}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Friday 31 January 2014

Cerpen - Aturan Yang Terindah ~ Episod 8

DAMYA  merenung  jauh  ke  tingkap  luar.  Baju  kebaya  labuh  moden  berwarna  ungu  lembut  sudah  tersarung  di  tubuhnya.  Rambutnya  dibiar  lepas  bebas  yang  diletakkan  pada  bahu  sebelah  kanan  dan  diletakkan  selendang  rona  yang  sama  dengan  bajunya  di  atas  kepala.  Wajahnya  disolek  ringkas.  Dia  tidak  mahu  wajahnya  begitu  sarat  dengan  segala  macam  contengan,  biarlah  bersederhana.  Baju  kebayanya  ini  pun  adalah  pemberian  dari  Datin  Engku  Zahira  walaupun  sudah  berkali-kali  ditolak.


Kak  Iti  adalah  manusia  yang  paling  gembira  menerima  perkhabaran  tentang  penerimaan  dia  terhadap lamaran  Datin  Engku  Zahira.  Segalanya  Kak  Iti  yang  menguruskan  termasuklah  menjadi  wakil  bagi  pihaknya  untuk  menguruskan  segala  hal  berkaitan  perkahwinan  dan  dibantu  oleh  Datin  Engku  Zahira.  Jikalau  arwah  ibu  dan  ayahnya  masih  hidup  mesti  mereka  juga  rasa  gembira.  Arwah  nenek  yang  telah  banyak  berkorban  untuknya,  membesarkan  dia  dari  usia  10  tahun  kerana  ibunya  meninggal  dunia  kerana  sakit  buatan  orang.  Dia  tidak  tahu  siapa  yang  sanggup  berbuat  begitu,  apa  yang  pasti  dia  berharap  orang  yang  melakukan  semua  itu  akan  mendapat  balasan  yang  setimpal.


Hanya  Kak  Iti  sahaja  yang  mengetahui  siapa  dia  sebenar  dan  kisah  hidupnya.  Semuanya  diceritakan  pada  Kak  Iti  kerana  Kak  Itilah  satu-satunya  insan  yang  berhati  mulia  menemuinya  tidur  di  surau  dan  masjid  setelah  dia  keluar  dari  kampungnya.  Mengajaknya  tinggal  bersama  dirumah  ini  dan  membantunya  mendapatkan  pekerjaan  di  butik.  Dengan  berkat  bantuan  Kak  Iti  jugalah  dia  dapat  menyambung  pelajarannya  ke  university  secara  separuh  masa.


Tidak  dapat  dia  membalas  segala  budi  dan  bakti  Kak  Iti  padanya.  Damya  masih  teringat  lagi  kisah  hitam  itu.  Kerana  kisah  hitam  itulah  yang  membawanya  ke  Bandar  Kuala  Lumpur  ini,  bandar  yang  penuh  dengan  dugaan  dan  cabaran.  Tidak  dapat  dilupakan  bagaimana  Mail,  abang  tirinya  iaitu  anak  Makcik  Melah  bersama  suami  terdahulu,  hampir-hampir  merogolnya.  Mujur  dia  mempunyai  kekuatan  untuk  berlawan  dan  melepaskan  diri  dari  keluarga  jahanam  itu.  Malah,  waktu  itu  juga  dia  telah  nekad  untuk  keluar  dari  situ  memandangkan  tempat  itu  hanya  menambahkan  derita  buatnya. 


Berbekalkan  wang  sebanyak  lima  puluh  ringgit,  dia  melangkah  ke  alam  bandar.  Apa  yang  boleh  dia  lakukan  dengan  wang  sebanyak  itu?  Hanya  dengan  pertolongan  seorang  hamba  Allah  yang  bernama  Siti  Solehah  lah  membuatkan  dia  boleh  menyesuaikan  diri  hidup  di  Kuala  Lumpur.


Damya  menarik  nafas  panjang.  Dia  tidak  mahu  lagi  mengingati  lagi  masa  lampau.  Langsung!  Apa  yang  patut,  dia  perlu  meneruskan  hidupnya  yang  bakal  berubah  selepas  ini.  Ya!  Dia  menipu  dengan  mengatakan  dia  sebatang  kara,  tetapi  layakkah  mereka  yang  berlaku  kejam  padanya  boleh  dianggap  sebagai  keluarga?  Bukan  Damya  berdendam,  biarlah  mereka  dengan  kehidupan  mereka  bersama  harta  yang  tidak  berkat.  Biarlah!


“  Mya,  termenung  apa  lagi  tu?  Tu  Datin  dah  nak  sarungkan  cincin  tu,”  bisik  Kak  Iti  perlahan.  Damya  terpinga-pinga  lantas  kepalanya  didongakkan.  Seulas  senyuman  yang  penuh  keibuan  dilemparkan  padanya.


Sebentuk  cincin  belah  rotan  disematkan  pada  jari  manisnya.  Dia  menyalami  tangan  yang  banyak  berbudi  padanya.  Tangan  persis  arwah  ibunya  yang  sudah  tiada.  Terus  kucupan  mesra  dipahatkan  pada  kedua-dua  belah  pipinya.


“  Cantiknya  anak  mama  ni.  Ayu  sungguh!  Comel!  Terima  kasih  ya  Damya,”  puji  Datin  Engku  Zahira  sambil  mendakap  tubuh  kecil  itu.  Damya  tersenyum  senang  membalas  pelukan  itu.  Ya!  Allah!  Macam  arwah  ibu!


“  Terima  kasih  pada  mama  juga  sebab  dah  terima  Mya  jadi  sebahagian  keluarga  mama,”  balas  Damya  sayu.  Panggilan  ‘auntie’  telah  digugurkan  dan  diganti   dengan  ‘mama’.  Lebih  mesra  kata  Datin  Engku  Zahira.


Aku  dah  jadi  tunangan  orang!  Tapi  siapa  bakal  suami  aku?





AKU  dah  jadi  tunangan  orang.  Tapi  siapa  bakal  isteri  aku?  Zikry  Haiqal  tertanya  sendiri.  Dia  mengeluh  lemah.  Keseorangan  dibanglo  mewah  milik  keluarganya  membuatkan  dia  tertekan.  Akhirnya  dia  kalah  dan  Datin  Engku  Zahira  menang!  Lantaklah  siapa  pun  dia!  Aku  malas  nak  ambik  tau!  Mesti  perempuan  tu  seronok  sangat  sekarang  ni!


“  Arggghhh!!!!”  jerit  Zikry  Haiqal  kuat.  Sungguh  dia  benci  situasi  ini.


Pada  saat  dia  menyatakan  persetujuannya,  Datin  Engku  Zahira  begitu  gembira.  Dan  hari  ini  dia  sudah  pun  selamat  bertunang  dengan  seorang  gadis  yang  langsung  tidak  dikenalinya.  Nama  pun  tak  tau!  Dia  malas  mahu  mengambil  tahu!


Dan..  Damya  juga  bertunang  pada  hari  ini.  Apa  khabar  agaknya  gadis  itu?  Pasti  Damya  juga  berperasaan  sepertinya,  bertunang  dengan  seseorang  yang  langsung  tidak  dikenali.  Apa  yang  membezakan  antara  dia  dan  Damya  ialah  Damya  redha  menerima  jodohnya  sedangkan  dia  memberontak  dalam  diam.  Terpaksa!!


Dua  keping  helaian  not  RM  50  yang  dibingkaikan  itu  ditatap  lama.  Itulah  kenangan  yang  paling  Zikry  Haiqal  tak  dapat  lupakan.  Bertemu  semula  dengan  gadis  yang  pernah  dihamunnya  buat  kali  kedua  biarpun  dia  ingat-ingat  lupa  raut  wajah  gadis  itu  menggamit  satu  rasa  yang  indah  dalam  hati.  Adegan  lucu  dan  sikap  kelam-kabut  serta  panik  Damya  sangat  mencuit  hatinya  biarpun  pada  masa  itu  akalnya  melabelkan  yang  bukan-bukan  pada  Damya.


Teringat  akan  jelingan  tajam  Damya  dia  mengatakan  upah  yang  diterima  tidak  setimpal  dengan  apa  yang  lakukan  untuk  membantu  gadis  itu,  seolah-olah  menghentikan  detak  jantung  Zikry  Haiqal  yang  berentak  irama.  Tajam  tetapi  manja  dan  menggoda!  Muncung  yang  panjang  dan  raut  wajah  masam  mencuka  bagaikan  Damya  mengukir  senyuman  indah  buatnya.


Arghh!  Parah  sungguhlah  kau  ni  Zik!  Dah  angau  tahap  tenuk  dah  ni!  Tapi  sayang…



Semuanya  sudah  diatur  dan  dirancang  oleh  mama  dan  papanya.  Dia  bertunang  pada  hari  ini  dan  majlis  pernikahan  akan  diadakan  pada  bulan  hadapan.  Hanya  tinggal  sebulan  sahaja!  Sebulan!  Betapa  tertekannya  dia  saat  diberitahu  akan  rancangan  itu  namun  apa  yang  boleh  dia  lakukan,  hanya  menurut  sahaja  kehendak  Datuk  Engku  Zahran  dan  Datin  Engku  Zahira  yang  berlagak  umpama  diktaktor!  Langsung  tidak  mendengar  luahan  hati  rakyat  a.k.a  anak  sendiri!





DAMYA  melangkah  perlahan  ke  cafeteria  usai  sahaja  kelasnya  tamat.  Tekaknya  terasa  terlalu  dahagakan  air  kelapa  muda.  Dapat  menikmati  isi  kelapa  muda  yang  lembut  dan  manis  itu,  fuhh!  Terasa  sungguh  heaven!


Marina,  rakan  baiknya  yang  sama-sama  belajar  part  time  sepertinya  duduk  dihadapan  Damya.  Wajah  gadis  itu  girang  ceria  sekali.  Senyuman  lebar  tergaris  lebar  di  bibir.


“  Alhamdulillah  beb!  Pointer  aku  dah  naik!”  luah  Marina  gembira.


“  Alhamdulillah!  Baguslah  tu!  3.7  kan?  Tinggi  jugak  tu!”  ujar  Damya  tersenyum  lebar.


“  Tapi  tak  setinggi  kau!  Setakat  ni  takde  sape  lagi  boleh  challenge  pointer  kau  tau!  Four  flat  kut!”  kepoh  pulak  si  Marina  ni!


“  Hisy!  Kau  ni  kan,  mulut  tu  nak  kepoh  bagitau  satu  universiti  ni  ke?”  bulat  mata  Damya  menjegil  Marina  yang  ketawa  girang.


“  Hei   kau  ni!  Sepatutnya  kau  kena  bangga  dengan  pencapaian  kau  tu.  Dah  tiga  semester,  kau  memanjang  aje  dapat  four  flat!  Memang  tak  lama  lagi  dapat  anugerah  dekan  la  kau!”  bising  Marina  lagi.


Damya  menjeling  malas  Marina.  Bukannya  dia  riak  kerana  berjaya  memperolehi  markah  yang  tertinggi  tapi,  itu  semua  hanyalah  kata-kata  semangat  buat  Damya  agar  tidak  terlalu  berada  dalam  kedudukan  selesa  biarpun  mendapat  4.0. Dia  harus  terus  berusaha  mengenggam  segulung  ijazah  dengan  pencapaian  yang  lebih  lagi.  Itulah  misinya  sebaik  sahaja  dapat  melanjutkan  pelajaran  ke  universiti. 


Marina  yang  menceceh  mulutnya  dibiarkan.  Biarlah  minah  ni  nak  cakap  sensorang.  Malas  nak  layan!


“  Eh  Mya!  Aku  dah  tak  nampak  lelaki  handsome  yang  selalu  jumpa  kau  kat  sini.  Mana  dia  pergi  eh?”  tanya  Marina.


Damya  tersentak.  Hisy!  Marina  ni  perasan  jugak  eh?  Ingatkan  buat-buat  tak  nampak.  Janganlah  dia  buat  andaian  yang  bukan-bukan.  Kalau  tak  jenuh  aku  nak  menepis  segala  soalan  panasa  dia  mengalahkan  wartawan  Melodi  tu!


“  Dia  busy  la  tu  agaknya,”  jawab  Damya  selamba.  Malas  nak  komen  banyak-banyak.


Kalau  boleh  dia  tak  mahu  mengingati  lelaki  yang  mula  mengocak  ketenangan  jiwanya.  Menyedari  diri  sudah  menjadi  tunangan  orang,  Damya  cuba  sedaya-upaya  membuang  rasa  yang  mula  menular  dalam  jiwanya. 


Yalah,  kata  orang  masa  bertunang  ni  darah  tengah  manis,  macam-macam  benda  boleh  berlaku.  Jadi  kenalah  pandai-pandai  jaga  diri.  Jangan  sampai  hanyut  entah  ke  mana.  Sebab  itu  jugalah  Damya  tidak  mahu  berjumpa  dan  melihat  siapa  tunangnya  yang  sebenar.  Biarlah  semua  itu  terjawab  di  hari  akad  nikah  nanti.  Damya  akan  cuba  membuka  pintu  hatinya  untuk  menerima  kekurangan  dan  kelebihan  lelaki  itu.


Walaupun  jujur  Damya  akui  mempunyai  sedikit  perasaan  pada  Zikry  Haiqal.  Sungguh  tidak  logik!  Baru  sahaja  berkenalan,  dia  sudah  menaruh  rasa  hati!  Agaknya  aku  pu  dah  sewel  kut!  bebel  Damya  lagi.


“  Yalah,  buat-buat  busy.  Dah  pujaan  hati  bakal  jadi  milik  orang  lain.  Kesian  dia!”  kata-kata  Marina  mendapat  cubitan  agak  berbisa  dari  Damya.  Mengaduh  kesakitan  gadis  itu.  Marina  menarik  muncung.


“  Kau  ni  kan,  mulut  tu  tak  reti  buat  insurans  ke?”  jegil  Damya.


“  Lah!  Tak  betul  ke  apa  aku  cakap?  Dia  tu  memang  sukakan  kau  tapi  dah  terlambat!”


“  Marina,  boleh  stop  tak  cerita  pasal  dia?  Yang  sudah  tu  sudahlah.  Malas  la  aku  nak  dengar!”  geram  Damya  dibuatnya.  Panas  hati  pulak  hatinya!  Isy!  Bengkek  betul  aku  dengan  si  Marina  ni!


“  Yalah!  Yalah!  Oh  lupa  pulak!  Sorry  la  beb!  Rasanya  aku  tak  dapat  nak  attend  wedding  kau  la  sebab  hari  tu  mak  dengan  ayah  aku  nak  berangkat  ke  Mekah,  buat  haji,”  ujar  Marina  tersenyum  nipis.


“  Oh  yeke?  Hurmm..  takpelah,  nak  buat  macam  mana.  Event  mak  dengan  ayah  kau  tu  lagi  penting.  Aku  tak  kisah.  Tapi  kau  jangan  tak  datang  time  nikah  aku  pulak!  Kalau  kau  tak  datang,  
jangan  kawan  dengan  aku!”


“  Yup  bos!  Semestinya  aku  datang.  Teringin  jugak  aku  nak  tengok  siapa  bakal  suami  kau  tu.  Maklumlah,  kau  kan  kahwin  dengan  anak  Datuk  Datin  ni,  siap  ada  pangkat  Engku  lagi  tau!”  seloroh  Marina.


Damya  menggelengkan  kepala.  Sedikit  pun  tidak  terfikirkan  akan  satu  kemungkinan  yang  itu.  “  Kau  ni  kan  kalau  tak  kepoh  mulut  tu  tak  sah  agaknya!  Marina  kepoh!”


“  Ahh!  Whatever  lah  apa  orang  nak  panggil  aku  sekalipun!  Ada  aku  kisah?”  sengal  sungguh  gaya  Marina.  Keningnya  diangkat  tinggi.  Bajet  Ziana  Zain  lah  tu!


“  Dahlah  malas  aku  nak  melayan  kau  ni.  Aku  nak  balik  ni,  nanti  lambat  pulak  sampai  rumah.  Kirim  salam  aku  kat  parents   kau  eh?  Mintalah  diorang  doakan  aku  bila  dah  sampai  Mekah  nanti,”   pesan  Damya.


“  Don’t  worry  lah  beb!  Aku  minta  parents  aku  doakan  kau    mengandung  dan  dapat  baby  cepat-cepat  pun  boleh!”  sakat  Marina  lalu  ketawa  kuat.


Damya  terus  sahaja  menghempukkan  bukunya  yang  setebal  kamus  dewan  itu  ke  bahu  Marina  yang  mulutnya  memang  tak  berhenti  kepoh  dari  tadi  sebelum  cepat-cepat  berlalu  pergi.  Geram  betul  aku  dengan  minah  sorang  ni!


“  Woi!  Sakitlah  ngek!”  laung  Marina  sambil  menyeringai  kesakitan.  Perrggh!  Smash  pompuan  ni  betul-betul  boleh  buat  aku  patah  riuk  ni!


“  Padan  muka  kau!  Bye!  Assalamualaikum!”  sahut  Damya  apabila  jarak  mereka  sedikit  jauh  seraya  melambai  tangannya.


Damya!  Damya!  Macam  manalah  kau  kahwin  nanti  agaknya  ya?  Belum  sempat  laki  kau  nak  ‘touch  down’  nanti,  kau  dah  hayun  smash  kau  agaknya!  Nasiblah  siapa  yang  jadi  suami  kau!  Luar  bukan  main  ayu,  tapi  dia  punya   brutal  ya  ampun!


Damya  sampai  ke  skuternya  yang  diparkir  elok  di  perkarangan  universiti.  Belum  sempat  dia  menghidupkan  enjin,  ada  satu  suara  memanggil  namanya.  Tubuhnya  dipusing  ke  belakang.  Riak  wajah  ceria  bertukar  benci/


“  Isy!  Kau  lagi?  Kau  nak  apa  hah?!”  rengus  Damya  geram.  Rasa  sakit  hati  terus  sahaja  mengeledak  membuahkan  api  kemarahan.


“  Mya,  tolonglah  bagi  saya  satu  lagi  peluang.  Saya  janji  akan  berubah.  Saya  takkan  buat  perangai  lama  tu  lagi.  Please  Mya,  give  me  one  more  chance!”  rayu  Aswad  lagi. 


Dia  cuba  memegang  tangan  Damya  namun  pantas  ditepis  kasar  oleh  gadis  yang  nampak  lembut  itu.  Pantang  bagi  Damya  orang  lelaki  sentuh-sentuh  tangan.  Sexual  harassment  namanya  ni!  Huh!


“  Hei!   Jangan  nak  sentuh-sentuh  aku  lah!  Benci  tau  tak?  Meluat!  Kau  ingat  dengan  merayu-rayu  macam  ni,  aku  akan  kesian  kat  kau  la?  Sorry!  In  your  dreams  Aswad!”  marah  Damya  lalu  terus  sahaja  menghidupkan  enjin  skuternya.


Aswad  pantas  memegang  handle  skuter  Damya  menyukarkan  gadis  itu  untuk  berlalu  pergi.  Damya  makin  bengang.  Berapi-rapi  angin  kemarahannya.  Kang  ada  jugak  yang  aku  gilis  kat  sini  jugak  nanti!


“  Please  Mya!  I’m  begging  you.”


“  Eh?!  Tak  payahlah  nak  speaking-speaking  dengan  aku!  Dah  berkali-kali  aku  bagi  peluang  tapi  kau  tetap  jugak  dengan  perangai  buaya  kau  tu!  Kau  jangan  ingat  aku  nak  berlembut  lagi  dengan  kau  lah  Aswad!  Please,  move  aside!”


“  Mya,  sampai  hati  awak  kan?  Awak  tau  tak  saya  tak  boleh  lupakan  awak?  Setiap  saat  saya  selalu  teringat  pada  awak.  Selalu  kenangkan  awak.  Takkan  takde  sikit  pun  rasa  sayang  awak  pada  saya  Mya?  Bukan  sekejap  tau  kita  bercinta,  dua  tahun  Mya!”  Aswad  mula  bermain  psikologi.  Ayat  sama!  Ingat  aku  ni  bendul  sangat  agaknya!  Huh!


Damya  mendengus  seraya  tersenyum  sinis.  Wajahnya  dipaling  ke  arah  lain.  Rasa  geli  semacam  pula  bila  Aswad  cakap  macam  tu.  Naik  loya  tekak  ni!  Tak  lama  lagi  aku  muntah  hijau  aje  kat  baju  dia  nanti!


“  Hei!  Kau  jangan  nak  buat  telinga  aku  geli  la  dengar  rayuan  psiko  kau  tu.  Beribu  patah  kau  cakap,  setengah  patah  pun  aku  takkan  percayalah!  Ni,  nampak  cincin  ni?  Aku  dah  bertunang  dan  akan  jadi  milik  orang  lain,  so  better  kau  lupakan  ajelah  angan  Aswad  Jenin  kau  tu!  Aku  tak  akan  balik  dengan  kau.  Baik  kau  alihkan  tangan  kau  tu  sebelum  aku  jerit  panggil  pengawal!”  ugut  Damya  menjeling  tajam  pada  Aswad.  Benci  tengok  muka  tembok  tu!  Muka  sewel  yang  tak  tau  malu!


Aswad  mengeluh  lemah  seraya  mengalihkan  tangannya  dari  handle  skuter  Damya.  Bukan  kerana  takut  dengan  ugutan  Damya,  tapi  mula  rasa  kecewa  kerana  Damya  sudah  pun  bertunang  dan  bakal  menjadi  milik  lelaki  lain. 


Siapa?  Lelaki  yang  berpangkat  Engku  yang  pernah  mereka  bersua  di  Berjaya  Times  Square  itukah?  Hati  Aswad  semakin  sebal.  Matanya  hanya  melihat  sahaja  kelibat  Damya  yang  semakin  
jauh.


‘  Takpe  Mya.  Kau  buat  jual  mahal  dengan  aku  ya?  Aku  akan  pastikan  yang  kau  akan  tetap  jadi  milik  aku!  Aku  takkan  lupakan  kau  sampai  mati!’



No comments: