}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Thursday 16 January 2014

Cerpen ~ Aturan Yang Terindah - Episod 7


“  AWAK!”  Damya  berpaling  pada  gerangan  empunya  suara  yang  memanggilnya.  Keningnya  terjongket  melihat  Zikry  Haiqal  yang  menapak  untuk  mendekatinya.


‘Apa  mamat  ni  buat  kat  sini?  Tak  balik  ke?’


“  Assalamualaikum,”  balas  Damya  persis  menyindir  namun  senyuman  masih  terukir  di  bibir.  Zikry  Haiqal  ketawa  kecil! 


Apalah  aku  ni!  Buat  malu  betul!  Dahlah  nervous  semacam  aje  bila  berdepan  dengan  Damya  ni.  Zikry  Haiqal  mula  menjalankan  misinya.  Misi  untuk  memikat  Damya  supaya  gadis  itu  menerima  lamanrannya  nanti.  Entah  mengapa,  hanya  bayangan  wajah  Damya  sahaja  yang  bermain  di  fikirannya  saban  waktu,  seperti  ada  sesuatu  yang  menarik  hatinya  untuk  berfikirkan  tentang  gadis  yang  baru  sahaja  dikenalinya.  Tetapi  apapun,  dia  perlu  membuatkan  Damya  jatuh  cinta  padanya  dan  bersetuju  berkahwin  dengannya  dalam  masa  sebulan! 


“  Waalaikumussalam.  Sorry  ya,”  jawab  Zikry  Haiqal,  masih  senyum.


“  Takpe.  Awak  buat  kat  sini?  Tak  balik  lagi  ke?  Dah  petang  ni?”  soal  Damya  berbasi-basi.


“  Tak,  saja  datang  nak  release  stress  dekat  sini.  Awak  dah  nak  balik  dah  ke?”  soalan  yang  sama  diajukan  pada  Damya.  Orang  ramai  mula  lalu-lalang  di  hadapan  pintu  masuk  bangunan  KLCC.


“  Ha’ah!  Saya  kena  cepat  ni  nanti  lambat  pulak!  Kejap  lagi  saya  ada  hal,”  jelas  Damya.


“  Hal?  Hal  apa?”  sibuk  Zikry  Haiqal.  Damya  terpinga-pinga  dalam  hati.  Pehal  mamat  ni  sibuk  aje?


“  Adelah.  Saya  rasa  awak  tak  perlu  tau  kot,”  Damya  bermain  tarik  tali.  Zikry  Haiqal  senyum  manis.  ‘  Now,  I  like  this  girl!  Playing  hard  to  catch!’


“  Tak  boleh  ek?”  terpacul  soalan  bodoh  dari  Zikry  Haiqal.  Damya  mendegus  perlahan.  Geram  pulak.  Aku  ni  dah  lambat,  nanti  tak  pasal  aje  kena  tembak  dengan  si  andalusia  tu!


“  Okeylah  wak,  saya  nak  balik  ni.  Nanti-nantilah  kita  sembang  ya?”  Damya  meminta  diri  seraya  mula  berjalan  keluar  dari  bangunan  KLCC.  Zikry  Haiqal  pantas  mengejar  Damya  dari  belakang.


“  Awak!  Esok  kita  jumpa  nak?”  akhirnya  keluar  soalan  yang  bijak  sikit!


Damya  mengerutkan  dahinya.  “  Nak  buat  apa?”


“  Saje,  makan-makan,  borak-borak.  Saya  nak  kenal  awak  lebih  dekat  lagi,”  gentleman  Zikry  Haiqal  berkata.


“  Sorry,  saya  busy!”  balas  Damya  seraya  terus  menyambung  langkahnya  namun  sempat  di  tahan  Zikry  Haiqal  dengan  memegang  helmet  Damya.


“  Bila  awak  tak  busy?”


“  Tak  tahu!”


“  Carilah  masa!”


“  Awak,  saya  sibuklah!  Janganlah  kacau  saya!”  penolakan  Damya  membuatkan  Zikry  Haiqal  berasa  tercabar.  Belum  pernah  ada  mana-mana  perempuan  menolak  permintaanya.


“  Damya  please.  Hujung  minggu  ni  kita  keluar  nak?”  pujuk  Zikry  Haiqal  lagi  dengan  harapan  Damya  akan  bersetuju.  Damya  mengeluh  lemah.  Eeii!!  Rimasnya  aku!  Dahlah  buat  ton  suara  mendayu-dayu  macam  tu.


“  Hujung  minggu  ni  saya  sibuk.  Saya  tak  ada  masa,”  tolak  Damya  secara  baik.


“  Sibuk?  Takkan  weekend  cuti  pun  awak  still  sibuk?”  tanya  Zikry  Haiqal  tidak  puas  hati.


“  Yalah.  Dah  memang  saya  sibuk,  nak  buat  macam  mana?  Saya  bukannya  anak  menteri  yang  boleh   duduk  goyang  kaki  aje,  kenalah  buat  kerja,  hardwork,  baru  boleh  berjaya!”  hambik  kau!


“  Awak  buat  apa  sampai  sibuk  sangat  ni?”  tanya  Zikry  Haiqal  lagi,  sengaja  nak  melengah-lengahkan  masa  Damya.  Sengaja!  Dia  masih  tidak  puas  menatap  wajah  Damya  yang  cantik  dan  comel  ni.  Tak  puas  berbual  dengan  bibir  mungil  itu  yang  petah  dan  jual  mahal.


“  Fine!  Kalau  awak  nak  tau  sangat!  Siang  dari  hari  Isnin  sampai  hari  Jumaat  saya  kerja  part  time  dekat  butik,  then  malam  hari  Isnin  sampai  hari  Jumaat  jugak  saya  kerja  part  time  dekat  Hilton  Hotel  jadi  waitress  and  Sabtu  dan  Ahad  dari  pukul  9  pagi  sampai  ke  petang  saya  belajar  buat  diploma   part  time  dekat  U!  So,  sekarang  saya  ada  masa  ke?”  panjang  lebar  Damya  menjelaskan  kehidupannya  24  jam  sehari  seminggu.  Entah  kenapa  dia  perlu  memberitahu  semua  itu  tapi  yang  pasti  dia  berharap  Zikry  Haiqal  tidak  akan  menganggunya  lagi.


Terpinga-pinga  Zikry  Haiqal  mendengar  rutin  harian  hidup  Damya  yang  sentiasa  sibuk.  Hatinya  tiba-tiba  jadi  kasihan  dan  simpati  mendengar  Damya  berkerja  keras  seperti  itu.  Dia  mengutuk  dirinya  yang  seolah-olah  mementingkan  diri  sedangkan  gadis  itu  begitu  mengejar  masa  yang  tak  mungkin  akan  menunggu  manusia.


“  Awak  tak  ada  parents  ke  nak  tanggung  awak?  Family  yang  lain?”  tanya  Zikry  Haiqal  dengan  suara  perlahan.  Sedikit  terpukul  dengan  penjelasan  rutin  harian  Damya.


“  Saya  yatim  piatu  dan  sebatang  kara.  Dah   tak  ada  sesiapa  pun  kat  dunia  ni  untuk  bantu  saya  melainkan  saya  yang  perlu  bantu  diri  sendiri.  So,  siapa  yang  nak  tanggung  saya  kalau  saya  sendiri  tak  usaha  sendiri?  Sekarang  saya  dah  boleh  pergi  kan?”  perlahan  suara  Damya  menjawab  sekaligus  meminta  keizinan.  Zikry  Haiqal  menganggukkan  kepalanya.


