}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Saturday 29 October 2011

Bertaut Kasih: Bab 5

Dheiya  terjaga  awal  pagi  ini  saat  dia  terdengar  laungan  azan  sayup-sayaupan  kedengaran.  Pilu  hatinya  mengenangkan  nasib  diri.  Entah  apa  yang  akan  berlaku.  Tidak  sudah-sudah  ditimpa  malang.



'Astghafirullahalazim!  Apa  yang  aku  cakap  ni?  Tak  sepatutnya  aku  cakap  macam  tu.  Mungkin  ini  adalah  qada'  dan  qadar  yang  Allah  dah  tuliskan  untuk  aku.  Mungkin  ada  hikmah  disebalik  semua  ini.  Aku  pasti  akan  ada  sinar  kebahagiaan  untuk  aku  pada  suatu  hari  nanti,  tapi  entah  bila.  Apakah  Allah  mengutuskan  insan  bernama  Firdaus  itu  untuk  membantuku?  Entah.  Hanya  Allah  saja  yang  Maha  Mengetahui'.



Dhieya  memejam  mata  rapat.  Segera  dia  terus  menuju  ke  bilik  air  yang  terletak  berhampiran  dengan  dapur  kering.  Usai  mandi,  dia  berwuduk  dan  mengenakan  pakaian  semalam  sementelah  semalam  Pakcik  Bakar  terus  menariknya  keluar  daripada  rumah  itu.  Hanya  kad  pengenalannya  masih  tersimpan  rapi  dalam  kocek  baju  kurungnya  semantelah  dia  baru  sahaja  mengeluarkan  duitnya  dari  akaun  simpanan  sebanyak  RM  200.



Selesai  berwuduk  dia  memandang  ke  arah  sekalilingnya,  mencari-cari  kain  yang  boleh  dibuat  tutup  kepala  dan  kakinya  untuk  bersolat.  Dia  membuka  almari  pakaian,  yang  ada  hanyalah  sehelai  tuala  sederhana  besar  dan  kain  kapas  berwarna  putih.



"  Kain  kapas?  Buat  apa  ni?  Ah!  Tak  kisahlah.  Janji  ada  benda  nak  tutup  aurat  aku  masa  nak  solat  nanti,"  kata  Dheiya  sendirian.



Terus  tuala  itu  diikat  pada  kakinya  untuk  menutup  kaki  dan  kain  kaps  putih  itu  dijadikan  untuk  menutup  rambutnya  yang  terdedah.  Namun  dia  terlupa.



"  Mana  arah  kiblat?"  tanya  Dheiya  pada  diri  sendiri.



' Nampaknya  aku  terpaksa  tanya  dialah.  Takkan  aku  nak  pakai  solat  je'  getus  Dhieya.



Terus  dia  meleraikan  tuala  dan  kain  kapas  itu  lalu  terus  menuju  ke  tingkat  atas.  Perlahan-lahan  dia  melangkah.  Matanya  sedikit  jakun  melihat  keadaan  sekeliling  yang  dirasakan  terlalu  mewah  pada  pandangan  orang  miskin  seperti  dirinya.



"  Bilik  mana  ya?"



Dia  terus  mendekati  pintu  bilik  pertama.  Entahlah  dia  cuma  mengikut  gerak  hatinya.  Perlahan-lahan  pintu  bilik  itu  diketuk.



Firdaus  yang  masih  lagi  hanyut  dibuai  mimpi  terjaga.  Dia  mendengus  kasar.



"  Hisy!  Kacau  ajelah.  Manusia  mana  entah  kacau  aku  pagi-pagi  buta  ni!"  marah  Firdaus.



Dia  melangkah  perlahan  menuju  ke  daun  pinta.  Tombol  dipulas.  Tersembul  wajah  polos  gadis  yang  sedikit  ketakutan.  Wajah  gadis  itu  tertunduk.



"  Hah!  Nak  apa?  Kacau  orang  pagi-pagi  buta  ni,"  marah  Firdaus.  Rimas  dia  pula  memandang  wajah  polos  itu.



"  Maaf  saya  ganggu  encik,  cuma  saya  nak  tanya  mana  arah  kiblat.  Saya  nak  solat  subuh,  takut  nanti  terlepas  pulak,"  kata  Dhieya  perlahan.  Dia  sedikit  gugup  melihat  wajah  masam  mencuka  Firdaus.



Firdaus  berdecit  perlahan.  ' Kiblat?  Mana  ekk?'  Itulah  dah  lama  sangat  tak  solat,  kiblat  kat  rumah sendiri  pun  lupa.  Firdaus  meraup  wajahnya  yang  kusut  lalu  segera  keluar  dari  biliknya.



"  Ikut  I,"  arahnya.  Dhieya  mengikut  langkah  Firdaus  menuju  ke  bilik  yang  baru  sahaja  dihuninya.



Sejadah  yang  terdampar  di  atas  katil  setelah  diletakkan  oleh  Dhieya  tadi  dicapai  oleh  Firdaus.  Dia  segera  membentangkan  sejadah  itu.  Setelah  selesai,  tanpa  berkata  apa-apa  dia  dengan  selamba  terus  keluar  dari  bilik  itu.



'Argh! Ngantuknya!'  jerit  Firdaus  dalam  hati  sambil  menutup  mulutnya  yang  menguap  tadi.



Dhieya  hanya  terkebil-kebil  seketika  disitu.



'Dia  terus  keluar  macam  tu  aje?  Takkan  tak  nak  tanya  macam  mana  aku  nak  solat?  Hum,  takpelah.  Ada  tuala  dengan  kain  ni  pun  dah  cukup.  Duit  yang  aku  keluarkan  petang  semalam  tu  pun  ada,  boleh  beli  telekung  nanti  bila  aku  nak  keluar,  tu  pun  kalau  dia  izinkan'  bisik  Dhieya  dalam  hati.



Dhieya  terus  menunaikan  kewajipannya  yang  satu  itu.  Diakhir  solatnya  dia  berdoa  moga  Allah  memberinya  petunjuk  untuk  mencari  jalan  keluar  dari  kepompong  gelap  ini  dan  bermohon  agar  dilancarkan  segala  urusannya  kini. 



2 comments:

Yong said...

hadeh tu betul ke tak kiblat yg firdaus tunjuk tu. dah la mamai lagi. hahaha abis lah.

ZaraLily said...

hahaha... betul la tu kot...
tu la dah lama tak sujud...
hehehe