}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Monday 31 October 2011

Bertaut Kasih: Bab 7

Firdaus  memandu  Nissan  Skyline  GTR  miliknya  masuk  ke  kawasan  parkir.  Pasti  Zaff  sudah  menunggunya  lama.



'Shit!  Aku  dah  lambat.  Makin  berasaplah  mamat  tu  kang!'  marah  Firdaus.



Pantas  kakinya  melangkah  laju  menuju  ke  restoran  mewah  itu.  Dari  jauh  dia  melihat  Zaff  yang  asyik  memandang  jam  dipergelangan  tangan.  Firdaus  tersengih.  Zaff  manarik  muka.



"  Bro,  sorry!"  ucap  Firdaus  terus  duduk  sebaik  sahaja  sampai  dimeja  yang  sudah  diduduki  oleh  Zaff.



"  Kau  ni  kan  boleh  tak  lain  kali  ontime?  Kau  janji  dengan  aku  pukul  berapa?  Kau  datang  pukul  berapa?  Wei!  Belajarlah  jadi  bertanggungjawab  sikit!  Takkan  itu  pun  aku  nak  kene  cakap!"  Zaff  yang  sudah  menggelegak  kepansan  dalam  hati,  terus  menghamburkan  marahnya  sebaik  sahaja  Firdaus    melabuhkan  punggungnya.



Firdaus  terkesima.  Panas hatinya  apabila  dihambur  kemarahan  sebegitu.  Ada  mata-mata  yang  memandang  mereka  dengan  pandang  yang  sukar  ditafsir.



"  Wei!  Kau  pehal  nak  marah-marah  sampai  macam  ni  sekali?  Agak-agaklah.  Aku  lewat  berapa  minit   je,  takkan  itu  pun  dah  mengamuk.  Aku  dah  say  sorry  kan?  Hei!  Panas  pulak  aku  dengan  kau  ni,"  Firdaus  mula  naik  bengang.



'Aduyai,  emo  pulak  mamat  ni.  Bukan  selalu  aku  lambat'  bebel  Firdaus.



Zaff  menarik  nafas  panjang.  Pantas  dia  beristighfar.  Dia  meraup  mukanya.  Kusut  betul  fikirannya  beberapa  hari  ni.  Pantang  ada  sahaja  yang  tak  kena  semua  nak  naik  angin.  Kali  ni  tak  pasal-pasal  pulak  Firdaus  yang  jadi  mangsa  letupannya.  Semua  ni  Tira  punya  pasallah!
Masalah  betul!  bentak  Zaff  geram.



'Hadoi!'



"  Sorrylah  bro,  aku  takde  niat  pun  nak  mengamuk  dengan  kau  cuma....  Cit!  Kusut  betullah,"  luah  Zaff.  Dia  menarik  nafas  berkali-kali.



"  Apa  masalah  kau  ni?  Datang  bulan  ke  hape  yang  kau  nak  mengamuk  sangat  dengan  aku  ni?  Kau  kusut,  aku  lagilah  kusut  tengok  kau.  Ni  mesti  pasal  perempuan  kan?  Kau  frust  dengan  sape  pulak  kali  ni?"  tanya  Firdaus  sambil  memandang  wajah  sahabat  baiknya  itu.



Belum  sempat  Zaff  menyampuk,  pantas  Firdaus  menyambung.



"  Okey,  let  me  guess,  semua  ni  mesti  pasal  Tira,  model  tu  kan?"  tembak  Firdaus  yakin.  Memang  yakin  pun.  Kan?  Aku  dah  agak  dah!  Pompuan  macam  tu  memang!



Zaff  menunduk.  Mengangguk,  mengiakan  kata-kata  Firdaus  itu.  Memang   sahabatnya  itu  mempunyai  firasat  yang  tepat.



"  See?  Aku  dah  agak  dah.  Apa  lagi  pompuan  tu  buat  kali  ni?"  tanya  Firdaus  lagi.



"  Aku  tak  sangka  Tira  curang  belakang  aku.  Aku  ingat  dia  memang  betul-betul  serius  dengan  aku,"  luah  Zaff  lemah.



Firdaus  menggeleng  kepala.  Zaff,  Zaff.  Kau  ni  memanglah.  Nak  kata  bengong,  tapi cerdik.  Nak  kata  bengap,  kang  marah  pulak!  Lagipun  memang  bengap  sikit  mamat  sekor  ni.   Dah  banyak  kali  kena  macam  ni  pun  tak  sedar-sedar  lagi  mamat  ni.  Lembap!



"  Zaff,  please  wake  up!  Dari  awal  lagi  aku  cakap  jangan  hanyut  sangat  dengan  minah  plastik  tu.  Dia  cuma  nak  main-mainkan  kau  aje.  Duit  kau  pun  memang  dia  nak.  Letihlah  aku  dengan  kau  ni,  dah  kena  banyak  kali  macam  ni  dengan  pompuan  pun  kau  tak  sedar-sedar  lagi.  Agaknya  aku  kena  hantuk  kut  kepala  kau  kat  tembok  tepi  jalan  tu  supaya  kau  sedar  sikit.  Sekarang  padanlah  dengan  muka  kau,"  tempelak  Firdaus  pedas.



' Hambik  kau  sedebik!  Geram  betul  aku.  Aku  dah  cakap  dah,  berbuih  mulut  aku'.



"Wei!  Kejam  gila  kau!  Nak  hantuk-hantuk  kepala  aku  pulak!  Sebelum  kau  hantuk  aku,  aku  campak  kau  dalam  laut  dulu!  Nak  sindir-sindir  aku  pulak.  Bukan  nak  tolong  tenteramkan  kawan  kau  yang  tengah  dalam  kesusahan  ni,"  marah  Zaff dalam  nada  merajuk.



Ceh!  nak  merajuk  konon!  Ingat  muka  kau  tu  cute  sangat?  Nak  simpati  akulah  tu!



"  Wei!  Kau  takyah  lah  nak  buat  drama  king  muka  tak  cute  kau  kat  aku.  Tak  makanlah  aku  dengan  ayat-ayat  mintak  simpati  kau  tu.  Aku  dah  berbuih  mulut  ni  cakap  kat  kau,  jangan  percaya  sangat  dengan  perempuan  tu,  dia  memang  gold  digger,  kan  sekarang  kau  tayang  pulak  muka  kusut   kat  aku.  Eh!  Kau  ni  kan  cepat  sangat  jatuh  cinta  dengan  permpuan,  cakap  dah  jumpa  cinta  sejati  konon!  Nah  hambiklah  cinta  kau  yang  sejati  tu.  Dengan  aku,  kau  cakap  perempuan-perempuan  yang  kau  dah  jumpe  tu  semua  cinta  sejati.  Ceh!  Lain  kali  telek  dulu  betul-betul,  jangan  main  cakap  je.  Kesian  betullah  aku  dengan  kau  ni,"  bebel  Firdaus  panjang.



Treett..tettetet...



Dah  macam  mak  neenek  pulak  gaya  dia  membebel.  Hairan,  dengan  Dheiya  tak  pulak  dia  banyak  mulut  ekk??



Zaff  meraup  wajahnya  berkalli-kali.  Hah!  Tuuu  diaaa!  Dah  keluar  dah  mak  nenek  dia.  Sakit  telinga  aku  ni  dengar  dia  bebel.  Fir  ni,  sekali  dia  bebel,  fuhh!!  macam  mak  nenek.  Kereta  api  pun  kalah,  laju  lagi  mulut  dia.



" Aduh!  Fir,  aku  tak  mintak  kau  bebel,  sakit  telinga  aku  ni,"  Zaff  mencebik.



"  Hah!  Tulah  kau.  Asal  aku  nasihat  sikit,  kau  kata  aku  bebel.  Macam  mana  aku  tak  bising,  aku  cakap  kau  bukannya  nak  dengar.  Ikut  sangat  dengan  cinta  sejati  kau  tu  konon!,"  tempelak  Firdaus  lagi.



