  kau  dah  tau  nama  dia  masa  aku  akad  nikah  tadi?"  balas  Firdaus  mencebik.  Menyampah  pulak  tengok  Zaff  tersengih-sengih  asyik  memandang  isterinya.


Isteri?  Sejak  bila  pulak  aku  anggap  Dhieya  tu  isteri  aku?  Ke  aku  cemburu?   Argh!  Apa  ni?


"  Eh  apa  salahnya   kau  introduce  lagi  sekali?  Kat  sana  lain  cerita.  Sini  lain  cerita  la  bro.  Alah  itu   pun  nak  kedekut  ke?  Takutlah  tu  aku  nak  mengorat  bini  kau  yang  comel  ni,"  usik  Zaff  sambil  mengerling  ke  arah  Dheiya  dengan  sengihan  nakal. 


Wajah  Dhieya  merona  merah  saat  Zaff  berkata  begitu.  Dia  kekok.

"  Kau  tanyalah  dia  sendiri.  Kau  kan  pandai  nak  ayat  perempuan  ni,"  ujar  Firdaus  mendengus.  Ada  rasa  tidak  puas  hati.


Zaff  bersikap  selamba.  Buat  tak  tahu  dengan  sikap  pelik  Firdaus.  Zaff  tahu,  Firdaus  cemburu.  Dia  boleh  lihat  dari  wajah  Firdaus.


"  Aik!  Malu  ye  wife  Fir?  Ala  janganlah  malu  dengan  saya.  Fir  taknak  introduce  kan  awak  kat  saya  baik  saya  introduce  diri  saya.  Saya  Zaffril  Aqmal.  Just  call  me  Zaff.  Awak?"  Zaff  mula  memperkenalkan  diri.  Bibirnya  tersenyum  lebar  menampakkan  giginya  yang  cantik.


Firdaus  yang  mencebik  terus  bangun  dari  sofa  lalu  terus  menuju  ke  dapur.  Menyampah  dia  melihat  ayat-ayat  manis  Zaff.  Hish!  Dengan  bini  orang  pun  dia  nak  try  test  market.  Dahlah  bini  aku  pulak  tu!


Aik  Fir!  Mengaku  bini  nampak.  Dah  ada  ura-ura  kejelesan  kat  situ!  Firdaus  cemburu!


"  Jeleslah  tu!"  cebik  Zaff.


Dhieya  memandang  ke  arah  yang  dipandang   oleh  Firdaus.


"  Awak  takyah  tengoklah.  Fir  tu  kalau  jeles  memang  buruk  muka  dia.  Mengalahkan  monyet  nak  beranak!"


Kata-kata  Zaff  membuatkan  Dheiya  ketawa  kecil.  Lawak  juga  Zaff  ni.  Tak  sama  langsung  dengan  Firdaus  yang  selalu  serius  sepanjang  masa.  Susah  sangat  dia  nak  senyum.  Macam  mana  boleh  jadi  kawan?


"  Awak  ni  tak   baik   cakap  dia  macam  tu.  Dia  tak  jeleslah.  Untuk  apa  jeles.  Dia  penat  agaknya  tu,"  kata  Dheiya.  Tak  mungkinlah  dia  nak  jeles.  Mustahillah!  Bukannya  dia  suka  aku  pun.


"  Ala  Dhieya  saya  gurau  je  la.  Tapi  saya  tahu,  Fir  tu  jeles.  Tengok  muka  pun  saya  tau.  Saya  dengan  Fir  dah  lama  kenal,  sejak  kami  kecil  lagi.  Kami  banyak  kongsi  rahsia  sama-sama.  Sebab  tu  saya  boleh  agak  perasaan  dia  bila   buat  muka  macam  tu.  Actually  saya  dengan  Fir  macam  adik-beradik  .  Cuma,  bila  dia  cakap  nak  kahwin  ekspres  macam  ni  memang  buat  saya  terkejut.  Firdaus  yang  saya  kenal  bukan  seorang  yang  jenis  terburu-buru  especially  soal  kahwin  ni.  Selama  ni  kalau  mummy  dia  timbulkan  soal  kahwin  mesti  dia  pusing  cerita  lain".


Dheiya  hanya  diam  tidak  berkutik  mendengar  cerita  Zaff.  Banyak  yang  dia  tidak  tahu  tentang  lelaki  bernama  Firdaus  itu.


"  Firdaus  yang  saya  kenal  cerewet  pasal  perempuan.  Kebanyakkan  perempuan  yang  dia  kenal  semuanya  tak  menepati  ciri-ciri  dia.  Emilin  calon  pilihan  mummy  dia  pun  buat  tak  tahu  je.  Menyampah  dia  kata.  Cantik  memang  cantik   tapi  plastik.  Kalau  nak  dibandingkan  Dhieya  dengan  Emilin  tu  Dheiya  sejuta  kali  lebih  cantik  dari  dia.  Comel  pun  comel.  Sebab  tu  lah  saya  tak  kisah  sangat  kalau  Fir  kahwin  dengan  awak  sebab  saya  yakin  awak  wanita  yang  sempurna  dan  baik  untuk  Firdaus,"  tambah  Zaff  panjang  lebar.


Dheiya  hanya  tersenyum  sekilas.  Tidak  berkata  apa-apa.  Cerewet?  Patutlah  asyik  tayang  muka  singa  dia  aja  kat  aku.  Serius  dua  puluh  empat  jam.  Tapi  siapa  Emilin  tu?  Dheiya  ketap  bibir.


"  Awak  tak  kenal  saya  lagi  Zaff.  Macam  mana  awak  boleh  nilai  saya  macam  tu?"  lembut  suara  Dheiya.


"  Awak  pernah  dengar  tak  orang  tua-tua  cakap,  dari  mata  turun  ke  hati.  Hati  saya  cakap  macam  tu.  Tengok  wajah  awak  pun  dah  buat  saya  tenang.  Untung  tau  si  Fir  tu.  Nanti  kalau  saya  nak  cari  isteri  memang  saya  akan  cari  perempuan  macam  awak,"  puji  Zaff  lagi.


"  Awak  ni  memang  ayat  manis  yea?"  Dhieya  tersenyum.


Zaff  tersenyum  sumbing.


"  Amboi,  sehati  sejiwa  betul  pengantin  baru  ni.  Saya  tau  mesti  si  Fir  ni  yang  cakap  macam  tu  kan?  Tak  baik  tau,"  rajuk  Zaff  membuatkan  Dheiya  ketawa  kecil.  Mimik  wajah  Zaff  lucu  sungguh.  Sudah  lama  dia  tidak  ketawa.


Firdaus  yang  sejak  tadi  panas  hati  dengan  gelagat  Zaff  dan  ketawa  manja  Dheiya  menjadi  bertambah  berapi  saat  menjedai  sang  pemerhati  dari  arah  dapur.  Hatinya  meluap-luap  menahan  rasa  sakit  yang  mencengkam  dihati.  Semakin  berapi  perasaannya  sehingga  ke  otak.  Diketap  bibirnya  menahan  amarah  yang  membahang  didada.


'Tak  boleh  jadi  ni!  Siap  gelak-gelak  lagi'


"  Dhieya  berapa  lama  lagi  you  nak  bergelak  ketawa  kat  situ?  Tak  tahu  ke  suami  you  ni  tengah  kebulur?  Cepat  masak!"  Firdaus  gagal  mengawal  amarahnya  yang  berbaur  cemburu  dan  marah.


Dheiya  tersentak  mendengar  laungan  keras  daripada  Firdaus.


"  Dia  jeleslah  tu  saya  berborak  dengan  awak.  Okeylah  awak  saya  balik  dulu,  nanti  kita  borak  lagi,"  Zaff  bangun  meminta  diri  lalu  tersenyum.  Dheiya  mengangguk  membalas  senyuman  Zaff.


Zaff  bersalaman  dengan  Firdaus  yang  masam   mencuka.  "  Chill  la  beb!  Cemburu  betullah  kau  ni.  Aku  gerak  dulu.  Nanti  apa-apa  call  aku,"  ujar  Zaff.


Firdaus  serba-salah.  Aduh!  Kenapalah  dengan  aku  ni?  Tak  boleh  kawal  marah  depan  Zaff.


"  Sorrylah  Zaff.  I  didin't  mean  it.  Aku  bukannya  nak  halau  kau  pun.  Kau  jangan  fikir  bukan-bukan  pulak.  Aku  cuma..."  pantas  Zaff  memintas.


 "  Alah  no  hallah!  Kita  bestfriend  kan?  Aku  happy  kalau  kau  happy.  Kau  jangan  risau,  rahsia  kau  selamat  dengan  aku.  Jaga  Dheiya  elok-elok.  Dia  perempuan  baik.  Trust  me,"  Zaff  menepuk  perlahan  bahu  Firdaus  lalu  terus  menuju  ke  muka  pintu.


Firdaus  terkesima  dengan  kata-kata  Zaff.  Dheiya  menutup  pintu  lalu  terus  berlalu  menuju  ke  dapur.  Dia  melintas  di  hadapan  Firdaus.


"  Dheiya,  I'm  sorry,"  kata-kata  Firdaus  membuatkan  Dheiya  terpaku.   Cair  dia  sekejap!


 Dia  memandang  anak  mata  Firdaus  namun  hanya  sekejap.  Tak  sanggup  nak  tenung  anak  mata  warna  kelabu  dia  lama-lama.  Boleh  cair  aku!  Firdaus  tersenyum  kecil.  Suka  dia  melihat  wajah  malu  dia.  Comel!


"  Err..  takpe.  Memang  salah  saya  sebab   lupa  tanggungjawab  saya.  Saya  yang  patut  minta  maaf,"  Dheiya  berkata  perlahan.


"  It's  okay.  You  pergilah  masak.  Nanti  kalau  dah  siap  panggil  I  kat  atas,"  Firdaus  terus  berlalu   pergi  menuju  ke  anak  tangga  untuk  ke  tingkat  atas.


Dheiya  memandang  langkah  Firdaus  sambil  tangannya  memegang  dada  yang  sudah  pun  berlari  marathon.  Kencang!  Ya  Allah!  Betulkah  apa  yang  aku  rasa  ni?


Dheiya  tersenyum  lebar  lalu  terus  menuju   ke  dapur.  Hari  ini  dia  akan  memasak  hidangan  yang  paling  istimewa  untuk  mereka  berdua  kerana  hari  ini  adalah  hari  yang  bahagia  buat  dia!


Argh!  Aku  dah  jatuh  cinta  ke?


2 comments:

Yong said...

hahaha kan dah jeles tu. bagus la firdaus dah makin lembut. siap mintak maaf lagi n mengaku dia suami. bagus2.

ZaraLily said...

itu la ego sgt..
[adahal dlm hati dah bergelegak jelesnye..
tak lama nanti ada la taman bunga sakura..
hehehe..