}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Thursday 6 December 2012

Bertaut Kasih : Bab 28


Rasa  tidak  serba  kena!  Pusing  ke  kiri  salah.  Pusing  ke  kanan   tak  selesa.  Kenapa  ni??  Oh  Tuhan!

Dheiya  masih  lagi  berlingkar  di  atas  katil.  Bergolek  ke  sana  ke  sini.  Tak  tahu   nak  buat  apa.  Semua  kerja  sudah  disiapkan.  Kemas  pun  sudah.  Cuci  pun  sudah.  Pendek  kata  dah  complete!

Itu  yang  takde  kerja,  bergolek  kat  katil  ni.  Berangan  aje.  Malu  pun  ada.  Disebabkan  kemesraan  malam  itu,  Dheiya  menjadi  tidak  senang  duduk.  Kadang-kadang  rasa  malu.

Aduh!! Angau  ke  aku  ni?

Dhieya  menekup  bantal  ke  mukanya.  Dia  menjerit  kuat.

Argghh!!

Disebabkan  itulah,  apabila  berjumpa  sahaja  dengan  Firdaus  secara  spontannya  darah  merah  cepat   menyerbu  ke  wajahnya.  Malu  teramat  sangat.  Sedangkan  Firdaus  relax  aje.  Macam  takde  apa-apa  yang  berlaku.

Tetapi  dek  kerana  terlalu  asyik  sangat  teringat  akan  ‘ malam  mesra ‘  itu,  membuatkan  dia  cuai!  Itulah  akibatnya  suka  sangat  berangan!

“  Eh!  Apa  ni  Dheiya?!”  jerit  Firdaus.

Ehh!  Kenapa?  Kenapa  apa?  Dheiya   memandang.

 Oppss!!  Apalah  aku  ni  cuai  sangat!  Nak  tuang  air  dalam  cawan  tapi  aku  TERtuang  dekat  tangan  Firdaus!!  Nasib  air  tak  panas.

“  Hah?  Ya  Allah!  Maaf!  Maaf!!  Maaf!!  Saya  tak  sengaja!  Maafkan  saya!”  ucap  Dheiya  kelam-kabut.  Cepat-cepat  dia  mengelap  tangan  Firdaus  dengan  tisu  dan  pergelangan  baju  kemeja  Firdaus  yang  sudah   berubah  warna.

Oh  tidak!  Muka  Firdaus  sudah   merah.

Habislah  aku!

Tapi  dia  tak  marah-marah  pun  cuma  buat  muka,  mendengus  kuat.  Tak  pekik-pekik  macam  dulu  kalau  ada  silap  sikit.

“  Awak  saya  minta  maaf.  Saya  tak  sengaja,”  ucap  Dheiya  lagi.  Sikit  lagi  nak  nangis,  takut  sebenarnya  tengok  muka  Firdaus  ni  bila  dia  marah.

Firdaus  mendengus  kuat.  Bengang  rasanya  dengan  kecuaian  Dheiya.  Sebentar  lagi  dia  ada  mesyuarat  penting  pada  pukul  9.30  pagi.  Dia  tak  mahu  terlewat.  Sesaat  amat  berharga,  membawa  masuk  duit.  Dia  membuka  butang  kemeja  di  pergelangan  tangannya.  Wajahnya  masih  merah,  masam,  cuba  mengawal  marah.

Takpelah.  Mungkin  Dheiya  tidak  sengaja  kot. 

Pelik!  Kalau  dulu  pantang  Dheiya  silap  sikit,  mulalah  dia  mengaum  satu  rumah.  Namun,  melihatkan  wajah  polos  Dheiya,  dia  tidak  sampai  hati.

“  Takpelah.  Sediakan  baju  I  yang  lain.  Cepat  sikit.  I  dah  lambat  ni,”  arah  Firdaus  tegas. 

Terus  memecut  Dheiya  ke  tingkat  atas.  Baik  cepat,  takut  nanti  ‘ Tuan  Harimau ‘  tu  mengaum  balik!

Itulah!  Jangan  over  sangat  Dheiya!  Kan  kau  dah  malu!