Hahaha...  padan  muka  kau.  Memang  dah  lama  aku  tunggu  nak  fire  kau  habis-habisan,  ketawa  Fiardaus  dalam  hati.



"  Hey  Fir!,  please  stop  babbling  on  me  okay!  I  know  it  is  my  fault.  Salah  aku  sebab  tak  dengar  cakap  kau  tapi,  benda  dah  jadi  nak  buat  macam  mana?"



"  Nak  buat  macam  mana  apa?  Macam  tu  je  la.  Lain  kali  jangan  cepat  sangat  jatuh  cinta  tu.  Kau  ni  kan  nak  kata  buaya  memang  perempuan  bertenggek  keliling  pinggang  kau  tapi  lurus  pun  ya  jugak,"  kutuk  Firdaus  lagi.



"  Hei  Fir!  Aku  datang  sini  ajak  kau  bukan  nak  dengar  kau  punya  mukadimah  yang  berjela  tu.  Aku  dah  kebulur  ni,  kau  panggil  waiter  tu  cepat.  Dengar  kau  bebel  sampai  tak  sudah  aku  nak  makan.  Cepat!"  arah  Zaff.



Firdaus  mencebik.  Dia  terus  memanggil  pelayan  tersebut.  Barulah  dia  terasa  perutnya  lapar.  Yalah,  dah  penat  bermukadimah  tadi  kan?  Banyak  tenaga  yang  dah  terbuang.  Now,  makan  time!



                           ---------------------------------------------




Dheiya  membuka  satu  persatu  kabinet  dapur.  Tak  ada?  Dheiya  mengeluh.  Dia  memegang  perutnya.



Krukk!  Kruk!



Alamak  dah  berbunyi  zapin!  Ya  Allah!  Laparnya.  Nak  makan  tapi  tak  ada  apa  pun.  Dia  ni  tak  makan  ke?  Kosong  je  kabinet  dapur.



Dhieya  pantas  melangkah  menuju  ke  peti  sejuk  Panasonic  besar,  dua  pintu  kiri  kanan.



" Kalaulah  peti  sejuk  yang  besar  gedabak  ni  langsung  tak  ada  apa-apa,  baik  campak  je  fridge  ni  kat  laut,  bukan  guna  pun.  Membazir  elektrik  je  bayar  bil,"  bebel  Dheiya.



Dia  membuka  pintu  peti  sejuk.  Lantas  senyuman  terukir  dibibir  mungilnya.



"  Alhamdulillah!  Ada  rupanya  rezeki  aku  hari  ni,"  bisik  Dhieya.



Dheiya  terus  mencapai  bungkusan  sosej  sejuk  beku  dan  sebiji  telur.  Pantas  dia  terus  ke  singki.  Dicapai  periuk  kecil  lalu  dia  membuka  kembali  kabinet  dapur  yang  dibawah,  ingin  menjerang  beras.



"  Nasib  baiklah  ada  beras  ni.  Pelik  jugak  kalau  ada  beras  ni.  Kan  dia  tinggal  sorang,  takkan  dia  masak  kot?  Tak  kisahlah.  Jom  masak!"  girang  Dhieya  menanak  nasi.



Sosej  dan  telur  pula  digoreng.  Setelah  nasi  siap  dimasak  dia  mencapai  botol  kicap.



"  Makan  dengan  kicap  pun  sedap  jugak".



Dheiya  menikmati  hidangan  tengaharinya  dengan  penuh  rasa  gembira.  Sudah  lama  dia  teringin  hendak  makan  sosej  namun  Ibu  tidak  mampu  membeli  kerana  kesempitan  hidup.  Terlalu  besar  jurang  perbezaan  antara  golongan  kaya  dan  miskin.  Bagi  Dheiya,  makan  nasi  dengan  kicap  pun  sudah  cukup  baik  daripada  tidak  makan  langsung.  Sekurang-kurangnya  perut  dia  terisi.  Orang  yang  susah  kat  luar  sana?  Entahlah.




                                                           -------------------------



"  Bro,  nanti  teman  aku   beli  baju  jap,"  ajak  Firdaus.  Zaff  tersentak.  'Aik?  Pelik  pulak  aku'



"  Sejak  bila  kau  suka  shopping  ni?  Kau  nak  beli  baju?  Aku  rasa  kau  baru  je  beli   baju  kan  hari  tu?"  soal  Zaff  musykil.  Firdaus  mengeluh.



"  Alah!  Kau  ikut  jelah.  Jangan  banyak  bunyi  pulak,"  bising  Firdaus.



"  Yelah,  yelah.  Tanya  sikit  pun  tak  boleh,"  cebik  Zaff.



Selain  daripada  Adif,  Zaff  adalah  sahabat  karib  Firdaus  sejak  kecil  lagi.  Kemana-mana  pasti  mereka  berdua.  Dah  macam  adik-beradik  dah.  Tambah-tambah  pulak  parents  masing-masing  memang  rapat,  persahabatan  mereka  bertambah  erat.



Meskipun  saling  bertikam  lidah  dan  berbeza  pendapat,  tetapi  itulah  yang  semakin  mengeratkan  persahabatan  mereka.  Antara  mereka,  tiada  rahsia.  Semua  dikongsi  bersama.  Cuma  rahsia  tentang  kehadiran  Dheiya  Arisha  sahaja  yang  masih   belum  diketahui  oleh  Zaff.  Firdaus  masih  mencari  ayat  untuk  memberitahu  Zaff.



Pada  Tan  Sri  Syed  Fahim  pula  masih  belum  dikhabarkan.  Selain  Zaff,  daddynya  adalah  antara  insan  dan  ahli  keluarga  yang  paling  rapat  antara  Firdaus.  Dia  juga  tidak  menyembunyikan  apa-apa  rahsia  daripada  daddynya.  Semua  diceritakan  kerana  daddynya  seorang  yang  penyabar  dan  tidak  cepat  melatah.  Setiap  perkara  atau  tindakan  yang  Firdaus  pasti  akan  didengar  terlebih  dahulu  sebelum  memberi  pandangan.



Tidak  seperti  mummynya,  Puan  Sri  Sy.  Faridah.  Mummynya  itu  terlalu  cepat  melatah  dan  satu  lagi  sikap  yang  kurang  digemari  Firdaus  ialah  mummynya  terlalu  mementingkan  darjat  dan  harta  seseorang.  Hendak  memilih  calon  isteri  untuk  dirinya  pun  perlu  dikalangan  keturunan  Syed  dan  Syarifah.  Contoh  calon  terdekat  yang  sering  mummynya  bangga-banggakan  mestilah  Sy.  Emilina.  Huh!  Perempuan  gedik  tu.  Dahlah  gedik   menggeletis,  rimas  Firdaus  dibuatnya.



Karinna..  Entahlah  dimana  agaknya  wanita  itu.  Puas  Firdaus  cuba  menjejakinya,  tapi  hilang  entah  kemana.  Cinta  pertama  sukar  dilupakan.  Begitulah  cinta  Karinna  yang  telah  disemai  bertahun  sekian  lamanya.  Dia  yakin  gadis  itu  masih  setia  dengannya  cuma  sukar  untuk  Firdaus  meyakinkan  mummynya  untuk  menerima  Karinna.  Malah  dia  juga  sudah  berjanji,  dia  dan  Karinna  pasti  akan  bersama  juga  nanti.



"  Eh  Fir!  Apa  yang  berangan  tu?  Kata  nak  aku  temankan  kau  cari  baju,  cepatlah,"  gesa  Zaff  sekaligus  mencantas  lamunan  panjang  Firdaus.



"  Okey,  okey,"  kata  Firadus.



1 comment:

Yong said...

hohoho byk girl ya. ni kiranna muncul, jgn dia tinggalkan dhiya plk.