}

~ Welcome to my novel's - part of my blogs! ~

Heyp!
You!
Yes!
Jangan lupa baca tau!
Best...comment!
Tak best pun comment jugak!
Cetusan dari minda yang sangat kuat berangan!
Peluk dan sayang to my darlings!!

sincerely,
~ Zara Dania Wanee ~

Friday 20 December 2013

Cerpen - Aturan Yang Terindah - Episod 4


DAMYA  berpaling  geram  ke  arah  Aswad  yang  asyik  mengekorinya  sejak  dari  mula  dia  menjejakkan  kaki  ke  Berjaya  Times  Square  lagi.  Hari  ini  hari  Ahad  dan  kebetulan  kelasnya  terpaksa  dibatalkan  hari  ini.  Jadi  untuk  mengusir  rasa  kebosanan  di  hujung  minggu,  dia  hendak  mencuci  mata  dengan  berjalan-jalan  di  sekitar  Berjaya  Times  Square  ini.


Tidak  sangka  pula  hujung  minggu  ini  dia  diganggu  oleh  seorang  makhluk  ciptaan  Allah  yang  paling  dia  benci  dan  menyampah.  Benci  kerana  Aswad  telah  curang  padanya  sewaktu  meraka  sedang  bercinta.  Sudah  lebih  setahun  mereka  putus,  namun  Aswad  masih  mengganggunya.  Menyesal  pulak  aku  datang  sini.


“  Eeeiii!!  Kau  nak  apa  hah?  Baik  kau  blah  lah  dari  sini!  Jangan  ikut   aku  boleh  tak??”  marah  Damya  geram.  Dia  terus  berjalan  laju  ke  hadapan  namun  tangannya  dicapai  oleh  Aswad.


“  Mya,  please.  Dengarlah  saya  nak  cakap  dulu.  Saya  mintak  maaf  atas  apa  yang  saya  dah  buat.  Please  kita  couple  balik  ya?  Please!  I’m  begging  you  Mya,”  rayu  Aswad  dengan  ayat  manisnya.


Damya  merentap  kuat  tangannya.  Dia  menolak  kasar  tubuh  Aswad  yang  cuba  mendekatinya.  Dia  benci  lelaki  itu.  Menyampah!  Geram  tau  tak!


“  Eh!  Kau  blahlah!  Aku  dah  tak  nak  dengan  kaulah!  Orang  macam  kau  tak  layak  bagi  muka!  Dah  banyak  kali  aku  bagi  peluang  pada  kau,  tapi  kau  langsung  tak  berubah!  Macam  ni  kau  nak  aku  terima  kau  balik?!”  tengking  Damya.  Langsung  tidak  menghiraukan  akan  pengunjung-pengunjung  yang  lain.


“  Mya,  please.  Saya  dah  berubah.  Saya  janji  saya  takkan  buat  lagi  perangai  lama  tu.  I  promise!”  Aswad  mengangkat  tangan  seperti  orang  sedang  berikrar,  tanda  dia  sungguh  dengan  janjinya.


Damya  merengus  kasar.  Dia  langsung  tidak  percaya  pada  Aswad  lagi.  Langsung!


“  Eh!  Aku  tak  nak  kat  kaulah!  Aku  dah  ada  boyfriend!  Dia  lagi  berjuta  kali  lebih  baik  daripada  kau  tau  tak!”  bohong  Damya.  Ini  sahaja  cara  yang  ada  untuk  dia  melepaskan diri  daripada  Aswad  yang  degil  dan  meroyan  ni.


“  Awak  tipu  Damya!  Awak  takde  boyfriend  pun  kan!”  sanggah  Aswad.  Sungguh  dia  sukar  mempercayai  kata-kata  Damya.



“  Eh!  Kau  apa  tau?  Kau  ingat  aku  ni  tak  laku  sangat  ke?  Boyfriend  aku  ni  lebih  baik  dari  kaulah!  Yang  penting  dia  tak  curang  dengan  aku!”  bohong  Damya  dalam  nada  menyindir.


“  Okay  fine!  Kalau  betul  awak  dah  ada  boyfriend,  awak  buktikan  pada  saya  dan  tunjuk  dekat  saya  siapa  boyfriend awak  tu!”  cabar  Aswad.


“  Eh!  Kau  ni  gila  lah!  Dia  tak  ada  kat  sini!  Dia  sibuk  kat  office!  Ei!  Dahlah  malas  aku  nak  layan  kau!”  pantas  Damya  berlari  laju  meninggalkan  Aswad  di  situ.  Seboleh-bolehnya  dia  hendak  lari  dari  Aswad. 


Dalam  pada  dia  berlari  laju  melarikan  diri  dari  Aswad  yang  cuba  mengejarnya,  dia  terlanggar  seseorang  lelaki  yang  baru  sahaja  keluar  dari  sebuah  butik  kasut.  Tanpa  berfikir  panjang,  Damya  memaut  lengan  lelaki  itu  dan  tersenyum  manis.  Dia  pasti  Aswad  akan  mencarinya.  Dia  tidak  peduli  apa  tanggapan  lelaki  ini,  apa  yang  penting  lepas  ini  Aswad  tidak  akan  menganggunya  dia  lagi.


“  Eh!  Apa  ni?”  soal  lelaki  itu  terpinga-pinga.  Sungguh  dia  terkejut  dengan  apa  yang  telah  berlaku  sebaik  sahaja  dia  keluar  dari  butik  kasut  ini,  ada  orang  telah  merempuh  dan  memeluk  erat  tangannya.


“  Encik!  Tolong  saya  sekejap!  Encik  berlagak  aje  jadi  boyfriend  saya  sekejap.  Saya  tak  nak  dia  ganggu  saya  lagi  lepas  ni!  Tolonglah  encik,  sekejap  aje!”  rayu  Damya  berbisik  sambil  memandang  lelaki  itu. Pandangan  tajam  lelaki  itu  langsung  tidak   dipedulikan.  Matanya  cekap  cuba  mengawasi  pergerakan  Aswad.


Lelaki  itu  berkerut  dahi.  Seakan  pernah  dilihat  gadis  ini  tapi  dia  langsung  tidak  ingat.  Macam  kenal  aje!  Tapi  kat  mana  ya?  Sumpah  dah  tak  ingat  kat  mana!


“  Err..  encik  dia  dah  datang.  Ingat  ya?  Encik  berlakon  aje  tau  jadi  boyfriend  saya!”  ujar  Damya  lantas  menarik  lengan  lelaki  itu  sambil  tersenyum  mesra.  Lelaki  itu  tertarik  sama  mengikuti  langkah  Damya.  Eh!  Apesal  yang  aku  ikut  aje  ni?


“  Hah!  Aswad!  Kebetulan  pulak  dia  ada  dekat  sini.  Kenalkan  boyfriend  aku.  Sayang,  kenalkan  ni  ex-boyfriend  saya  yang  curang  tu!”  sempat  lagi  Damya  menyindir  Aswad  yang  merona  wajahnya.


Ya!  Dia  akui  teman  lelaki  baru  Damya  lebih  hebat  dari  dirinya.  Melihat  gaya  pemakaian  pun  sudah  pasti  lelaki  ini  berpangkat  besar.  Rupa  lelaki  itu  yang  cerah  pula  menunjukkan  teman  lelaki  baru  Damya  jauh  lebih  kacak  darinya.  Aswad  berasa  tercabar.


Damya  mengetap  bibir.  Alah!  Apasal  mamat   ni  tak  respon  pulak?  Dia  dengar  ke  tak  ni?  Damya  menyiku  perlahan  lelaki  yang  berada  di  sebelahnya.  Lelaki  itu  terkejut.  Dia  memandang  ke  hadapan  ke  arah  lelaki  yang  di  dakwa  sebagai  bekas  teman  lelaki  gadis  ini  yang  curang.


“  Err..  hai!  Saya..  Saya  Zikry.  Engku  Zikry  Haiqal.  Boyfriend  ex-girlfriend  awak  ni!”  lelaki  itu  memperkenalkan  diri.


Terlopong  Aswad  seketika.  Damya  terkejut.  Er!  Anak  raja  mana  pulak  yang  aku  dah  sauk  ni?





DAMYA  mengeluh  lega  setelah  bayangan  Aswad  hilang  di  sebalik  pandangannya.  Dia  menarik  nafas  lega.  Seketika  kemudian,  dia  berpaling  ke  arah  ‘teman  lelaki’  rekaannya.  Damya  terpana  apabila  raut  wajah  itu  memandang  tajam  ke  arahnya.  Bagaikan  mata  pedang  yang  tajam  menghunus  dan  menikam  tepat  padu  padanya.  Damya  menelan  liur.  Perit!


“  Now,  tell  me  who  you  are?  Have  we  ever  meet  before?”  sambil  berpeluk  tubuh,  lelaki  yang  bergelar  Engku  Zikry  Haiqal  itu  menyoalnya.


Damya  menggaru-garu  pipinya.  Apa  aku  nak  jawab  ni?  Macam  mana  aku  tak  perasan  yang  mamat  ni  adalah  mamat  yang  aku  pernah  langgar  sampai  tertumpah  air  buah  tu  dekat  baju  mahal  dia  tu?  Macam  mana  aku  tak  perasan  dialah  mamat  sombong  dan  kerek  tu?  Sumpah  aku  dah  makan  diri!  Macam  mana  ni?  Kenapalah  aku  tak  perasan  tadi?  Tulah  main  sauk  aje  langsung  tak  pandang  kiri  kanan!


“  Dah  bisu  pulak?  Tadi  bukan  main  lagi  berjela-jela  awak  cakap  minta  tolong  saya.  So,  please    answer  my  questions  now!”  tinggi  suara  lelaki  itu.


Damya  terkejut.  Dia  memandang  sekeliling.  Kalau  ye  pun  nak  aku  jawab  soalan  kau,  tak  payahlah  nak  jerit-jerit  kat  sini!  Bukannya  aku  nak  rogol  kau  pun sengal!!


Eii!!  Apa  aku  merepek  ni  hah??  Otak…


“  Err..  saya..  saya  yang…”  belum  sempat  Damya  menjawab,  Zikry  Haiqal  memintas  laju.


“  Gagap  pulak?  Tadi  bisu!  Eh!  Wait  a  minute.  Gagap  awak  ni  macam…..  Oh  no!  Kau  yang  langgar  aku  masa  dekat  Hilton  Hotel  kan?  Betul  kan?”  tekan  Zikry  Haiqal.  Dia  membulatkan  matanya.


Brilliant!  Memang  genius  lah  anak  raja  ni!  Tak  perlu  susah  aku  gagap  nak  explain  dekat  mamat  sombong  ni!


“  Err..  betullah  tu.  So,  sekarang  awak  dah  tahu  siapa  saya  kan?  Nah  ni  upah  awak  sebab  tolong  saya  tadi.  Terima  kasih  banyak-banyak  sebab  tolong  saya.  Harap  lepas  ni  kita  tak  akan  berjumpa  lagilah  ya?”  jawab  Damya  laju.  Pantas  tangannya  meletakkan  not  lima  puluh  ringgit  ke  telapak  tangan  Zikry  Haiqal  dan  mula  beredar  dari  situ.  Malaslah  nak  bertekak  lebih-lebih.  Buat  malu  aje!


Zikry  Haiqal  memandang  not  yang  berada  di  tapak  tangannya.  Pantas  dia  memanggil  gadis  itu.


“  Hoi!   Kau  ingat  cukup  ke  lima  puluh  ringgit  ni  dengan  pertolongan  aku  jadi  BF  palsu  kau  tu hah?” 


Damya  berpaling.  Wajahnya  masam  cemberut.  Bibirnya  diketap  kuat.  Mengada  betullah  mamat  raja  sombong  ni!  Aku  dah  bagi  tu  tak  cukup  lagi  ke?  Dia  kan   banyak  duit!  Eii!!  Kerja  ‘pow’  duit  aku  aje.  Sehelai  lagi  not  yang  sama  diletakkan  pada  tapak  tangan  lelaki  itu.


“  Cukup?  Sekarang  saya  boleh  pergi  kan?”  Zikry  Haiqal  terpinga-pinga  akan  tindakan  gadis  itu  yang  terus  berpaling  tapi  sempat  lagi  menghadiahkan  jelingan  yang   cukup  tajam.  Dia  terpaku  seketika.  Wajah  gadis  itu  sungguh  comel  saat  berpaling  sambil  menjeling  tajam  ke  arahnya  dengan  riak  masam  dan  tidak  berpuas  hati.  So  sweet!


Melihatkan  langkah  gadis  itu  yang  semakin  hilang  di  balik  dinding  konkrit,  Zikry  Haiqal  mengeluh  lemah.  Ala!  Apa  nama  dia  ekk?? 


Dua  helai  not  lima  puluh  ringgit  direnung  dalam.  Masih  terbayang  setiap  reaksi  wajah  gadis  itu  tadi.  Dari  mula  riak  cuak,  riak  merayu,  riak  senyum  manis  dan..  riak  wajah  tadi!  Reaksi  yang  sungguh-sungguh  comel  bagi  dirinya.


Ah!  Aku  ni  dah  jatuh  cinta  ke?  Habis  Irish  Elenna  macam  mana?  Tapi  kenapa  perasaan  aku  tak  sama  macam  sekarang  ni  bila  aku  dengan  Irish?  Isy!  Parah  aku  macam  ni!





DATIN  ENGKU  ZAHIRA  tersenyum  sebaik  sahaja  menjejakkan  kakinya  ke  lantai  berkilau  De’Paradise  Boutique.  Laju  langkahnya  di  atur  menuju  ke  arah  dua  figura  manusia  yang  sedang   rancak  berbual  di  kaunter  butik.


“  Assalamualaikum,”  sapa  wanita  anggun  itu.  Rozy  dan  Damya  berpaling  ke  arah  empunya  suara.


“  Waalaikumussalam,”  jawab  mereka  berdua  serentak.


“  Datin!  OMG!  Dah  lama  Rozy  tak  jumpa  Datin!”  Rozy  membalas  sapaan  Datin  Engku  Zahira  mesra.  Mereka  berbual  seketika  sebelum  pandangan  wanita  anggun  itu  terarah  kepada  Damya  yang  setia  melemparkan  senyuman  kepadanya.


“  Datin  nak  beli  baju  ke?  Rozy  tolong  Datin  pilihkan  ya?  Rozy  tak  kisah  walaupun  sekarang  ni  waktu  rehat.  Untuk  Datin,  apa-apa  pun  Rozy  sanggup  buat!”  ujar  Rozy  sedikit  gedik.  Datin  Engku  Zahira  hanya  ketawa  sahaja  dengan  gelagat  sotong  Rozy.


“  It’s  okay  Rozy.  Saya  nak  jumpa  dengan  Damya  sekejap,  boleh  kan?”  pinta  Datin  Engku  Zahira  meminta  kebenaran.


Damya  terkejut,  Rozy  apatah  lagi.  Fika,  Didi  dan  Marliya  hanya  tersenyum  sinis.  Meluat  betul  mereka  dengan  Damya.  Kebanyakkan  pelanggan  yang  datang  ke  butik  Mrs.Vee  ini  pasti  akan  mencari  Damya.  Malah  mereka  juga  sering  disindir  oleh  Mrs.  Vee  supaya  sentiasa  mencontohi  Damya  dan  itulah  yang  membuatkan  mereka  semakin  menyampah-nyampah  dengan  Damya.


“  Err..  sure!  Boleh ,  apa  salahnya.  Damya!  Yang  kau  tercegat  dekat  situ  apasal?  Sini!  Datin  nak  jumpa  kau!”  panggil  Rozy  dengan  frekuensi  yang  mampu  mengalahkan  suara  soprano  Ning  Baizura.
  

Damya  melangkah  mendekati  mereka  berdua,  lalu  Rozy  terus  meninggalkan  mereka.  Datin  Engku  Zahira  tersenyum  seraya  berkata.


“  Damya  boleh  temankan  auntie  lunch  tak?  Auntie  sorang-sorang  aje  ni?  Sekarang  ni  kan  waktu  rehat.  Boleh  ya  Mya?”


“  Eh  takpelah  auntie.  Saya..  saya  sebenarnya  dah  kenyang  ni,”  dalih  Damya.  Senyumanya  terasa  pahit  sekali.  Yelah,  dah  menipu!


“  Kalau  Mya  dah  kenyang,  Mya  minum  ajelah,  temankan  auntie,”  pujuk  Datin  Engku  Zahira  lagi.


“  Err..  saya..  seganlah  auntie.  Nanti  apa  pulak…”  belum  sempat  Damya  menghabiskan  ayatnya,  Datin  Engku  Zahira  memontong  pantas.


“  Peduli  aje  apa  orang  cakap.  Boleh  ya  Mya  temankan  auntie?  Auntie  dah  lama  tak  jumpa  dengan  Mya,  rindu  auntie  pada  Mya”.


Damya  berasa  serba-salah.  Dia  sebenarnya  segan.  Nanti  apa  pula  kata  rakan-rakan  sekerjanya?  Apa  kata  Rozy?  Pasti  Rozy  akan  mengorek  rahsia  daripadanya  sedangkan  dia  langsung  tidak  mengetahui  akan  niat  sebenar  Datin  Engku  Zahira.


“  O..kaylah  auntie.  Mya  temankan  auntie  lunch ya?”  putus  Damya  melihatkan  wajah  wanita  dihadapannya  ini  begitu  mengharap.



Datin  Engku  Zahira  tersenyum  lebar.  Misi  pertamanya  berjalan  lancar!




1 comment:

Unknown said...

miss writer smbung plezzzzzz???...