Absolutely!  Firdaus  langsung  tak  ungkit  apa-apa  pun  pasal  malam  tu.  Dia  hanya  diam  aje  bila  turun  sarapan  pada  pagi  keesokkannya.  Hanya  Dheiya  yang  menggelabah  semacam.

Dheiya!  Control  diri  kau!  Jangan  malukan  diri  sendiri.  Dia  takde  apa-apa  perasaan  pun  pada  kau.

Tapi  kenapa  pandangan  dia  macam  nak  cakap  sesuatu  aje  pada  aku?  Tetapi  tak  terluah.  Adakah  mereka  seolah-olah  merasakan  satu  perasaan  yang  sama?

Terasa  malam  itu  mereka  memberi  restu  kepada  mereka  untuk  memasuki  ‘ ruang ‘   itu.  Ruang  hati  yang  penuh  misteri  dan  rahsia,  hanya  mereka  sahaja  yang  tahu.

Tetapi….

Dheiya  menarik  nafas  dalam.  Kini  dia  semakin  keliru.  Keliru  dengan  tingkah  laku   Firdaus.  Sekejap  baran.  Sekejap  elok.  Sekejap  datang  romantic  dia.  Sekejap  datang  mood  mengusik  dia.  Apa  ni?

Tapi  apa  motif  dia  peluk  aku  malam  tu?  Pelukan  Firdaus  erat  sangat,  seolah  tak  mahu  lepaskan  aku.  Macam  ada  perkara  yang  tersembunyi.

Firdaus!  Apa  yang  awak  nak  sebenarnya  dari  saya?  Kalau  betul  awak  nak  lepaskan  saya  jangan  buat  saya  jatuh  cinta  kepada  awak.  Jangan  buat  saya  semakin  sayang  dengan  awak  kerana  sikap  awak  yang  mula  mesra  dengan  saya.

Dheiya  menahan  tangis  yang  mula  menghujani  hatinya.

Dheiya  memejam  matanya  rapat.  Meraup  wajahnya.  Tadi  dia  ceria  dan  girang,  kini  dia  resah,  pilu,  sebak  tiba-tiba.  Mengingatkan  janji  yang  mereka  telah  meterai,  perlukah  ditunaikan?  Jika  suatu  hari  nanti  akan  wujud  rasa  hati  yang  mula  memekar  dihati.

Tuhan!  Berikan  aku  petunjuk.  Sungguh  aku  akui  aku  tidak  mahu  kehilangan  dia!

Dheiya  mengesat   airmatanya  yang  mula  berlinangan  di  pipi.



Firdaus  termenung  seketika.  Seketika  kemudia  terdengar  ketukan  dipintu.  Terjatuh  pen  ditangannya  yang  dimain-mainkan  sebentar  tadi. 

Nampak  sangat  berangan!

“  Masuk,”  arahnya.

Tersembul  wajah   Zaff.  Lelaku  itu  tersengih  lebar.  Firdaus  terkejut.  Seketika  kemudian  dia  tersenyum  lebar.  Gembira  dengan  kepulangan  sahabat  baiknya.

“  Mangkuk  punya  kawan!  Asal  kau  balik  tak  bagitahu  aku?”  Firdaus  menyembur  Zaff  sebaik  mereka  berjabat  tangan.  Dia  menepuk  bahu  Zaff.  Kuat  jugak  tu.

Zaff  mengaduh!

“  Aduh!  Kau  ni  kok  ye  pun  nak  mesra-mesra  dengan  aku,  tak  payahlah  sampai  buat  aku  nak  tercekik!  Sengal  betullah  kau  ni!”  adu  Zaff.

Dia  menjeling  Firdaus.  Geram  betul  dengan  kawannya  yang  seorang  ni.  Firdaus  mengajak  mereka  duduk  di  sofa.

“  Kau  ni  hampehlah  Zaff!  Balik  tiba-tiba  aje,   kenapa  tak  bagitahu  aku,”  soal  Firdaus  sekali  lagi.

“  Nape?  Rindu  aku  ekk?  Surprise  ni!”  usik  Zaff.

“  Otak  ngek  kau!  Surprise  konon!”


“  Aduh  marahlah  ni?  Saje  aje.  Kerja  aku  dah  beres  kat  sana.  Semua  ikut  macam  yang  kita  bincangkan.  Tu  yang  aku  balik  awal  ni,  malas  lah  nak  duduk  lama-lama  kat  sana,”  ujar  Zaff.


“  Oh  ye?  Alhamdulillah  lah  macam  tu.  Aku  tahu  kau  memang  boleh  diharapkan.  Aku  ingat  kau  balik  lagi  tiga  hari,  yelah  kan  kau  ke  sana  dua  minggu”.


“  Kerja  dah  habis,  aku  baliklah.  Lagipun  aku  tahu  dah  nak  buat  apa  kat  sana.  Ni,  aku  dengar  macam-macam  cerita  sejak  seminggu  lebih  aku  takde,”  teka  Zaff.


Firdaus  mengangkat  kening.  Cerita?


“  Macam  mana  kau  tahu?  Sape  yang  buat  report  pada  kau?”  tanya  Firdaus.  Dia  menjongketkan  keningnya.


“  Arialah,  siapa  lagi.  Pasal  mummy  kau  paksa  kau  nak  satukan  kau  dengan  Emilina,  pasal  kau  dah  tak  nak  balik  lagi  ke  rumah  parents  kau.  You  know  what?  She’s  crying.  Tak  pernah  aku  dengar  dia  menangis  macam  tu.  Kesian  pulak  aku  dengar.  Sedih  sangat  budak  Aria  tu.  Dia  ada  cuba  call  kau  tak  kau  tak  angkat.  Mummy  kau  call  pun  kau  tak  angkat  jugak?  What  happen  Fir?”  soal  Zaff  bertalu-talu.


Firdaus  memejam  matanya  rapat-rapat.  Kemudian,  dia  meraup  wajahnya  berkali-kali.  Setiap  kali  isu   ini  dibangkitkan,  dipersoalkan,  terasa  bagai  hatinya  dirobek  rakus.  Kasar.  Pedih  sungguh.


Rasa  bersalah  menjalar  dihatinya  terhadap  daddy  dan  adik  kembarnya.  Dia  tahu  mereka  tidak  boleh  menerima  apabila  dia  cuba   menjauhkan  diri  daripada  mereka.  Dia  tahu  mereka  turut  sedih  dan  kecewa  dengan  apa  yang  berlaku  pada  dirinya.


Dia  masih  belum  bersedia.  Dia  perlukan  masa  untuk  sendirian.  Tambahan  dengan  desakan  Emilina  yang  tidak  pernah  putus,  rayuan  dan  pujukan  Karinna  meminta  kemaafan  darinya  yang  tidak  mengenal  lelah,  mengusutkan  fikirannya.


“  Fir,  tell  me,  what’s  going  on  here?  I’m  listening.  Kenapa  sampai  jadi  macam  ni?  Kalau  kau  marahkan  mummy  kau  sekalipun,  janganlah  kau  sisihkan  adik  dan  daddy  kau.  Diorang  masih  sayangkan  kau.  You  know  what?  Aria  tanya  aku  pasal  Karinna.  Aku  pun  tak  tahu  nak  jawab  apa  cuma  mintak  dia  tanya  dengan  kau  sendiri,”  ujar  Zaff   lagi.


Dia  menepuk  perlahan  bahu  sahabatnya.


“  Nothing  Zaff,  just  small  matter.  Takde  hallah,”  nafi  Firdaus.  Kalau  dulu,  dia  bagaikan  mahu  meluahkan  segalanya  kepada  Zaff,  tapi  kini,  ianya  bagaikan  skrip  yang  kosong,  tiadak  tahu  bagaimana   untuk  menerangkan.


“  Don’t  lie  to  me.  Small  matter  konon!  Muka  tempeyek  macam  ni  aku  dah  cukup  kenallah!  Tak  payah  nak  dalih-dalih  lagi,”  balas  Zaff  dengan  suara  cuba  dimarahkan.


Firdaus  tersenyum  kelat.


“  Mummy  aku  desak  aku  suruh  kahwin  dengan  Lin.  Yang  buat  aku  betul-betul  marah,  mummy  aku  dah  buat  keputusan  tanpa  sikit  pun  bincang  dengan  aku,  even  daddy  aku  pun  tak  tahu  pasal  decision  ni.  Alasannya,  nak  mengeratkan  hubungan  keluarga  konon!  Padahal  diorang  takut  aku  balik  semula  dengan  Karinna  sebabnya  Lin  dah  pernah  terserempak  dengan  Karinna,  masa  tu  aku  pun  ada  sekali.  Aku  dah  banyak  kali  cakap  pasal  ni  pada  Lin,  tapi  dia  langsung  tak  peduli.  Sekarang  ni  asyik  datang  office  aku,  mengamuk  macam  orang  gila,  buat  kecoh  kat  office  aku  sebab  aku  tak  jawab  call  dia.  Sampaikan  rumah  aku  pun  dia  pergi,  nasib  baik  awal-awal  lagi  aku  dah  suruh  security  tu  tahan  dia,  jangan  bagi  dia  masuk.  Karinna  pulak  asyik  call  aje,  merayu  kat  aku.  Dulu  aku  dah  janji  nak  jumpa  dia  tapi  tiba-tiba  ada  urgent  meeting  pulak,  aku  memang  dah  tak  boleh  nak  elak,  lepas  tu  dia  call  lagi  aku,  masa  tu  pulak  aku  tengah  serabut  dengan  masalah  mummy  aku.  Kusut  otak  aku  ni”.


Firdaus  meluah  dengan  penuh  geram  dan  kecewa.  Dia  meraup  wajahnya  lagi.  Pantas   dia  menyambung  kembali.


“  Mummy  aku  pulak  suka  ungkit  anak  derhaka  depan  aku.  Aku  takde  niat  nak  melawan  dia,  tapi  mummy  aku  tak  boleh  paksa  aku  macam  ni.  Aku  tensyen  tau  tak!  Sebab  tu  aku  tak  angkat  call  diorang”.


Zaff  hanya  terdiam  mendengar  cerita  Firdaus.  Kasihan  juga  dengan  masalah  yang  membelenggu  Firdaus.  Kekesusutan  jelas  terpancar  pada  wajah  bersih  Firdaus.


“  Apa  alasan  yang  kau  bagi  masa  kau  bantah  cadangan  mummy  kau  tu?”  ujar  Zaff  setelah  sekian  lama  mereka  membisu.


“  Aku  cuma  tak  bersedia,  tu  aje,”  tanpa  perasaan  Firdaus  menjawab.


“  Yeke?  Bukan  sebab  Dheiya?”  teka  Zaff.  Dia  senyum  sumbing.


Firdaus  menggaru  pipinya.  Wajahnya  merah,  kelam-kabut  jadinya.


“  Aku  tak  mabuk  lagilah  nak  jatuh  cinta  dengan  dia!”  bantah  Firdaus,  sedikit  menggelabah.


Aihh!!  Aku  ni  dah  berjangkit  ke  dengan  Dheiya?

Zaff  ketawa  kecil.

“  Okay  forget  about  that.  Waktu  lain  aku  tanya  habis-habis.  Sekarang  ni  masalah  kau,  apa  kau  nak  buat  sekarang?  Kau  tak  boleh  terus-terusan  jauhkan  diri  kau  daripada  diorang  semua,  lambat-laun  kau  kena  juga  face  to  face.  Okay  macam  ni.  Aku  rasa  baik  kau  jumpa  jugak  dengan  Karinna,  berbincang  dengan  dia,  terus-terang  pada  dia  kalau  kau  dah  tak  nak  pada  dia.  Jangan  biarkan  dia  makin  himpit  kau,  nanti  timbul  masalah  lain.  Lin  tu,  kau  cakaplah  elok-elok  dengan  dia,  bagi  dia  faham,  jangan  nak  temperature,  tengking-tengking  aje,  Lin  tu  bukan  Dheiya,  yang  tak  kisah  kau  jerkah-jerkah  dia.  Kau  pun  tahu  Lin  pantang  orang  marah-marah  dia.  Hal  mummy  kau,  kau  biarkan  dulu.  Bincang  dengan  daddy  kau,  suruh  pujuk  mummy  kau  dulu,  bila  hal  Lin  and  Karinna  dah  settle,  kau  settle  pulak  hal  mummy  kau.  Pasal  Aria,  kau  jangan  risau,  biar  aku  yang  handle.  Okay?” 

Firdaus  terdiam  mendengarkan  cadangan  Zaff  yang  boleh  dikatakan  brilliant.  Dia  mula  menimbang-nimbang  baik  buruk  akan  cadangan  Zaff.


Betul  jugak!  Sampai  bila  aku  nak  elakkan  diri  dari  Karinna?  Larikan  diri  dari  Lin?  Dah  lama  hal  Karinna  ni  tertangguh,  cuma  aku  yang  malas  nak  ambil  kisah.  Anggap  semua  ni  boleh  reda  sendiri.  Lin  pulak,  maybe  aku  boleh  slow  talk  dengan  dia,  tak  marah-marah  masa  kat  hotel  dulu.


“  Okay?”  tanya  Zaff.  Keningnya  dijongket-jongketkan.


“  Otak  kau  memang  brilliant  Zaff!”


“  Well,  it’s  me  la!  Kau  tu  hah!  Harap  aje  belajar  tinggi  bertingkat-tingkat,  dapat  master,  first  class  lagi,  tapi  lembap  kau  tu  pun  bertingkat-tingkat  jugak!  Apa  guna  lah  kau  pergi  belajar  overseas?”  dalam  pada  memuji,  tetap  juga  mengutuk  rakannya.

Zaff.  Zaff.


“  Kau  kalau  nak  kutuk  aku,  memang  tak  berlapik.  Tembak  aje  kan?  Kau  ingat  course  business  management   yang  aku  amik  kat  UK  dulu  tu  ade  ke  ajar  pasal  nak  settle  masalah  orang  yang  memang  tak  reti  bahasa  ni  semua?   Well!  I  admit,  kalau  bab-bab  ni  kau  memang  hero  akulah!  Thanks  Zaff!”  balas  Firdaus  sambil  memeluk  erat  tubuh  Zaff.


Hampir  naik  sesak  nafas  Zaff  dibuatnya.  Ayarkk!!


“  Kau  ni,  taulah  sayangkan  aku  tapi  tak  payahlah  peluk  aku  sampai  nak  tercabut  nyawa  ni!  Aku  tak  kahwin  lagilah!  Hisy!  Tahu  pun  kau,  kalau  takde  aku  ni  memang  kau  ni  payah  nak  hidup  kan?” 


Masuk  bakul  angkat  sendiri  pulak  si  Zaff  ni!


Firdaus  mencebik  menyampah!


“  Hampehlah  la  kau!”


“  Hahahahaha.  Okaylah.  Aku  ada  kerja  ni.  Kena  submit  report  project  kat  Australia  kat  Mr.  Big  Boss!  Nanti  dia  mintak  pulak,”  perli  Zaff.


Firdaus  membulatkan  matanya.


“  Hah!  Mana  reportnya?  Oh  buat  tak  tahu  pulak!  senyap  aje!”


“  Jap  lagi  aku  bagilah!  Oh  ya!  Jangan  lupa  buat  apa  yang  aku  suruh  tu!”  laung  Zaff  kuat  dimuka  pintu  sebelum  menutup  pintu.


Macamlah  aku  ni  pekak  sangat  nak  laung  kuat-kuat  macam  tu!  Tu  lah!  Vokal   high  sangat!  Pekik-pekik!  Dia  cakap  muka  aku  muka  tempeyek,  yang  dia  tu  monyet  sebijik!


Zaff.  Zaff. 


Firdaus  menggeleng  geli  hati.  Dia  ketawa  kecil.


Alhamdulillah! Terima  kasih  Zaff!




No comments: