}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Saturday 17 March 2012

Bertaut Kasih : Bab 39







Firdaus  teruja  menghadap  sarapan  pagi  yang  disediakan  oleh  Dheiya.  Walaupun  hanya  roti  bakar,  butter  and  jam,   entah  mengapa  terasa  sarapan  pagi  itu  terlalu  sedap.





Hadui!  Inikah  cinta?  Tak  sedap  jadi  sedap  pulak!  Ni  mesti  kes  malam  moon  gazing  semalam!  Keseronokan  tu  terbawa-bawa  sampai  ke  pagi  ni  pulak!





Firdaus  menghirup  perlahan  milo  yang  suam-suam  kuku  itu.  Pantas  dia  mengesat  mulutnya  menandakan  dia  sudah  selesai  bersarapan.  Matanya  curi-curi  memandang  Dheiya  yang  mengatur  pinggan-pinggan  kotor   untuk  dibawa  ke  dapur.






‘  Firdaus!  Pehal  dengan  kau  ni?  Mabuk  dengan  Dheiya  ke?  But  I  admit,  she’s  so  beautiful.  Her  eyes..  her  sexy  lips..  What  the…!  Aku  ada  hati  dengan  Dheiya  ke?  ‘






“  Awak  nak  air  milo  ni  lagi  ke?”  tanya  Dheiya  terus  mata  bundarnya  dihalakan  wajah  Firdaus.  Terpinga  dia  sebentar  memandang  yang  seakan-akan  merenung  dirinya.  Jantung  Dheiya  berdegup  pantas.






‘ Ah!  Dia  buat  dah! ‘  Dheiya  cuba  menenangkan  dirinya.  Tangannya  menghayun-hayun  hampir  pada  wajah  Firdaus.






“  Awak!”  suara  Dheiya  yang  memanggilnya  membuatkan  Firdaus  tersentak. 





‘ Alamak!  Dia  nampak  aku  tengah  pandang  dia  ke?  Cis!  Kantoi  pulak! ‘





“   Err.. Sorry,  ada  apa  you  panggil  I?”




“  Takdelah  saya  cuma  tanya  awak  nak  air  milo  ni  lagi  ke,  kalau  tak  saya  nak  angkat,”  lembut  Dheiya  menjawab.






Pantas  Firdaus  menggelengkan  kepalanya.  Dheiya  tersenyum  manis  lalu  meninggalkan  meja  makan.  ‘  Apa-apa  je  lah  Encik  Firdaus  ooi! ‘






Firdaus  memegang  dahinya.  Bibirnya  menguntum  senyuman  kelat.   Malu  sebenarnya.  Hah!  Malu  dengan  Dheiya.  Selalu  Dheiya  yang  malu  dengan  aku!






Mendengarkan  jarum  jam  yang   berdetik  tanpa  henti,  Firdaus  bangun  cepat-cepat  untuk  segera  ke  pejabat.  Rasa  makin  merah  pulak  muka  ni,  dah  tak  boleh  nak  lama-lama  kat  sini.






Dheiya  terus  menuju  ke  ruang  makan  apabila  dia  mendengar  panggilan  Firdaus.  Senyuman  manisnya  diukir  membuatkan  Firdaus  sekali  lagi  terpegun.  Matanya  tidak  berkelip  memandang  Dheiya  yang  serasa  cukup  menggodanya  pagi  ini.






Dheiya  menghulurkan  kot  dan  briefcase  lelaki  itu  kepada  Firdaus.  Lelaki  itu  terus  mengambilnya  tanpa  pamitan.  Dheiya  mengekor  Firdaus  sehingga  ke  muka  pintu.





“  Awak,  hati-hati  bawak   kereta  ya?”  kata-kata  lembut  Dheiya  yang  manja   berbaur  nasihat    sekali  lagi  menyentakkan  Firdaus.






“  Err..  okay,”  jawab  Firdaus  tergagap-gagap.  Dheiya  masih  tersenyum  lagi.  Pantas  Firdaus  berlalu  melajukan  langkahnya.






‘ Aduh!  Parah-parah!  Parah  kau  Fir!  Memang  sah  dah  kena  panahan  senyuman  Dhieya  ni!




                                  ----------------------------




Zaff  menggaru  kepalanya  yang  tidak  gatal.  Pelik  sungguh  dia  melihat  sahabatnya  yang  hanya  termenung  sejak  dari  tadi  kemudian  senyum  sorang-sorang.





‘ Kena  sampuk  agaknya  mamat  ni? ‘





“  Wei  Fir!  Kau  kenapa?”  sergah  Zaff.  Firdaus  terkejut.





“  Apa  yang  kenapa  dengan  aku?”  jawapan  berbelit-belit  Firdaus  memeningkan  Zaff.





“  Kau  ni  kenapa?  Aku  tanya  yang  kau  jawab  belit-belit  tu  kenapa?  Nak  terbelit  wayar  otak  aku  ni  tengok  kau,”  pening  Zaff.





“  Alaa,  takde  ape  lah.  Aku  okey  aje.  Nothing  different.





“  Nothing?  Aku  tengok   muka  kau  ni  macam  orang  jatuh  cinta  tapi  tak  pasti  dengan  perasaan  sendiri.  Masa  kau  dengan  Karinna  macam  ni  lah  aku  tengok  tapi  aku  rasa  ini  lagi  teruk  daripada  kau  jatuh  cinta  dengan  Karinna  dulu.  Ke  kau  memang  dah  jatuh  cinta  dengan  Dheiya?”  tembak  Zaff  secara  dasarnya  memang  tepat.





Firdaus  tersentak.  Terus  terjatuh  pen  yang  dipegangannya.  ‘ Ni  pehal  aku  jadi  menggelabah  sangat  ni?  Ni  mesti  dah  berjangkit  dengan  perangai  Dheiya  yang  cepat  kelam-kabut  tu!  Argh!  Dheiya  lagi! ‘






“  See?  Betullah  tu.  Kau  tu  aje  tak  nak  ngaku.  Bukan  taste  kau  konon!  Blah  la  wei!”  tempelak  Zaff.






“  Kau  cakap  apa  ni  Zaff?  Mengarut  ajelah  kau  ni!”  nafi  Firdaus,  bibirnya  dicebikkan.






“  Dah-dahlah  tu  bro.  Bawak-bawaklah  mengaku.  Tak  payahlah  nak  sorok-sorok  dengan  aku.  Macamlah  aku  ni  tak  kenal  kau.  Tengok  muka  pun  dah  tahu,”  sindir  Zaff  lagi.






Firdaus  menggeleng-gelengkan  kepalanya.  Masih  menafikan  kata-kata  Zaff  yang  sememangnya  betul,  tepat  dan  jitu  itu.





“  Zaff,  please  stop  make  a  joke  okay?  Kau  pun  tahukan  aku  dah  malas  nak  bercinta  lagi,  dah  serik  tau  tak?  Macam  mana  relationship  aku  dengan  Karinna,  you  know  this?  Habis  macam  tu  aje,”  ujar  Firdaus,  masih  cuba  menutup  rahsia  hatinya.





Tangannya  pantas  mencapai  fail  yang  berada  di  atas  meja  lalu  dibelek-beleknya.  Namun  satu  butir  huruf  pun  tidak  difahaminya.  Kata-kata  Zaff  seterusnya  terus  menerobos  ke  hatinya.





“  Fir,  itu  semua  cuma  perjalanan  takdir  kau  aje  sebelum  kau  berjumpa  dengan  orang  yang  memang  Allah  jadikan  untuk  kau.  Memang  takdir  nak  kau  berjumpa  dengan  Karinna,  bercinta  dengan  dia  tapi  bukan  hidup  bersama  dengan  dia.  Allah  dah  janji  yang  setiap  antara  kita  mesti  ada  pasangan  masing-masing.  Memang  bukan  Karinna  jodoh  kau  pun  sebab  jodoh  kau  tu  ada  depan  mata  kau,  yang  tunggu  kau  kat  rumah  setiap  hari.  Dah  jadi  bini  kau  pun  wei!  Tak  sedar  lagi  ke?  Takdir  tu  sekarang  dah  bawak  kau  berjumpa  dengan  orang  yang  sepatutnya  dengan  kau.  Ini  semua  dugaan  Fir,  Allah  memang  nak  kita  berjumpa  dengan  orang  salah  dulu  sebelum  kita  berjumpa  dengan  jodoh  kita,  Allah  nak  kita  mencari.  Itu  aje.  Tolonglah  Fir,  janganlah  jadi  bodoh.  Takkan  kau  nak  lepaskan  Dheiya  macam  tu  aje?”  Firdaus  terdiam  mendengar  syarahan  panjang  lebar  daripada  Ustaz  Zaffril  Aqmal  a.k.a   Zaff.  Fail  ditangan  ditutup  perlahan.







“  Kenapa  diam?  Tak  betul  lagi  ke  apa  yang  aku  cakap?  Aku  tak  tahulah  macam  mana  aku  nak  yakinkan  kau  yang  memang  Dheiya  untuk  kau.  Sebab  tu  hati  kau  memang  dah  tertutup  untuk  Karinna  bila  dia  balik  sebab  Allah  yang  nak  tutupkan  dan  Allah  nak  bukakan  hati  kau  untuk  Dheiya  yang  terang-terangan  tempat  tu  jadi  hak  Dheiya.  Sampai  bila  kau  nak  pendam  aje  Fir?  Kau  nak  tunggu  sampai  orang  sambar  Dheiya  tu  ke  baru  kau  nak  celik  mata  kau?”  provok  Zaff  lagi.






“  Aku….  Aku….   Aku  tak  pasti  Zaff.  Tak  pasti  dengan  hati  aku  ni.  Entah-entah  dia  pun  takde  apa-apa  perasaan  kat  aku,  aku  aje  yang  lebih-lebih,”  lambat-lambat  Firdaus  menjawab.  Sememangnya  dia  tidak  pasti  akan  perasaan  Dheiya  pada  dia.





“  Tanyalah  dia,  takkan  itu  pun  aku  nak  kena  ajar  bro!  Kau  ni  mulut  aje  cakap  tak  suka  tapi  hati  kau  memang  sayang  kat  Dheiya.  Pasti  tak  pasti  kau  sendiri  tahu  hati  dan  perasaan  kau  macam  mana,”  sungguh-sungguh  Zaff  meyakinkan  Firdaus.





“  Kau  gila  ke?  Malulah  aku!  Mana  pernah  aku  buat  macam  tu.  Dengan  Karinna  dulu  pun  aku  kawan  aje  sebelum  couple,”  bantah  Firdaus.  Kepalanya  digelengkan.  Sudah  pasti  Dheiya  akan mentertawakannya  padahal  dulu  bukan  main  dia  bersyarat-syarat,  sekarang  dah  menyeksa  diri  sendiri.






“  Boleh  tak  kali  ni  kau  rendahkan  sikit  ego  kau  tu?  Kau  nak  hilang  Dheiya  ke  sebab  nak  jaga  ego  kau  tu?  Tak  luak  mana  pun.  Aku  rasa  Dheiya  pun  mesti  suka  kat  kau  jugak  cuma  kau  tu  aje  tak  tahu.  Balik  ni  cuba  kau  belek,  perhati  attitude  dia  kalau-kalau  lain  daripada  sebelum  ni,”  cadang  Zaff  sungguh-sungguh.






“  Yang  kau  beria-ia  sangat  nak  aku  dengan  Dheiya  ni  kenapa?  Kau  tu  playboy,  awek  keliling  pinggang  tapi  satu  pun  tak  lekat,”  dalih  Firdaus.





“  Aku  cuma  tak  nak  kau  menyesal  aje  nanti.  Dhieya  tu  isteri  kau,  takkan  kau  nak  biar   simpan   aje  macam  tu,  itu  dayus  namanya.  Kalau  kau  betul-betul   tak  nak,  lepaskan  Dheiya.  Kalau  tak  memikirkan  Dheiya  tu  bini  kau,  dah  lama  aku  rembat  Dheiya  tu.  Cantik  pun  cantik,  comel  lagi.  Sape  tak  nak?  Orang  lembap  tak  cukup  akal  macam  kau  ni  aje  yang  boleh  tahan  duduk  diam  tak  buat  apa-apa,”  sindiran  pedas  Zaff  membuatkan  Firdaus  menjegilkan  matanya.






‘ Hampeh  punya  kawan!  Dahlah  kutuk  aku,  ada  hati  lagi  tu  nak  rembat  bini  aku! ‘





“  Fir,  relaxlah.  Aku  gurau  aje.  Janganlah  ambik  serius  pulak,”  Firdaus  menjeling  Zaff.  Tajam.





“  Kau  cakap  tu  agak-agak  sikit.  Ingat  sikit  Dheiya  tu  bini  aku,”  ujar  Firdaus  tidak  berpuas  hati.






“  Alaa…  aku  main-main  aje.  Tahu  pun  kau  jealous  kalau  aku  puji  Dheiya.  Dah  tu  janganlah  tunggu-tunggu  lagi.  Confess  cepat-cepat  perasaan  kau  kat  dia.  Jangan  tunggu  lama-lama,  nanti  aku  ambik!”  gurau  Zaff.  Firdaus  menjegilkan  matanya  lalu  penumbuknya  diangkat.





                                                       -------------------------------------------------




Firdaus  memandu  dengan  tenang.  Dah  tak  speed  macam  dulu.  Kalau  dulu  memang  jalan  raya  ni  dia  sorang  yang  punya,  yang  bayar  income  tax,  suka  hati  aje  nak  drift  ke  nak  race  ke,  redah  aje.





Cuma  malam  ni  dia  malas  hendak  membazirkan  duit  nak  membayar  speed  trap  yang  selalu  dia  dapat.  Fikiran  Firdaus  masih  lagi  memikirkan  kata-kata  Zaff  tentang  hubungannya  dengan  Dheiya.  Setiap  bait  perkataan  yang  keluar  dari  mulut  Zaff  masih  terngiang-ngiang  di  telinganya.






“  Aku  tengok   muka  kau  ni  macam  orang  jatuh  cinta  tapi  tak  pasti  dengan  perasaan  sendiri.  Masa  kau  dengan  Karinna  macam  ni  lah  aku  tengok  tapi  aku  rasa  ini  lagi  teruk  daripada  kau  jatuh  cinta  dengan  Karinna  dulu.  Ke  kau  memang  dah  jatuh  cinta  dengan  Dheiya?” 





‘ Betul  ke  apa  yang  rasa  sekarang   ni?  Atau  cuma  mainan  perasaan  aje?  Atau  aku  Cuma  nak  elakkan  diri  aku  dari  Lin  dan  Karinna?  Tapi  perasaan  ni  pelik  sangat.  Lain  dari  apa  yang  pernah  aku  rasa  sebelum  ini.  Rasa  perasaan  ini  lebih  mendalam ‘.





“  Fir,  itu  semua  cuma  perjalanan  takdir  kau  aje  sebelum  kau  berjumpa  dengan  orang  yang  memang  Allah  jadikan  untuk  kau.  Memang  takdir  nak  kau  berjumpa  dengan  Karinna,  bercinta  dengan  dia  tapi  bukan  hidup  bersama  dengan  dia.  Allah  dah  janji  yang  setiap  antara  kita  mesti  ada  pasangan  masing-masing.  Memang  bukan  Karinna  jodoh  kau  pun  sebab  jodoh  kau  tu  ada  depan  mata  kau,  yang  tunggu  kau  kat  rumah  setiap  hari.  Dah  jadi  bini  kau  pun  wei!  Tak  sedar  lagi  ke?  Takdir  tu  sekarang  dah  bawak  kau  berjumpa  dengan  orang  yang  sepatutnya  dengan  kau.  Ini  semua  dugaan  Fir,  Allah  memang  nak  kita  berjumpa  dengan  orang  salah  dulu  sebelum  kita  berjumpa  dengan  jodoh  kita,  Allah  nak  kita  mencari.  Itu  aje.  Tolonglah  Fir,  janganlah  jadi  bodoh.  Takkan  kau  nak  lepaskan  Dheiya  macam  tu  aje?” 




‘ Percintaan  aku  dengan  Karinna  hanya  permainan  takdir?  Takdir  boleh  diubah!  Tapi  ketentuan  tetap  tak  boleh  ubah!  Betul  ke  Karinna  hanya  takdir  aku?  Dan  Dheiya  adalah  ketentuan  aku?  Cari?  Pencarian  aku  dah  berakhir? ‘






Firdaus  senyum  sinis.  Sukar  sungguh  untuk  dipercayai.  Masakan  secepat  itu  dia  jatuh  cinta  pada  Dheiya.  Dengan  Karinna  pun  memakan  masa  bertahun-tahun.  Tapi  kata  orang  cinta  sejati  tak  pernah  kenal  cepat  atau  lambat.  Kalau  betul  itu  orang  yang  ditentukan  untuk  kita,  sehari  pun  boleh  rasa.





Pelik!  Cinta  memang  pelik!






“  Kenapa   kau  diam?  Tak  betul  lagi  ke  apa  yang  aku  cakap?  Aku  tak  tahulah  macam  mana  aku  nak  yakinkan  kau  yang  memang  Dheiya  untuk  kau.  Sebab  tu  hati  kau  memang  dah  tertutup  untuk  Karinna  bila  dia  balik  sebab  Allah  yang  nak  tutupkan  dan  Allah  nak  bukakan  hati  kau  untuk  Dheiya  yang  terang-terangan  tempat  tu  jadi  hak  Dheiya.  Sampai  bila  kau  nak  pendam  aje  Fir?  Kau  nak  tunggu  sampai  orang  sambar  Dheiya  tu  ke  baru  kau  nak  celik  mata  kau?” 




‘ Yes!  Aku  admit  memang  aku  rasa  semacam  kalau  ada  lelaki  lain  yang  dekat  dengan  Dheiya  tapi…  arghh!!!  Apa  ni? ‘






“  Boleh  tak  kali  ni  kau  rendahkan  sikit  ego  kau  tu?  Kau  nak  hilang  Dheiya  ke  sebab  nak  jaga  ego  kau  tu?  Tak  luak  mana  pun.  Aku  rasa  Dheiya  pun  mesti  suka  kat  kau  jugak  cuma  kau  tu  aje  tak  tahu.  Balik  ni  cuba  kau  belek,  perhati  attitude  dia  kalau-kalau  lain  daripada  sebelum  ni,” 





‘ Dheiya  sukakan  aku  ke?  Tapi  aku  pun  rasa  perangai  dia  lain  sikit.  Nampak  lebih  kelam-kabut!  Rimas  jugak  kadang-kadang  tapi  sometimes  tu  rasa  suka  pulak  tengok  muka  Dheiya  yang  cute  dan  comel  tu  bila  dia  menggelabah ‘.





Firdaus  mengeluh.  Masalah  hati  memang  takkan  pernah  selesai.  Memang  benar  dia  serik  tapi  hatinya  tetap  berkeras  membantah  keputusan  akalnya. 






Tiba  di  persimpangan  lampu  isyarat  bertukar  merah.  Firdaus  meraup  wajahnya  berkali-kali.  Menghilangkan  rasa  resahnya.  Entah  bilalah  masalah  sebegini  akan  selesai.  Itu  tak  masuk  lagi  memikirkan  masalah  mummynya  yang  tetap  dengan  keputusan  untuk  menjodohkan  dia  dan  Emilina,  masalah  Karinna  yang  seolah-olah  tidak  mengerti  akan  perasaanya  untuk  mencuba  memenangi  hatinya  kembali  dan  Dheiya.





Arghh!!  Kenapalah  masalah  suka  sangat  cari  aku?  Aku  dah  cuba  nak  selesaikan  tapi  masalah  orang  yang  memang  tak  paham  bahasa!





Seketika  kemudian,  I-phonenya  berbunyi.  Panggilan  daripada  daddynya.  ‘  Daddy?  Apa  hal  pulak  daddy  call  aku  malam-malam  ni?  Ada  emergency  ke? ‘  detik  Firdaus  di  hati.  Dia  mula  cemas  memikirkan  kemungkinan  daddy  atau  mummy  yang  jatuh  sakit.  Pantas  tangannya  memakaikan  earphone  di  telinga  lalu  dia  menjawab  panggilan  tersebut.





“  Hello  daddy,”  sapa  Firdaus.





“  Assalamualaikum  anak  daddy,”  balas  Tan  Sri  Syed  Fahim  berbaur  sindiran  halus.  Firdaus  tersengih  menyedari  kesilapannya.  Mendengarkan  suara  daddy  yang  tenang  itu,  rasa  cemasnya  berkurangan.





“  Opss!!  Sorry-sorry!  Waalaikumussalam.  Daddy,  ada  apa  call  Fir  malam-malam  ni?  Ada  emergency  ke?  Semua  orang  sihat  kan?”  soalan  demi  soalan  yang  terpacul  dari  bibir  Firdaus  membuatkan  Syed  Fahim  ketawa  kecil.





“  Apalah  banyak  sangat  soalan  kamu  ni  Fir?  Mana  satu  daddy  nak  jawab?”






“  Sorry  again.  Takdelah  Fir  risau  jugak   kalau-kalau  daddy  call  ni  ada  emergency  ke  apa  ke,”  jelas  Firdaus.  Tangannya  masih  tekun  memegang  stereng  walaupun  angka  meter  mencecah  90  km/j.  itu  pun  dah  cukup  perlahan  bagi  Firdaus.






“  Hai?  Nak  tunggu  ada  emergency,  ada  orang  sakit  ke  baru  daddy  nak  call?  Kalau  nak  tunggu  Fir  yang  call  sampai  daddy  masuk  kubur  pun  belum  tentu  Fir  nak  call,  so  terpaksalah  daddy  yang   call,”  kata-kata  daddynya  yang  terakhir  itu  menyentakkan  Firdaus.






“  Hisy!  Apa  ni  daddy  cakap  macam  tu?  Fir  tak  sukalah.  Okay  I  admit,  it’s  my  mistake.  I’m  really  sorry,”  pujuk  Firdaus.





“  Memang  daddy  sengaja  cakap  macam  tu  pun!  Daddy  call  ni  nak  tanya  Fir  sihat  ke  tidak,  Dheiya  okay  ke.  Dah  lah  Fir  dah  lama  tak  balik  banglo,  merajuk  lagi  dengan  mummy  kamu  tu  agaknya,”  tersentap  Firdaus  seketika.





“  Fir  okay  je,  Dheiya  pun  sama.  Daddy  jangan  risau.  Nanti-nantilah  Fir  balik  sana.  Bukan  apa  Fir  malaslah  nak  dengar  mummy  tu  asyik  desak  Fir  kahwin  dengan  Lin  aje,  rimaslah  daddy.  Padahal  Fir  dan  confess  pun  yang  Fir  tak  nak,  tapi  mummy  tu  yang  tak  faham,”  adu  Firdaus.





Ala-ala,  manja  pulak  bunyinya.  Tak  sangka  ‘ Tuan  Harimau ‘  ni  rupanya  manja.  Manja  dengan  daddy,  bukan  dengan  mummy.





“  Fir  buat  tak  endah  ajelah  dengan  mummy  tu,  lama-lama  dia  senyaplah.  Daddy  pun  dah  slow  talk  dengan  mummy  jangan  dipaksa  sangat  Fir  ikut  kehendak  dia….,”





“  Mummy  dengar  ke  cakap  daddy?”





“  Eh!  Ini  daddylah!  Mummy  kamu  tu  senang  aje  daddy  nak  handle.  Tahulah  daddy  macam  mana.  Mummy  pun  ada  jugak  sebut-sebut  nama  Fir.  Dia  kecik  hati  sebab  Fir  langsung  tak  singgah  banglo  lepas  hantar  Aria  dengan  Fahmi  malam  tu.  Daddy  rasa  mummy  pun  dah  tak  berapa  bising  dah  pasal  nak  jodohkan  Fir  dengan  Lin  tu.  Sudah-sudahlah  tu  merajuk,,”  pujuk  Tan  Sri  Syed  Fahim  pula.





Firdaus  mengeluh.  Dia  menggaru  dahinya  walaupun  tidak  gatal.





“  Fir  tak  janji  tapi  tengoklah  dulu  macam  mana  cuma  Fir  harap  sangat  pasal  janganlah  sebut  pasal  perkahwinan  Fir  dengan  Lin,  itu  aje.”





“  Sebab  Fir  sayangkan  Dheiya?  Fir  tak  nak  Dheiya  kecewakan?”  tebak  Tan  Sri  Syed  Fahim.





Firdaus  terdiam.  Tidak  tahu  hendak  menjawab  apa.





“  Diam  tu  tandanya  betul.  Daddy  tak   kisah  cuma  daddy  rasa  ada  baiknya  Fir  bagitau  mummy  pasal  Dheiya  ni.  Lagipun  sampai  bila  Fir  nak  sembunyikan  kewujudan  Dheiya  tu.  Mungkin  mummy  takkan  paksa  Fir  lagi  kalau  dia  tahu  Fir  dah  kahwin,”  cadangan  Tan  Sri  Syed  Fahim  menyesakkan  dada  Firdaus.





“  No,  no  daddy.  It’s  not  time  yet.”





“  Tapi  sampai  bila  Fir  nak  rahsiakan  benda  ni?  Lambat-laun  nanti  mummy  tahu  jugak,  tak  mulut  daddy  mungkin  mulut  orang  lain,”  Firdaus  terdiam  sebentar.





“  Takde  siapa  yang  tahu  pasal  hal  ni  melainkan  hanya  daddy  dengan  Zaff  aje.  Insya-Allah  bila  sampai  masanya  nanti,  Fir  sendiri  yang  akan  bagitau  mummy.  Kalau  sekarang  Fir  risau  kalau  mummy  tak  boleh  terima.  Daddy  sendiri  faham  kan  kenapa?”





“  It’s  up  to  you.  Fir  buatlah  apa  yang  Fir  rasa  patut.   Daddy  tetap  sokong  Fir   dari  belakang,”  Firdaus  tersenyum  mendengar   kata-kata  daddynya.





“  Thanks  daddy”.  Hanya  Tan  Sri  Syed  Fahim  yang  mengerti  jiwanya. 




2 comments:

zm said...

berahsia sangat... lembab la hero ni

ZaraLily said...

hahaha... marah nampak.. hehehe...