}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Saturday 17 March 2012

Bertaut Kasih : Bab 40







Dheiya  menggaru-garu  pipinya  yang  sememangnya  tidak  gatal.  Wajahnya  resah.  Sesekali  dahinya  berkerut-kerut.  Jari-jemarinya  diramas  berkali-kali.  Sesekali  bibirnya  diketap  erat.





‘ Alamak..  macam  mana  ni?  Kenapalah  aku  cuai  sangat?  Kan  dia  dah  pesan  bagitahu  sebelum  barang-barang  tu  habis!  Apa  aku  nak  buat  sekarang  ni?  Kalau  aku  cakap  mesti  dia  marah  tapi  kalau  tak  cakap  lagilah  dia  mengamuk.  Aduh! ‘





Dheiya  meramas  lembut  rambutnya.  Wajahnya  diraup  berkali-kali.  ‘  Tak  boleh!  Mesti  kena  cakap  jugak!  Lantaklah  dia  nak  bising  pun,  tadah  ajelah! ‘





Pantas  Blackberrynya  di  capai  lalu  satu-satunya  nombor  milik  lelaki  itu  ditekan.  Dadanya  berdebar-debar  menahan  debaran  dan  bersiap  sedia  untuk  dimarahi.  Sekali…  dua  kali…  dan…





“  Hello! “  kedengaran  suara  tegas  dihujung  talian.





Dheiya  mengetap  bibir.  Serius  memang  takut!




“  Emm…  hello.  Assalamualaikum.  Awak,”  balas  Dheiya  perlahan,  tergagap-gagap.




“  Waalaikumussalam,  ada  apa  Dheiya?”  Firdaus  mengendurkan  suaranya. 




Sememangnya  dia  memang  berada  di  dalam  mood  tidak  baik  tapi  sebaik  sahaja  mendengar  suara  Dheiya  yang  tergagap  menjawab  sapaanya  tadi,  membuatkan  dia  rasa  serba-salah.






Dheiya  menarik  nafas  sedikit  lega.  Eloklah  kot!






“  Emm..  macam  mana  nak  cakap  ya?  Saya…  saya  minta  maaf  sebab..  tak  bagitau  awak  awal-awal  sebab  saya  memang  betul-betul  tak  sedar  yang  semua…..,”  Firdaus  dahinya  apabila  Dheiya  seakan  kelam-kabut.






“  Wait!  Wait!  Dhieya!  Actually  apa  sebenarnya  yang  you  nak  bagitau  I  ni?  Apa  yang  you  tak  sedarnya?”  tanya  Firdaus  sekaligus  membuatkan  Dheiya  terdiam.






“   Awak  saya  minta  maaf.  Saya  tak  bagitau  awak  yang  barang-barang  dapur  dah  habis.  Saya… saya…  saya  tak  sengaja…  saya…,”  seakan  takut-takut  suara  Dheiya.  Kalau  dengar  betul-betul  macam  dah  nak  nangis  dah!






Firdaus  ketawa  kecil!  Itu  aje  yang  dia  nak  bagitau  aku?  Cakap  macam  nak  menangis  aje!  Cuak  sangat!






Dheiya  pelik  mendengar  ketawa  kecil  Firdaus?  Dia  boleh  gelak?  Aku  dah  separuh  nyawa  takut  sampai  dah  nak  terkucil  kat  sini  sebab  takut  dia  marah!





“  Itu  aje  ke  yang  you  nak  bagitau  I  ni?”  tanya  Firdaus  lagi.





Dheiya  mengangguk  walaupun  perbuatannya  tidak  dilihat  oleh  Firdaus.





“  Ya,”




Firdaus  tersenyum  lagi.  Macam-macamlah  Dheiya  ni! 





“  Hurm… Kalau  macam  tu  you  siap-siaplah,  nanti  kalau  I  dah  sampai  bawah  I  call  you,”  tutur  Firdaus.





Dheiya  tersentak?  Siap-siap?




“  Kita  nak  ke  mana?”  tanya  Dheiya  lurus.






“  Ya  Allah!  My  dear  sweetheart!  You  sendiri  yang  cakap  barang  dah  habis  kan?  Kita  nak  pergi  belilah  ni.  Cepat  sikit  siap!  Dalam  masa  kurang  sejam  lagi  I  sampailah,”  kata-kata  Firdaus  membuatkan  Dheiya  tergamam.





‘  My  dear  sweetheart?  Aku  tak  salah  dengar  ke?  Aku  tak  pekak  kan?  Rasa  sweet  pulak  dengar! ‘





“  Dheiya!  Dengar  tak  ni?  Isy  berangan  ajelah  dia  ni!  Excited  ke  apa?”  panggil  Firdaus.





Dheiya  tersenyum  sendiri.  Fuhh!!  Nasib  baik  dia  tak  marah!  Ni  yang  sayang  lebih  ni!






“  Maaf!  Maaf!  Okay  saya  siap  sekarang!”





Firdaus  memandang  I-phonenya  dengan  senyuman  yang  masih  terukir  di  bibir.  Apa  kenalah  dengan  aku  ni?  Haish!  Apesal  lah  aku  rasa  tak  sabar  pulak  ni?  Dheiya!  Dheiya!





Segera  Firdaus  bangkit  dari  duduknya  lalu  mencapai  briefcase  dan  kotnya.  Jam  ditangan  ditatap  seketika.  Awal  lagi  ni.  Jalan  takkan  sesak  punya!  Pantas  Firdaus  keluar  lalu  wajahnya  setiausahanya  dipandang.





“  Akma,  hari  saya  balik  awal.  Batalkan  semua  appointment  saya  petang  ni,”  arah  Firdaus.






“  Okay  Tuan  Firdaus.  Plus,  petang  ni  memang  Tuan  takde  apa-apa  appointment  pun,”  ujar  Akma  sopan.





Firdaus  mengangguk  perlahan  sebelum  berpamitan.  Langkahnya  di  atur  kemas  menuju  ke  lif.  Terserampak  dengan  Zaff  di  hadapan  lif  VVIP  yang  hanya  digunakan  untuk  orang  tertentu  sahaja.





“  Wei  bro!  Kau  nak  ke  mana  ni?  Nak  balik  awal  lagi  kot!”  Zaff  menujukkan  jam  tangan  miliknya.






“  Biarlah  aku  nak  balik  awal  pun!  Kau  kesah  pesal?” 





“  Wohoo!!  Takkan  marah  kot  aku  tanye  je.  Taulah  kau  Mr.  Big  Boss  kat  sini,”  perli  Zaff.






“  That’s  right!  Aku  ada  hal  ni!  Okaylah  aku  chow  dulu!”  Firdaus  terus  melangkah  masuk  ke  dalam  lif  yang  terbuka.   Zaff  terpinga-pinga!






Kalau  boleh  memang  dia  hendak  melarikan  diri  dari  Zaff.  Semput  dia  kalau  nak  menjawab  soalan-soalan  daripada  Zaff.  Bukan  tak  tahu  kawan  baiknya  itu  memang  kaki  busybody!  Korek  cerita  je  kerja  dia!  Macam  manalah  adik  aku  boleh  ter’syok’  kat  mamat  ni!





                                                                -----------





Sekejap-sekejap  dia  berpusing  ke  belakang.  Sekejap-sekejap  berpusing  ke  kiri  dan  ke  kanan.  Belum  puas  membelek  dan  meniliti  pakaian  yang  tersarung  di  tubuhnya.  Blouse  ringkas  berwarna  pink  peach  itu  begitu  sesuai  dengan  kulitnya  yang  putih  gebu.  Jeans  berwarna  biru  tua  dikenakan.  Terserlah   bentuk  tubuhnya  yang  langsing.






Dheiya  tersenyum  puas.  Sudah  berkali-kali  dia  memilih  pakaian  yang  sesuai.  Over  gila  kau  Dheiya!  Nak  pergi  market  aje  kot!  Bergaya  sakan! 






Tak  semestinya  nak  pergi  market  mesti  pakai  kain  batik!  Sekali-sekala  pakai  cantik-cantik  apa  salahnya?  Daripada  baju  tu  terperuk  aje  dalam  almari  tak  berpakai,  baik  aku  pakai  sekarang.  Lagipun  bukannya  aku  selalu  keluar.  Duduk  aje  terperap  dalam  ni!  Sesekali  keluar  ni  macam  jakun  la  sikit,  excited!





Membebel  pulak  Si  Dheiya  ni!  Telefonnya  melalak  di  atas  meja  solek  kecil.  Dia  sudah  tahu  siapa  pemanggilnya.  Lantas  panggilan  tersebut  diangkat.  Tidak  lama  kemudian,  Dheiya  pantas  keluar  dari  bilik  menuju  ke  pintu  utama.  Setelah  memastikan  semuanya  tertutup,  Dheiya  terus  keluar  lalu  mengunci  pintu.  Firdaus  dah  pesan!  Kalau  dia  tak  pesan   pun  Dheiya  akan  melakukan  perkara  yang  sama. 





Sebaik  sahaja  lif  sampai  d  tingkat  bawah,  Dheiya  melangkah  pantas  menuju  ke  ruang  lobi.  Sebaik  sahaja  melepasi  pintu  automatic,  sudah  kelihatan  Nissan  Skyline  GTR  milik  Firdaus  yang  terpakir  betul-betul  di  hadapan  pintu  masuk.





Firdaus  terus  meletakkan  briefcase  dan  kot  ke  tempat  duduk  belakang  untuk  memberikan  ruang  duduk  kepada  Dheiya.  Firdaus  terpegun  seketika  sebaik  sahaja  Dheiya  melabuhkan  punggungnya  di  tempat  duduk  sebelah  pemandu.  Bibir  comel  itu  tersenyum  memandangnya  sambil  memberi  salam.






Jantung  Firdaus  berdegup-degup  kencang.  Antara  dengar  tak  dengar  dia  membalas  salam  Dheiya.






“  Maaf,   saya  lambat  ke?  Awak  dah  lama  tunggu?”  tanya  Dheiya  lembut.  Matanya  ditala  ke  wajah  tampan  Firdaus.  Firdaus  mengerling  sekilas  lalu  tangannya  menolak  gear  sepantas  itu  kereta  sportnya  mula  bergerak  keluar  dari  kawasan  penthouse.





“  Taklah.  Baru  aje  sampai,”





“  Baru  sampai?  Tak  sampai  sejam  pun,  mesti  awak  drive  laju  kan?”  tebak  Dheiya.  Bibirnya  masih  tidak  lekang  dengan  senyuman.






Firdaus  ketawa  kecil.  “  I  tak  suka  bawak  slow-slow.  Lagipun  jalan  lenggang,  I  takut  I  yang  lambat  nanti”.





“  Awak  ni,  bahayalah  bawak  laju-laju.  Nanti  kalau  jadi  apa-apa  kan  susah,”  nasihat  Dheiya.





“  Siapa  susah?  You  ke?”  soal  Firdaus  balik.  Dia  pun  sudah  berjangkit  dengan  Dheiya,  asyik  senyum  aje.





Lapang  hatinya.  Jikalau  tadi  dia  memang  dalam  mood  yang  tak  baik.  Sakit  hati  dengan  sikap  Emilina  yang  tak  henti-henti  menganggunya  walaupun  sudah  beberapa  kali  dia  mengelak.  Apatah  lagi  Emilina  masih  tidak  dapat  menerima  keputusannya  yang  menolak  cadangan  mummynya  untuk melangsungkan  perkahwinan  antara  mereka. 






Karinna  pula  tidak  henti-henti  mengajaknya  keluar  walaupun  seribu  alasan  dia  berikan.  Kenapalah  semua  perempuan  ni  tak  faham  bahasa?






“  Saya?  Susahlah  kot,”  jawab  Dheiya  berseloroh.





“  Susah  yang  macam  mana  tu  ekk?”  melayan  pulak  Si  Firdaus  ni. 





Ada  perkembangan  baik.  Hubungan   komunikasi  antara  mereka  sekarang  lebih  santai.  Dah  boleh  bergurau-gurau.  Kalau  dulu  Dheiya  nak  pandang  muka  Firdaus  pun  takut.  Firdaus  pun  sekarang  dah  mellow  sikit  cuma  bila  sampai  bab  Emilina  atau  Karinna  memang  datang  balik  taufan  dia.






“  Arr..err…  kita  nak  pergi  beli  barang  kat  mana  ni?  Macam  jauh  aje  awak  drive?”  pantas  Dheiya  menukar  soalan.  Seram  dia  hendak  menjawab  pertanyaan  lelaki  itu.  Risau  kalau-kalau  dia  dah  tak  boleh  nak  kawal  perasaan  nanti.






Firdaus  tersenyum  simpul.  Pandai  ngelat!  Takpe!  Rasa  suka  pulak!





“  Kita  pergi  Tesco,  cari  barang  kat  sana.  You  dah  ada  senarai  barang  yang  nak  beli  ke?”  soalan  Firdaus  membuatkan  Dheiya  pelik.





“  Err..  kan  selama  ni  awak  yang  selalu  beli  barang-barang  tu.  Kenapa…”





Firdaus  menggaru-garu  pipinya  yang  tidak  gatal.  ‘ Nak  cakap  ke  tak? ‘





“  Err..  actually…  sebenarnya  selama  ni  I  yang  mintak  Zaff  tolong  belikan  barang-barang  tu  semua.  I  mana  tau  bab-bab  ni.  Zaff  tu  pandailah  pasal  ni  semua,”  Firdaus  berterus-terang.





Dheiya  tersenyum.  Kepalanya  digelengkan.  Patutlah  ajak  aku  pergi  beli  sekali.  Apa-apalah  ‘ Tuan  Harimau ‘  ooii!!




1 comment:

zm said...

awww ksian dhia, asek trperap jer, ni kiranya date la....