“  Pergilah.  Minta  maaf  sebab  dah  banyak  buang  masa  awak,”  tutur  Zikry  Haiqal  bersama  senyuman  yang  ikhlas.  Damya  tersenyum  lalu  memberi  salam  sebelum  mengatur  langkah  keluar  dari  bangunan  KLCC.


Zikry  Haiqal  menarik  nafas  panjang.  Dia  merasakan  kehidupan  Damya  penuh  dugaan  dan  rintangan  tapi  gadis  itu  kelihatan  tabah  menghadapinya.  Hatinya  menjadi  sebak  dan  simpati  entah  mengapa.  Dia  merasakan  ada  sesuatu  yang  tentang  diri  Damya  yang  membuatkan  dia  tertarik  dengan  gadis  itu.  Ketika  ini  bukan  hanya  kerana  ingin  mengikuti  syarat  mamanya,  tetapi  hatinya  sudah  diketuk  oleh  seseorang.


Damya  ke?  Mungkin!



###



SUDAH  beberapa  minggu  berlalu,  Zikry  Haiqal  masih  mendekati  Damya  biarpun  mereka  bertemu  hanya  seketika,  iaitu  selepas  Damya  tamat  waktu  bekerja  di  KLCC  dan  kadang-kadang  selepas  Damya  tamat  waktu  kelasnya  di  universiti.  Tempoh  masa  sebulan  yang  diberikan  oleh  mamanya  hampir  tamat.  Dia  resah.  Biarpun  Damya  menerima  baik  sambutan  salam  persahabatan  mereka,  tapi  itu  tidak  bermakna  dia  boleh  menawan  hati  Damya  dalam  masa  sebulan.  Mustahil!


Hanya  tinggal  lagi  satu  minggu  setengah  sebelum  tamat  perjanjian  masa  antara  dia  dan  Datin  Engku  Zahira.  Aduh!  Macam  mana  ni?  Takkan  aku  nak  propose  Damya  sekarang  ni?  Nanti  mesti  dia  kata  aku  gila!  Kawan  tak  sampai  sebulan  dah  ajak  kahwin,  nampak  sangat  aku  ni  terdesak.  Kalau  nak  main  guna  rasuah,  Damya  ni  bukan  jenis  mata  duitan.  Dia  langsung  tak  nak  aku  hantar  dan  jemput  dia  dari  kuliah.  Tentang  habis-habisan!


Tapi  takpa!  Aku  memang  suka  dengan  perempuan  yang  jenis  jual  mahal  ni.  Barulah  mencabar!  Zikry  Haiqal  menongkat  dagunya.  Dia  menilik  jam  tangan  di  pergelangan  tangannya.  Sekejap  lagi  habislah  kelas  Damya.  Dia  lebih  suka  berjumpa  Damya  pada  hujung  selepas  tamat  kelas  kerana  Damya  tidak  terlalu  terkejar-kejar  pulang  awal  dan  yang  paling  penting  bebas  daripada  asakan  Rozy  and  the  girls  di  butik.  Rimas  sungguh  dia  dengan  si  sotong  tu!


“  Assalamualaikum  awak.  Dah  lama  tunggu?”  sapa  Damya  yang  ringkas  berpakaian  baju  kurung  kain  cotton  berbunga  kecil  berwarna  merah  serta  rambut  beralunnya  yang  paras  dada  itu  dibiarkan  lepas  bebas  dihiasi  dengan  sepasang  sepit  kecil  yang  disepit  kiri  dan  kanan  rambut.  Sungguh  comel  dan  ayu!  Di  tambah  pula  pelengkap  senyuman  yang  menawan,  membuatkan  Zikry  Haiqal  tidak  berkelip  memandangnya.  Beribu  kali  lebih  baik  daripada  Irish  Elenna!


“  Err..  Waalaikumussalam.  Taklah!  Baru  aje.  Jom!”  ajak  Zikry  Haiqal.  Damya  dengan  berat  langkah  menuruti  langkah  Zikry  Haiqal  menuju  ke  arah  kereta  Audi  R8  berwarna  merah.  Sungguh  sporty!  Hari  ini  dia  terpaksa  mengalah  dengan  desakan  Zikry  Haiqal  yang  memaksa  dia  menaiki  kereta  Zikry  Haiqal. 


Bagi  Damya,  ini  adalah  kali  pertama  dan  yang  terakhir  setelah  keputusan  nekad  dan  besar  baginya  telah  dilakukan.  Keputusan  yang  bakal  merubah  seluruh  kehidupannya  sebagai  Nur  Damya.  Dia  seolah  sudah  bersedia  memperjudikan  nasibnya  sebagai  ganjaran  untuk  memperolehi  kasih  sayang  seorang  yang  dianggap  ibu  supaya  kekal  selamanya.   Supaya  dia  rasa  lebih  disayangi  dan  dihargai.


“  Auntie..  Mya..  Mya  terima  lamaran  auntie,”  Damya  menarik  senyuman  kecil.   Terus  sahaja  tubuhnya  dipeluk  erat  oleh  Datin  Engku  Zahira.


Tidak  dipedulikan  pandangan  orang  ramai  di  dalam  restoran  makanan  barat  di  dalam  KLCC  ini.  Apa  yang  penting,  persetujuan  Damya  menerima  lamaran  dia  untuk  si  anak  bujang  trang  tang-tang  sudah  cukup  membahagiakannya.


“  Terima  kasih  Damya!  Terima  kasih  sangat!”  ucap  wanita  itu  dengan  air  matanya  yang  berlinangan  di  pipi.  Terharu  apabila  Damya  sanggup  menerima  pinangannya  biarpun  dia  tidak  memberitahu  tentang  penjelasan  yuran  university  yang  dibayarnya  untuk  Damya.


“  Tapi..  Mya  masih  boleh  sambung  belajar  kan?”  entah  kenapa  soalan  sengal  itu  yang  terpacul  dari  mulutnya.  Entah  apalah  yang  difikirkan  oleh  otaknya  sekarang  ini.


“  Isy!  Mestilah  boleh!  Apa  pulak  tak  bolehnya.  Bila  Mya  dah  kahwin  nanti,  auntie  nak  Mya  berhenti  kerja  dan  tumpukan  perhatian  pada  pelajaran  dan  juga  rumah  tangga  Mya.  Okay  Mya?”


“  Awak  fikirkan  apa  ni  Mya?”  Zikry  Haiqal  memecah  keheningan  suasana  sunyi.  Sesungguhnya  dia  berasa  sangat  gembira  apabila  Damya  akhirnya  bersetuju  untuk  menaiki  keretanya  ke  kuliah.  Bukan  senang  nak  pujuk  awek  sebelah  ni!  Jual  mahal  tapi  aku  suka!


“  Takde  ape.  Cuma  saya  nak  cakap  something  dengan  awak,”  ujar  Damya  memandang  sekilas  Zikry  Haiqal  disebelah.  Entah  mengapa  jantungnya  berdebar-debar  setiap  kali  dia  memandang  lelaki  itu  dan  lelaki  itu  membalas  pandangannya  dengan  pandangan  yang  cukup  memepesonakan  dirinya.  Arghh!  Aku  tak  boleh  macam  ni!  Aku  ke  sedar  status  aku  akan  berubah  tak  sampai  dua  minggu  lagi.


“  Oh  yeke?  Saya  pun  ada  benda  nak  cakap  dengan  awak  ni,  tapi  apa  kata  awak  cakap  dulu.  Ladies  first  right?”  balas  Zikry  Haiqal  tersenyum  penuh  makna. 


Ya!  Dia  akan  melamar  Damya  hari  ini  juga.  Biarlah  apa  pun  jawapan  Damya,  dia  tetap  ingin  berterus-terang.  Bukan  hanya  sebab  tempoh  masa  perjanjian  dia  dan  mamanya  tetapi  kerana  dia  mula  menyayangi  Damya.  Dia  yakin  ada  rasa  cinta  mula  bercambah  di  hatinya  walaupun  baru  dua  minggu  mereka  berkenalan.  Biarlah  orang  mengatakan  dia  gila  tapi  itulah  yang  dirasakannya.  Belum  pernah  dia  jatuh  cinta  cepat  sebegini  dengan  mana-mana  wanita.


“  Takpe.  Sebelum  ni  asyik  saya  aje  yang  mula  dulu,  apa  kata  awak  pula  yang  cakap  dulu?”  Damya  mula  berdolak-dalik.  Entah  mengapa  dia  rasa  sayu  untuk  berterus-terang  tentang  keadaan  sebenar.


“  Okeylah.  Saya..  saya  nak  lamar  awak  Damya  jadi  isteri  saya,”  seakan  sesak  nyawa  dia  hendak  melafazkan  ayat-ayat  itu.  Damya  terkesima  seketika.  Laju  dia  berpaling  memandang  wajah  Zikry  Haiqal  yang  sedang  memandu  disebelahnya.  Matanya  bulat.  Terkejut  dia  dengan  pengakuan  berani  mata  Zikry  Haiqal.


‘ Biar  betul  mamat  ni?  Baru  kenal  tak  sampai  sebulan  dah  nak  ajak  aku  kahwin?  Desprate  sangat  ke  apa?!’


“  Tak  boleh  awak!”  jawab  Damya  laju.  Kepalanya  digelengkan.


“  Kenapa?”  soal  Zikry  Haiqal  terkejut.  Tidak  sangka  Damya  begitu  cepat  menolaknya.


“  Sebab..  sebab  saya  dah  terima  lamaran  orang  lain,”  jawab  Damya  perlahan.  Zikry  Haiqal  tersentak.  Bagaikan  direntap  kuat  jantungnya  saat  ini.


“  Oh..  nampaknya  saya..  yang  terlambat  kan?  Kenapa  awak  tak..  bagitau  yang  awak  dah  berpunya?”  perlahan  suara  Zikry  Haiqal.  Sungguh  dia  sedikit  kecewa.


“  Saya  memang  tak  ada  sesiapa  wak.  Saya  terima  lamaran  dari  seseorang  yang  saya  anggap  sebagai  ibu  kandung  untuk  anak  dia,”  jelas  Damya.


“  Maksud  awak,  awak  tak  kenal  bakal  suami  awak  tu?”

Damya  menganggukkan  kepalanya.  “  Saya  terima  sebab  saya  dah  banyak  sangat  terhutang  budi  dengan  wanita  tu  dan  saya  sayangkan  dia  macam  ibu  saya  sendiri.  Saya  tak  sanggup  nak  hampakan  harapan  dia.  Saya  pun  dah  buat  solat  istikharah  dan  saya  terima  lamaran  dia”.


“  Saya  memang  dah  terlambatkan  awak?  Kenapalah  saya  tak  jumpa  awak  awal-awal?”  keluh  Zikry  Haiqal.


“  Mungkin  dah  tak  ada  jodoh  antara  kita.  Saya  bukan  untuk  awak.  Takpelah,  saya  yakin  awak  akan  jumpa  seseorang  yang  lebih  baik  daripada  saya.  Saya  minta  maaf,  saya  tak  dapat  terima  awak,”  pujuk  Damya  perlahan.


“  Nampaknya  saya  kena  mengalahlah  kali  ni,”  tutur  Zikry  Haiqal  perlahan.


“  Maksud  awak?”


“  Apa?”


“  Apa  maksud  awak  yang  tadi  tu?  Yang  awak  kena  mengalah?”  soal  Damya  sekali  lagi.


“  Err..  Saya  kena  mengalah  dengan  kehendak  mama  saya.  Kahwin  dengan  pilihan  dia.  Entahlah!  
Saya  tak  setuju  tapi  nak  buat  macam  mana,  dah  terlambat,”  cerita  Zikry  Haiqal  lemah.


“  Awak  tak  setuju  sebab  apa?”


“  Sebab  tak  kenallah!  Lagipun  saya  dah  masak  sangat  dengan  perangai  mama  saya  tu.  Dah  banyak  kali  dah  dia  nak  cuba  jodohkan  saya  dengan  anak-anak  kawan  dia  yang  konon  baiklah,  sopanlah  tapi  bila  dah  jumpa,  indah  khabar  dari  rupa.  Papa  saya  pulak  dulu  bolehlah  back-up  tapi  entah  kenapa  sekarang  dia  sokong  pulak  cadangan  mama  saya  tu.  Saya  tak  faham  betullah  mama  papa  saya  tu.  Kolot  sangat!  Sekarang  ni  bukan  zaman  dulu-dulu,  jodoh  parents  yang  cari.  Bukannya  saya  ni  tua  sangat  sampai  dah  terdesak  nak  kahwin.  Saya  cuma  nak  cari  yang  betul-betul  boleh  bersama  dan  setia  dengan  saya  sampai  ke  syurga  nanti,  insya-Allah,”  hamboi!  Bukan  main  lagi  ayat  yang  last  tu  kau  Zik!  Betul  apa?  Semua  lelaki  nak  isteri  yang  baik  untuk  selama-lamanya, bukan  hanya  untuk  seronok-seronok  je.


“  Awak  tak  boleh  fikir  macam  tu.  Mana  tau  kali  ni  pilihan  mama  awak  tu  betul-betul  tepat  dengan  kriteria  calon  isteri  yang  awak  cari  selama  ni.  Sebab  tulah  papa  awak  pun  setuju.  Naluri  seorang  ibu  atau  ayah  ni  selalunya  baik  dan  tepat.  Jodoh  kita  ni  datang  dengan  macam-macam  cara.  Cara  saya  lain,  cara  awak  lain  tapi  apa  yang  sama  kita  tak  kenal  siapa  bakal  suami  dan  isteri  kita,”  ujar  Damya  panjang  lebar.  Sedikit  sebanyak  dia  teringat  kata-kata  Kak  Iti.


Zikry  Haiqal  tersenyum  kecil.  Ciri-ciri  sebeginilah  yang  dia  inginkan  tapi  sayang,  Damya  bakal  menjadi  milik  orang.  Dia  mengeluh  dalam  diam.


“  Lepas  ni  kita  tak  bolehlah  jumpa  lagi?”  kata  Zikry  Haiqal.


“  Mungkin.  Saya  tak  nak  orang  cakap  yang  bukan-bukan  pasal  saya  nanti.  Insya-Allah  kalau  tak  ada  aral  yang  melintang,  hujung  bulan  ni  saya  akan  bertunang.  Awak?”  balas  Damya.


“  Saya  tak  taulah.  Maybe  hujung  bulan  ni  kot,  saya  ikut  aje  cakap  mama  saya.  Saya  harap  lepas  kita  masing-masing  dah  kahwin  nanti,  persahabatan  kita  akan  terus  kekal,”  ujar  Zikry  Haiqal  lagi  berharap.


“  Saya   tak  janji.  Saya  kenalah  minta  izin  suami  saya  dulu.  Saya  tak  nak  jadi  nusyuz  nanti.  Saya  harap  awak  faham,”  Damya  tersenyum  nipis  lalu  matanya  ditala  kehadapan.


Zikry  Haiqal  mengeluh  lagi  dalam  hati.  Ya  Allah!  Kenapa  kau  pertemukan  aku  dan  dia  selewat  ini?  Macam  mana  aku  nak  tahan  perasaan  aku  ni?  Rintih  Zikry  Haiqal.  Sesungguhnya  inilah  kali  pertama  dia  kecewa  yang  amat,  kecewa  pada  cinta  yang  baru  sahaja  bersemai.




No comments: